دلار، عامل نوسان قیمت در بازار طلا

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۰۶
دلار، عامل نوسان قیمت در بازار طلا

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری|

 روز پنج شنبه 13 دی 97، نرخ بازار آزاد بین 10730 تا 11 هزار تومان در نوسان بود و با اعلام هر اونس طلا در بازار جهانی به نرخ 1290 دلار، مظنه مثقال طلای 17 عیار 1 میلیون و 459 هزار تومان، گرم 18 عیار 337 هزار تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون و 680 هزار تومان، نیم سکه 1 میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 190 هزار تومان و سکه گرمی 650 هزار تومان، معامله شد.

به گزارش «تعادل»، روز پنج شنبه در بازار آزاد نرخ دلار به 10 هزار و 800 و یورو به 12 هزار و 700 تومان رسید همچنین در سامانه سنا نیز میانگین نرخ معاملات روز پنج شنبه را برای دلار 10570، یورو 12517، درهم 2924، یوآن 1655، پوند13708، لیرترکیه 2099 تومان اعلام شد. درباره وضعیت فعلی بازار سکه و طلا نیز آیت محمدولی رییس اتحدیه طلا اظهار داشت: وضعیت خرید و فروش در بازار تا حدودی رونق نسبی داشته، اما با نوسان قیمت‌ها در بازار، این رونق نسبی در بازار از بین رفت.

وی افزود: نوسان هم در بازار متاثر از چند عامل، از جمله ایام آغاز سال نو میلادی و افزایش قیمت انس جهانی است که اکنون حدود ۱۲۸۶ دلار است. رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: همچنین دلایل داخلی از جمله نوسان قیمت ارز که موجب شده طی روزهای اخیر افزایش اندکی در قیمت‌ها به وجود بیاید و علاوه بر این، با نزدیک شدن به ایام پایان سال شمسی، تقاضا برای خرید سکه نیم، ربع و یک گرمی رو به افزایش است.محمدولی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم با ادامه روند فعلی و مدیریت عرضه و تقاضا، شاهد ثبات در قیمت‌ها باشیم و شاهد التهاب در بازار نباشیم. وی درباره بحث مالیات بر ارزش افزوده این صنعت، توضیح داد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته، این بحث در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و همراه لایحه بودجه ۹۸ در مجلس، این موضوع نیز در صحن علنی مطرح خواهد شد.رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: روز 12 دی ۱۳۹۷ قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، طرح قدیم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد. وی افزود: همچنین سکه یک گرمی نیز ۶۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۳۲ هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شد.

  شتاب بازگشت ارز حاصل از صادرات

با نزدیکی نرخ ارز نیمایی و آزاد

در این رابطه یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به تلاش دولت و بانک مرکزی برای روانسازی بازگشت ارز صادراتی، گفت: نزدیکی نرخ ارز نیمایی به آزاد فرصتی فراهم کرده که ارز حاصل از صادرات با شتاب بیشتری بازگردد.عباس آرگون افزود: صادرکنندگان قصد دارند که چرخه ورود مواد اولیه و صادرات کالای تولیدی را بهبود بخشند بر همین اساس صادر‌کنندگان به دنبال بازگرداندن ارز صادراتی هستند و در صورت عدم بازگشت ارز امکان ادامه تولید وجود نخواهد داشت. وی افزود: محدودیت‌های تحریمی، مشکلات وصول مطالبات، تاخیر زمانی، افزایش ریسک صادرات و استفاده از راستی‌آزمایی به دلیل محدودیت‌ها از جمله مواردی است که صادرات کشور با آن مواجه است و راهکارهایی برای حل این مشکلات در حال آزمون و خطاست.

 نگاه به بازگشت ارز حاصل از صادرات نگاهی سیستمی باشد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: نگاه به بازگشت ارز حاصل از صادرات باید نگاهی سیستمی و همه‌جانبه باشد و از صدور بخشنامه‌های متعدد که یکدیگر را نقض می‌کنند، پرهیز شود.آرگون گفت: بحث پیمان‌سپاری موضوعی است که تمامی صادرکنندگان را ملزم می‌کند تا ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند. اگر صادرکننده‌ای نخواهد یا نتواند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگرداند امکان ادامه فعالیت در حوزه صادرات را نخواهد داشت.وی افزود: صادرات موضوعی مستمر و دایمی است و اینگونه نیست که فقط برای یک بار انجام شود. صادرکننده باید قادر باشد مواد اولیه تولید صادراتی خود را به کشور وارد کند و پس از تبدیل به کالا آن را صادر کند. قواعدی که در سال اخیر به مرحله اجرا درآمده است، محدودیت‌هایی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.آرگون گفت: موانع و مشکل‌هایی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات وجود داشته است. به دلیل موانع نقل و انتقالات پولی یا فروش نسیه کالاهای صادراتی، دشواری‌هایی در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات وجود دارد و باید روان‌سازی صادرات در دستور کار قرار گیرد. تسهیل در روند صادرات کشور موجب می‌شود تا خود به خود تولید رونق گیرد و اشتغال ناشی از آن نیز حاصل شود.

  صادرات در اولویت تصمیم‌گیری‌ها

وی ادامه داد: بین عدم بازگشت ارز و بحث صادرات باید صادرات در اولویت قرار گیرد به این دلیل که تولیدصادراتی موتور محرکه تولید و خروج کشور از رکود است. تاکید صرف به بازگشت ارز حاصل از صادرات ممکن است، محدودیت‌هایی ایجاد کند که تولید را با رکود مواجه کند. البته ممکن است افرادی نیز وجود داشته باشند که در تلاش باشند سوءاستفاده کنند که البته تعداد قابل توجهی نیستند

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سرنوشت نرخ دلار به تصویب لایحه بودجه سال ۹۸ در صحن علنی مجلس گره خورده است.عزت‌الله یوسفیان ملا بابیان اینکه قیمت واقعی دلار بین ۷ تا ۸ هزار تومان است، اظهار داشت: باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، از آنجایی که شرایط مشخص نیست نمی‌توان برآورد درستی از نرخ دلار در آینده داشت.نماینده مردم آمل در مجلس دهم با ارزیابی عملکرد دولت برای مدیریت و کنترل بازار ارز، اظهار داشت: ابتکار عمل برای تعیین نرخ دلار همچنان در دست بازار است، خرید و فروش نرخ دلار و ارز را در بازار مشخص می‌کند و هنوز دولت نتوانسته نظارت کامل بر بازار داشته باشد.یوسفیان ملا با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس تاکید کرد: تصویب بودجه در صحن علنی می‌تواند بر رویه نرخ دلار در بازار اثر گذار باشد، این احتمال وجود دارد که کمیسیون تلفیق بودجه رویه‌ای نوسانی برای دلار طراحی کند یا نرخ دلار را در لایحه بودجه کم و زیاد کند، این شرایط بر نرخ دلار در بازار اثر گذار می‌شود.وی درباره اینکه نرخ دلار در لایحه بودجه ۸ هزار تومان برآورد شده است، گفت: نرخ ۸ هزار تومانی دلار در لایحه بودجه حدس و گمان است، باید دید در نهایت مجلس چه نرخی را تصویب می‌کند، به هر حال قیمت واقعی دلار براساس محاسبات اقتصاد نه محاسبات سیاسی ۷ تا ۸ هزار تومان است.

محاسبات سیاسی نرخ دلار را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان کرده و ممکن است نرخ ارز با تغییرات سیاسی بالاتر برود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر محاسبات سیاسی بر بازار ارز حاکم است، ادامه داد: محاسبات سیاسی نرخ دلار را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان کرده و ممکن است نرخ ارز با تغییرات سیاسی بالاتر برود.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص زمان واقعی شدن نرخ ارز گفت: زمانی ارز قیمت واقعی به خود می‌گیرد که شرایط بودجه مشخص شود، بودجه مهر تایید بر وضعیت و شرایط اقتصادی دلار است.

 

ارسال نظر