تثبیت دلار در کانال ده هزار

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۳۶۵۸۴
تثبیت دلار در کانال ده هزار

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

روز یکشنبه 9 دی 97، قیمت دلار در بازار سنا به 10 هزار و 700 تومان و یورو به 12 هزار و 600 تومان رسید و سامانه سنا میانگین قیمت‌های روز شنبه را برای دلار 10 هزار و 602 تومان، یورو 12 هزار و360تومان، یوان 1 هزار و 532 تومان، پوند 13 هزار و 489 تومان و درهم 2 هزار 912 تومان اعلام کرده است.  به گزارش «تعادل»، در جریان معاملات روز یکشنبه نهم دی‌ماه، نرخ دلار در بازار آزاد نیز 10900 و برای درهم 2970 تومان اعلام شد و در صرافی‌های هرات نیز نرخ دلار 10 هزار و 600 بوده است. در بازار طلا نیز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم سه میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی ۶6۰ هزار تومان تعیین شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۱ دلار و ۴۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۳3 هزار و 1۰۰ تومان اعلام شد.

   تثبیت دلار در کانال 10 هزار

بازار ارز تقریبا روزهای باثباتی را سپری می‌کند و با روزهایی که مشحون از نوسانات قیمت بود کمی فاصله گرفته است. هر چند اواخر هفته پیش نرخ دلار با جهشی تقریبا هزار تومانی خود را تا مرز 12 هزار تومان رساند اما در عرض دو روز دوباره به کانال 10 هزار تومان بازگشت. بانک مرکزی هر چند مجری سیاست‌های پولی اقتصاد کشور است اما برای اجرای این سیاست‌ها نیز باید دست گرم سه قوا را بفشارد تا اقتصاد کشور را از این گردنه و بزنگاه تاریخی با سلامت و حداقل هزینه عبور دهد. البته کاهش نوسانات را نباید مترادف با سازگاری نرخ با شرایط اقتصادی کشور و در راستای قدرت خرید مصرف‌کنندگان و خانوارها دانست از همین روی است که بسیاری از کنشگران حوزه اقتصادی کشور نرخ 10 هزار تومانی برای دلار را خارج از توان اقشار متوسط و پایین جامعه می‌دانند و بسترآفرین ذوب طبقه متوسط به نفع طبقه فقیر جامعه عنوان می‌کنند.به دلیل همبستگی بالای بخش صنعت و تولید کشور با تجهیزات و ماشین آلات ارزبر عملا بالا بودن نرخ ارز این بخش را تضعیف می‌کند که بازتاب آن را می‌توان در کاهش تولیدات، کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری و سایر متغیرهای کلان اقتصادی دید.جالب آنکه؛ وقتی نرخ ارز به‌طور عام و دلار به زور اخص روند صعودی به خود گرفت، بسیاری از فروشندگان نرخ اقلام و کالاهای وارداتی را به بهانه افزایش نرخ ارز دو یا سه برابر کردند، اما شاهد هستیم که کاهش نرخ ارز تاثیر آنچنانی در بازگرداند قیمت‌ها به نرخ‌های پیشین نداشته است.

باید توجه داشت که افزایش نرخ ارز و فراز و فرودهای آن چهار شاخص اصلی یک اقتصاد یعنی نرخ تورم، اشتغال، رشد اقتصادی و توزیع درآمد را به طرقی تحت تاثیر قرار داده است که هر کدام از این متغیرها به دلیل بار سنگین و وزن بالایی که در تمام لایه‌ها و سطوح یک جامعه دارد می‌تواند تبعات و پیامدهای بسیاری را متوجه جامعه کند که زمینه‌ساز گسست پیوند حاکمیت و مردم باشد و پیوند دوباره آن دشوار و زمانبر است.بنابراین توجه بایسته در سیاستگذاری‌های ارزی و پولی از سوی مقامات پولی کشور نقش کانونی و حیاتی در روند کنترل و هدایت این نوسانات دارد. از همین روی به نظر می‌رسد این امر مورد توجه رییس کل بانک و حتی سران قوا بوده است، شاید دلیل افزایش اختیارات رییس بانک بانک‌ها نیز همین موضوع بوده است. بانک مرکزی هر چند مجری سیاست‌های پولی اقتصاد کشور است اما برای اجرای این سیاست‌ها نیز باید دست گرم سه قوا را بفشارد تا از این گردنه و بزنگاه تاریخی اقتصاد کشور را با سلامت و حداقل هزینه عبور دهند. با توجه به سیاست‌های اعمال شده در حال حاضر نرخ فروش هر دلار امریکا در تابلوی صرافی‌ها در محدوده 10 هزار و 600 تومان و نرخ فروش یورو نیز 12 هزار و 500 تومان است. همچنین نرخ فروش هر قطعه سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ششصد و چهل هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم 3 میلیون و 420 هزار تومان است.

   نظارت بر صرافان منتظر مجوز بانک مرکزی

دبیرکل کانون صرافان با بیان اینکه مسوولیت نظارت بر کار صرافان برعهده بانک مرکزی است، گفت: کمیته حکمیت را تشکیل داده‌ایم تا اگر مردم نسبت به عملکردصرافی‌ها شکایت دارند، رسیدگی کنیم. رضا ترکاشوند با تاکید بر اینکه مسوولیت نظارت بر کار صرافان برعهده بانک مرکزی است، گفت: با این وجود، در کانون صرافان کمیته حکمیت تشکیل داده‌ایم تا اگر مردم نسبت به عملکردصرافی‌ها شکایتی دارند، رسیدگی کنیم. وی افزود: اگر شهروندان نسبت به عملکرد صرافی‌ها شکایتی دارند، می‌توانند شکایت خود را با کانون صرافان در میان بگذارند و ما نیز تلاش خواهیم کرد که به شکایت آنها ظرف کوتاه‌ترین مدت رسیدگی کنیم؛ در همین ارتباط اگر شکایتی در کانون به ثبت برسد، صراف را احضار کرده و در کمیته حکمیت موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد و طی دو هفته به مساله رسیدگی می‌کنیم. وی گفت: علاوه بر رسیدگی به شکایات مردم از صرافی‌ها که در حال حاضر در کمیته حکمیت کانون در حال انجام است، قصد داریم واحد بازرسی و کنترل صرافی‌ها را راه‌اندازی کنیم تا به‌صورت دوره‌ای بتوانیم از صرافی‌ها بازرسی به عمل آوریم؛ البته این اقدام نیازمند مجوز بانک مرکزی است و ما درخواست آن را ارایه داده‌ایم. ترکاشوند با تأکید بر ضرورت خرید ارز از صرافی‌های مجاز به مردم هشدار داد: خریدهای خیابانی از دلالان ممکن است منجر به فروش دلارهای تقلبی شود که در خارج از کشور برای مسافران دردسرساز خواهد شد. دبیرکل کانون صرافان افزود: هر کجای دنیا فردی را با ارز تقلبی دستگیر کنند، دو سال زندانی خواهد شد و بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم حتما ارز را از صرافی‌های مجاز خریداری کنند.ترکاشوند تاکید کرد: تمام خواسته کانون صرافان از دولت در بازار ارز آن است که نرخ بر اساس ساز و کار بازار، و عرضه و تقاضا تعیین شود که البته منظور از سازوکار بازار رها بودن نیست، بلکه دولت نباید پی در پی به عنوان یک بازارساز وارد شده و به یکی از بازیگران بازار تلقی شود و اجازه ندهد عرضه و تقاضا، نرخ را تعیین کند. وی گفت: دولت باید به عنوان یکی از بازیگران بازار اجازه دهد تا مکانیزم عرضه و تقاضا شکل گرفته و زمانی که قیمت بالا رفت، عرضه را افزایش دهد و زمانی که نرخ کاهش یافت، عرضه را کاهش دهد، در این صورت می‌تواند به مکانیزم بازارسازی خود به شکل واقعی جامه عمل بپوشاند.

   هدایت خریداران سکه و ارز به بورس

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است بانک مرکزی باید در ایجاد زمینه‌های هدایت خریداران ارز و سکه به بازار سرمایه برنامه‌ریزی کند. عزت‌الله یوسفیان ملا با اشاره به استراتژی بانک‌ها در برهه‌ای از زمان برای کاهش نرخ سود بانکی گفت: در آن زمان سیاستگذاران در پی هدایت نقدینگی به سمت بورس بودند که عملا این مطالبه محقق نشد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با افزایش شاخص بورس کسانی که از خرید سکه و ارز ناامید شده بودند به سمت بازار بورس شتافتند، افزود: با توجه به اینکه حضور در بورس کار همه نبوده و نیازمند تخصص است، از این رو اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه کمتر از سایر حوزه‌ها است. وی با تاکید بر اینکه سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها برای هر فردی آسان‌تر از سرمایه‌گذاری نزد بورس است، تصریح کرد: بخشی از بورس ریسک پذیر بوده در حالی که سپرده‌گذاری ریسک نداشته و سود سپرده مشخص است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بانک مرکزی باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشد تا بورس را بیشتر در بین مردم رواج دهد، گفت: در برهه‌ای دیده شد سرریز خریداران سکه و ارز به بورس هدایت شدند، در حالی که اگر از ابتدا به این سمت هدایت شده بودند به‌طور حتم حباب نرخ‌ها را شاهد نبودیم. یوسفیان ملا از ضرورت اعطای برخی مشوق‌ها از سوی بانک مرکزی به افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس خبر داد و افزود: ارایه وام با نرخ سود کمتر به خریداران بورس می‌تواند مشوقی در این حوزه باشد.وی ادامه داد: بانک مرکزی باید کسانی که به بازار بورس رفته و سهام خریداری می‌کنند به ازای هر شاخص با ارایه وام به آنها موافقت کند. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر ضرورت مشخص شدن سازوکار بانک مرکزی برای تعامل با بورس گفت: باید برنامه‌ها در این حوزه شفاف شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست‌های تخصصی مجلس تعامل بانک مرکزی و بورس پیگیری خواهد شد، گفت: بورس باید به همه شناسانده شود و در این راستا بانک مرکزی باید با ارایه مشاوره و ‌برنامه‌ریزی خریداران ارز و سکه را به سمت خرید سهام هدایت کند.

   طلا از ۱۵۰۰ دلار عبور می‌کند

این در حالی است که یک‌سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو نیوز بر این باورند که قیمت جهانی هر اونس طلا در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۵۰۰ دلار خواهد رسید. به گزارش کیتکو نیوز، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته پیش بینی می‌کنند که تقاضا و قیمت جهانی طلا در سال 2019 میلادی با رشد چشمگیری روبرو خواهد شد. بر اساس این گزارش حدود 5 هزار نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که 1640 نفر معادل 34 درصد پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت طلا تا پایان سال 2019 میلادی به بیش از 1500 دلار خواهد رسید.

این در حالی است که 868 نفر معادل 18 درصد نیز پیش بینی کرده‌اند قیمت هر اونس طلا در سال جدید میلادی به کمتر از 1100 دلار کاهش خواهد یافت. 329 نفر معادل 7 درصد نیز اعلام کرده‌اند که قیمت طلا در سال 2019 میلادی در سطح فعلی یعنی کمتر از 1300 دلار باقی خواهد ماند.در نظرسنجی سال گذشته بیش از 18 هزار نفر شرکت کردند و 7538 نفر معادل 40 درصد پیش بینی کردند که قیمت طلا در سال 2018 روندی صعودی خواهد داشت و به 1400 دلار خواهد رسید.

5038 نفر معادل 27 درصد نیز اعلام کرده بودند که قیمت طلا بین 1300 تا 1399 دلار خواهد شد و 22 درصد معادل 4014 نفر نیز پیش بینی کردند قیمت طلا بین 1200 تا 1299 دلار خواهد بود. قیمت طلا در ماه دسامبر با رشد 4.5 درصدی روبرو شده است که این بهترین عملکرد از ژانویه 2017 به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر