سال نو میلادی دلار و سکه را گران کرد

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۴۴
سال نو میلادی دلار و سکه را گران کرد

امکان خرید ارز توسط صرافی های مجاز از بانک های عامل

گروه بانک و بیمه|  احسان شمشیری|

روز سه شنبه 4 دی ماه نرخ دلار در بازار آزاد به  10 هزار و 395  تومان افزایش یافت و فعالان بازار معتقدند ورود به کانال 10 هزار تومان و این رشد قیمت ناشی از تقاضای خرید در ایام کریسمس و سال نو میلادی است.

به گزارش «تعادل»،  ساعتی پس از حضور رئیس‌جمهور در مجلس و تقدیم لایحه بودجه ۹۸ کل کشور، معاملات ارز با افزایش نرخ مواجه شد و دلار در کانال 10 هزار تومان، روند صعودی به خود گرفت.

در جریان معاملات روز سه شنبه ۴ دی‌ماه قیمت هر اسکناس دلار برای فروش ۱۰ هزار و ۳۹۵ تومان و برای خرید ۱۰ هزار و ۲۹۵ تومان بود. همچنین هر یورو برای خرید ۱۲ هزار و ۵۰ تومان و برای فروش ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود. سامانه سنا نیز برای روز سه شنبه نرخ لحظه ای عصر را برای دلار 10500 و برای یورو 12200 تومان اعلام کرد که نشان دهنده افزایش نزدیک به 300 تومانی نرخ دلار در روز سه شنبه است.

این در حالیست که در سامانه سنا براساس قیمتهای روز دوشنبه قیمت دلار 10 هزار و 214 تومان ، یورو 11 هزار و 825 تومان ، پوند 16 هزار و 725 تومان ، یوان 1هزار و 571 تومان و درهم امارات 2 هزار و 795 تومان درج شد. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ رسمی هر دلار آمریکا برای روز سه‌شنبه چهارم دی ماه ۴۲ هزار ریال، هر پوند انگلیس با ۱۲۷ ریال افزایش ۵۳ هزار و ۳۵۳ ریال و هر یورو نیز با ۱۰۲ ریال رشد ۴۷ هزار و ۹۳۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

اما در حاشیه بازار تهران، پاساژ افشار و خیابان فردوسی و منوچهری، خبرها حکایت از معامله دلار به نرخ فروش 11400 تومان دارد . در هرات افغانستان نیز دلار 10900 و درهم 3010 تومان معامله شده است.

   موج افزایش قیمت طلا

بنا بر نرخ های اعلامی اتحادیه طلا، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم روز سه شنبه سه میلیون و 600 هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید سه میلیون و 800 هزار تومان و نیم سکه یک میلیون و 900 هزار تومان فروخته می شود.

معامله گران هر قطعه ربع سکه را یک میلیون و 150 هزار تومان و هر سکه گرمی را 650 هزار تومان به خریداران عرضه می کنند. در بازار طلا، هر مثقال طلا یک میلیون و 466 هزار تومان و هر گرم طلای خام 18 عیار 338 هزار و 700 تومان خرید و فروش می شود.

فعالان بازار ارز، افزایشی شدن نرخ ارزهای عمده را ناشی از افزایش تقاضای شرکت ها در پایان سال میلادی برای تسویه حساب با شرکای تجاری خود می دانند که البته بانک مرکزی اعلام کرده که برای پاسخگویی به این تقاضا و تامین ارز مورد نیاز، از امروز همه صرافی‌های مجاز می توانند از طریق بانک های عامل نسبت به خرید ارز از بانک مرکزی برای مشتریان خود اقدام کنند.

موج افزایش قیمت طلا که از هفته گذشته در بازارهای جهانی آغاز شده بود، سرانجام به بازار تهران نیز کشیده شد و روز سه شنبه بهای انواع سکه پس از مدت ها روند افزایشی به خود گرفت. در هفته گذشته بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به دلیل احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا رو به افزایش نهاد؛ هرچند این افزایش پایین تر از حد مورد انتظار بود اما تضعیف دلار آمریکا بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت طلا گذاشت. به طور سنتی بهای طلا و ارزش دلار در بازارهای جهانی مقابل هم هستند؛ هنگامی که ارزش دلار تضعیف می شود، سرمایه گذاران ترجیح می دهند دارایی خود را به سمت بازار طلا و خرید این فلز گرانبها سوق دهند. با همین رویکرد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1270 دلار رسیده که بالاترین رقم در پنج ماهه اخیر است و از این رو بهای طلا و مسکوکات آن نیز در بازار تهران رشد کرد.

   بازار ارز روند باثبات خود را ادامه می‌دهد

همچنین بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بازار ارز روند باثبات خود را متناسب با عرضه و تقاضای بازار ادامه می‌دهد؛ بنابراین مردم به تاکتیک‌های دلالان و واسطه‌های نوسان‌گیر در بازار توجه کنند.

بازار ارز روند با ثبات خود را متناسب با عرضه و تقاضای بازار ادامه خواهد داد؛ بنابراین مردم، به تاکتیک های دلالان و واسطه های نوسانگیر در بازارتوجه داشته باشند و در صورت نیاز به اسکناس، مورد نیاز برای تقاضای واقعی خود، به صرافی ها و بانک های عامل مراجعه کنند.حجم ذخایر نقدی و موجودی حساب های بانک مرکزی در سطح بسیار مطلوب قرار دارد و این بانک بنا به شرایط و سیاست کلان کشور از منابع ارزی خود استفاده بهینه می کند.

   حمایت بانک مرکزی از صرافی‌ها برای تامین نیازهای پایان سال

همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه ضمن اشاره به اقتضائات فصلی پایان سال میلادی و تسویه‌های شرکت‌های تجاری، از تصمیمات اخیر بانک برای تامین منابع لازم جهت  حمایت از صرافی‌ها در تامین نیازهای مرتبط با پایان سال خبر داد که می‌تواند آثار فصلی مرتبط با این مقطع از سال را پوشش دهد.

تسویه تجاری و مالی فعالان رسمی و غیررسمی در پایان سال مالی میلادی موجب افزایش مقطعی تقاضا می شود.با توجه به این موضوع به آگاهی هموطنان عزیز می رساند برای پاسخگویی به این تقاضا و تامین ارز مورد نیاز، از امروز تمام صرافی های مجاز می توانند از طریق بانک های عامل نسبت به خرید ارز از بانک مرکزی برای مشتریان خود اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بازار ارز روند با ثبات خود را متناسب با عرضه و تقاضای بازار ادامه خواهد داد. بنابراین مردم عزیز، به تاکتیک های دلالان و واسطه های نوسانگیر در بازارتوجه داشته باشند و در صورت نیاز به اسکناس، مورد نیاز برای تقاضای واقعی خود به صرافی ها و بانک های عامل مراجعه کنند. حجم ذخایر نقدی و موجودی حساب های بانک مرکزی در سطح بسیار مطلوب قرار دارد و این بانک بنا به شرایط و سیاست کلان کشور از منابع ارزی خود استفاده بهینه می کند.

   امکان خرید حواله ارزی صرافی‌ها برای مصارف وارداتی

از سوی دیگر،  دبیر کل کانون صرافان ایران امکان خرید حواله ارزی توسط صرافی‌ها برای تامین مصارف وارداتی از طریق سامانه نیما و ثبت در سامانه سنا را ابلاغ کرد.

این کانون پیرو نامه ابلاغی اداره صادرات بانک مرکزی اطلاعیه استفاده از سامانه نیما جهت مصارف وارداتی به صرافی‌های سراسر کشور را ابلاغ کرد و به پیوست نامه مورخ ۴ دی ۱۳۹۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پیرامون استفاده از سامانه نیما جهت مصارف وارداتی را جهت اطلاع همکاران محترم ارسال می‌دارد. همچنین نامه ابلاغی اداره صادرات بانک مرکزی به تمامی صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از این بانک نیز به شرح زیر است: پیرو نامه عمومی مورخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ این بانک، موضوع "دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز به اطلاع می رساند در راستای تسهیل فرآیند تامین ارز تجارت کشور، آن صرافی می‌تواند نسبت به خرید حواله‌های ارزی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق شعب ارزی بانک های عامل با رعایت مقررات ارزی و ثبت در " سامانه نظارت ارز (سنا) "جهت پوشش تقاضاهای مشتریان بابت مصارف وارداتی از طریق "سامانه نیما اقدام نمایند.

   جزییات ابلاغیه جدید ارزی بانک مرکزی

رضا ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان ایرانیان  در گفتگو با ایبِنا درباره نامه ابلاغی بانک مرکزی درباره دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز در راستای تسهیل فرآیند تامین ارز تجاری کشور، اظهارداشت: با توجه به مشکلاتی که برای تامین ارز وارد کنندگان گروه دو کالایی پیش آمده بود، بانک مرکزی برای تسهیل این روند، تدبیری اندیشیده است.

وی افزود: براساس این اقدام تمام صرافی‌های مجاز می‌توانند ارز مورد نیاز خریداران در سامانه نیما را از طریق تمامی بانک‌های عامل از بانک مرکزی خریداری و برای خریداران این حواله‌ها کارسازی کنند زیرا پیش از این می بایست ارز مورد نیاز خود را از طریق ارز صادراتی پتروشیمی ها و مواد معدنی از نیما تامین کنند.

دبیرکانون صرافان ایران با تاکید بر اینکه انتظار می رود بخش عمده ای از مشکلات این گروه از فعالان اقتصادی برطرف شود، ادامه داد: از آنجایی که این جابجایی از طریق کارگزاری متعلق به صرافان انجام می شود به طور حتم این مسیر راحت‌تر بوده و برای واردکنندگان کالاها روند آسان‌تری خواهد بود و موجب می شود برای واردات کالا در صف نباشند.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه این بخشنامه امروز ابلاغ شده و امیدواریم از فردا اجرایی شود، گفت: صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی می توانند در هر یک از بانک‌های عامل که حساب ارزی دارند، در همان بانک با توجه به منابع بانک مرکزی نزد بانک‌ها خرید خود را انجام دهند و حواله مورد نیاز واردکنندگان را که ثبت شده، از طریق سامانه سنا خریداری کرده و در بانک عامل و از طریق سامانه نیما به مشتریان خود یا همان واردکنندگان به فروش برسانند.

وی درباره ساز و کار این ابلاغیه، توضیح داد: صرافی‌ها می‌توانند از طریق سامانه سنا و نیما به مشتریانی که مراحل ثبت سفارش آنها در بانک ها انجام شده و اسم آنها در سامانه نیما است،  مبالغی که خریداری کرده‌اند را به آنها از طریق حواله به فروش برسانند.

یادآور می‌شود، اداره صادرات بانک مرکزی روز ۴ دی ۹۷ به تمامی صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از این بانک نامه‌ای مبنی بر امکان خرید حواله ارزی صرافی‌ها برای مصارف وارداتی ابلاغ کرد که به شرح زیر است: پیرو نامه عمومی ۲۲ آذر ۱۳۹۷ این بانک، موضوع دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز به اطلاع می رساند در راستای تسهیل فرآیند تامین ارز تجارت کشور، آن صرافی می‌تواند نسبت به خرید حواله‌های ارزی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق شعب ارزی بانک‌های عامل با رعایت مقررات ارزی و ثبت در  سامانه نظارت ارز (سنا) جهت پوشش تقاضاهای مشتریان بابت مصارف وارداتی از طریق سامانه نیما اقدام کند.

 

ارسال نظر