تسویه‌حساب کامل بیمه‌گران خارجی در خسارت تانکر سانچی

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۰۶
تسویه‌حساب کامل بیمه‌گران خارجی در خسارت تانکر سانچی

خسارت 92 میلیون دلاری سانچی از طریق بیمه‌های داخلی و خارجی تسویه شده است

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

یکی از مدیران ارشد سندیکای بیمه گران ایران در اظهارنظری اعلام کرده که تمامی طرفهای درگیر در بیمه مسوولیت تانکر نفتی سانچی که در ژانویه سال جاری میلادی غرق شد، پرداخت غرامت خود را بطور کامل به انجام رساندند و خسارت داخلی و خارجی سانچی تسویه شده است.

به گزارش«تعادل»، محسن قره‌خانی، دبیر کارگروه بیمه اتکایی سندیکای بیمه گران ایران گفت: بیمه بدنه سانچی توسط شرکت‌های ایرانی و بیمه مسوولیت آن توسط بیمه گران خارجی صادر شده بود. غرامت تحت پوشش پی‌اندآی یا همان پوشش حمایت و غرامت که معمولا ریسک مسوولیت بیمه دریایی را پوشش می‌دهد، توسط شرکتهای خارجی پرداخت شده است. اما وی هیچ اشاره‌ای به ارقام مربوط به خسارت‌ها نکرده است.

برخورد شناور سانچی در 6 ژانویه 2018 (18 دی‌ماه 1396) روی داد. در این سانحه، تانکر ایران که حامل 136 هزارتن میعانات گازی بود از ایران به سمت کره جنوبی در حرکت بود که با کشتی سیاف کریستال با پرچم هنگ کنگ در سیصد کیلومتری شانگهای در شرق دریای چین برخورد کرد و در14 ژانویه کاملا در آب فرو رفت و 32 خدمه آن نیز همگی جان باختند.

اسکالد که یک بیمه‌گر کشتی نروژی است، در همان زمان، اعلام کرد که این شرکت، بیمه‌گر اصلی بدنه تانکر نفتی بوده است. مدیرعامل شرکت اسکالد، استیل هانسن، اظهار داشت، 71 درصد ارزش سانچی توسط 11 بیمه‌گر بین‌المللی به رهبری اسکالد و 31 درصد مابقی آن توسط بیمه گران ایرانی پوشش داده شده بود.

بار شناور سانچی ارزشی معادل 61 میلیون دلار داشت و بدنه کشتی به مبلغ 32 میلیون دلار بیمه شده بود. بر اساس گزارش روزنامه کشتیرانی تریدویندز، کل خسارت سانچی کمتر از 200 میلیون دلار و پی اندآی آن نیز درحدود 35 میلیون دلار بوده است.

کشتی سیاف کریستال آسیب ناچیزی دید و 21 خدمه آن نیز نجات یافتند. شرکت اسکالد بیمه‌گر پی اندآی این کشتی نیز بود و بدنه آن توسط یک بیمه‌گر چینی پوشش داده شده بود.

در جریان بازگشت مجدد تحریم‌های امریکا در روز 13 آبان، وزارت خزانه داری این کشور نفت کش سانچی را نیز تحریم کرد. در آن زمان این پرسش مطرح بود که آیا وزارت خزانه داری امریکا مرتکب خطا شده یا هدف دیگری از تحریم یک نفتکش غرق شده داشته است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در اولین واکنش رسمی ایران نسبت به این اقدام امریکا در شامگاه دوشنبه 14 آبان ماه تحریم یک بانک تعطیل شده ایرانی و نفتکش غرق شده سانچی از سوی واشنگتن را در راستای عملیات روانی آنها علیه ایران توصیف کرد و در پستی توئیتری نوشت: امریکا در عملیاتی روانی ناکام برای پر نشان دادن فهرست نهادهای تحریم شده ایران بانکی را که 6 سال پیش تعطیل شده و کشتی که سال گذشته غرق شد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن هم با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت که سفارت ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در لندن، ضمن محکومیت اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا بر کشتی‌های ایران به عنوان اقدامی در نقض معاهدات بین‌المللی دریانوردی و به خطر انداختن ایمنی دریانوردی، خواستار بررسی ویژه این موضوع در شورای سازمان‌دریانوردی شده است.

پس از اعلام تحریم سانچی از سوی امریکا برخی رسانه‌های غربی و عربی به موضوع دسترسی نداشتن ایران به خسارت پرداختی از سوی شرکتهای بیمه‌گر پس از این تحریم‌ها اشاره کرده و مدعی شدند که ایران به دلیل غرق شدن این نفتکش، 22 میلیون دلار بابت بیمه بدنه از 11 شرکت بیمه خارجی، 10میلیون دلار از بیمه‌های داخلی و 60 میلیون دلار بابت محموله غرق شده خسارت تانکر سانچی را باید تامین کند و در مجموع 92 میلیون دلار از شرکتهای بیمه طلب دارد که 82 میلیون دلار آن متعلق به شرکتهای خارجی است که اعمال دسترسی به آنها پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن امکان‌پذیرنیست.

اما، محسن قره خانی، دبیر کارگروه اتکایی سندیکای بیمه گران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از پرداخت خسارت نفتکش سانچی به طرف خارجی از سوی کلوپ پی اندآی خبر داد و با بیان اینکه پرداخت خسارت از سوی شرکتهای بیمه داخلی به بیمه گذاران آن نیز در دست انجام است، گفت: تمامی طرف‌های درگیر بیمه مسوولیت نفتکش سانچی، خارجی بوده و خسارتهای آنها پرداخت شده است.

به گزارش «تعادل»، براساس این گفته دبیر کارگروه اتکایی سندیکای بیمه گران ایران، پرداخت خسارت انجام شده و مشمول تحریم‌ها نشده است و ادعای رسانه‌های غربی و عربی تحقق نیافته است.

وی افزود: شناورها دو نوع بیمه بدنه دارند که یکی بدنه و دیگری مسوولیت است؛ بر این اساس بیمه بدنه سانچی در ایران و یک بیمه مسوولیت خارجی بوده است؛ به نحوی که کشتی چینی، مقصر حادثه بوده و آن هم، بخشی از خسارت را پرداخت می‌کند؛ ضمن اینکه خسارت‌های مربوط به کلوپ پی اند‌ای که به آلودگی دریایی و امدادرسانی به کشتی‌ها مربوط است، پیگیری و پرداخت شده و فقط آن بخشی که مربوط به ایران می‌شود، در حال انجام است.

دبیر کارگروه بیمه اتکایی در پاسخ به این سوال که آیا خسارت طرف داخلی به ارز پرداخت می‌شود یا اینکه به ریال انجام خواهد شد، به این نکته اشاره کرد که پرداخت‌ها به ارز خواهد بود و گفت: البته به صورت کلی به صلاح است که ریسک بین کشورهای مختلف دنیا تقسیم شود؛ اگرچه متاسفانه در شرایط تحریم و محدودیت‌های بانکی شرکت‌های بیمه نمی‌توانند با ایران همکاری داشته باشند.

وی گفت: در مجموع حبس ریسک در کشور اتفاق خوبی نیست؛ اگرچه می‌توان اقداماتی در این زمینه انجام داد؛ ما می‌توانیم از ظرفیت‌های اتکایی داخلی استفاده کنیم. این درحالی است که در دنیا 31 درصد ظرفیت اتکایی در اختیار شرکت‌های مستقیم است، ضمن اینکه شرایط قبولی اتکایی در ایران سخت است از جمله اینکه توانگری مالی باید بیش از 120 درصد و سرمایه آنها بیش از 250 میلیارد تومان باشد.

قره خانی ادامه داد: باید ریسک‌های انرژی، هوایی و حوادث فاجعه آمیز را بیمه کرد و ریسک را بین شرکت‌های داخلی و به نسبت سرمایه آنها تقسیم کنیم؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که راهی به جز صندوق ویژه‌ای که دولت در نظر گرفته نداریم پس علاوه بر اینکه باید از ظرفیت تمام شرکت‌های بیمه استفاده کنیم، تلاش داریم تمام شرکت‌ها در کنسرسیوم انرژی سهیم شوند. در این میان البته بازار سرمایه در تمام دنیا تا 500 برابر بازار بیمه است خوشبختانه انتقال ریسک بیمه‌ها به بورس در حال انجام است.

 

 

ارسال نظر