500 پرونده پول‌شویی بدون مجازات در 12 سال اخیر

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۰:۴۲:۴۷
کد خبر: ۱۳۵۹۲۶

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحاتی درباره علت اهمیت لایحه اصلاح‌قانون مبارزه با پول‌شویی که این روزها در مجمع بررسی می‌شود، ‌ارایه داد و مدعی شد: از سال 1386 تاکنون 500پرونده برای متهمان پول‌شویی صادر شده که به دلیل تعارض با قوانین دیگر هیچ کدام از مجرمین مجازات نشده‌اند.

احمد توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آن‌چه در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی مطرح شده است را آقای رضایی به عنوان دبیر مجمع گفته‌اند؛ ‌من نظر خودم را در این باره می‌‌گویم.

وی ادامه داد: پول‌شویی اصطلاحی است که در ادبیات اقتصاد سیاسی مطرح شده و مقصود این است کسانی که منشأ درآمدشان ممنوع و خلاف قانون است برای اینکه مورد سوءظن قرار نگیرند رد پول را با گرداندن آن در حساب‌های مختلف گم کنند. در واقع به این وسیله می‌خواهند پول کثیف را تمیز کنند تا با خیال راحت ظاهرا از مواهب پول خلاف خود بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه «پول‌شویی یکی از مصادیق فساد است» گفت: به همین علت ما با این امر مخالف هستیم و مبارزه با آن را لازم می‌دانیم. کسانی که دچار فساد می‌شود برای مبارزه با آن راه‌حل‌هایی می‌اندیشد یکی از آنها مبارزه با پول‌شویی بود که در سال 1386 قانونش تصویب شد.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: قانون مبارزه با پول‌شویی مشکلاتی داشت؛ مثلا وقتی پرونده افراد تشکیل می‌شد با قوانین عام تعارضاتی پیدا می‌کرد که به رد تعقیب متهم منجر می‌شد. در 500 پرونده‌ای که تشکیل شد یک نفر هم مجازات نشد. این موضوع نشان می‌داد قانون ما اشکال دارد و اشکالاتش باید رفع شود.وی افزود: دراین فاصله حوادثی در دنیا منجر شد تا در ادبیات اقتصاد سیاسی مساله فساد و آثار منفی‌اش مورد توجه قرار بگیرد. کشورها سعی کردند باهم همکاری و با این موضوع مبارزه کنند. ضمنا وقتی نهادهای بین‌المللی تشکیل می‌شود، امریکا سعی می‌کند تا جوری این نهاد تنظبم شود تا بتواند کشورهای مخالفش را به نفع خودش مهار کند. در نتیجه

اف.ای.تی.اف دو قانون دارد که به زعم آنان باید در ایران اصلاح شود تا با ما خصومت نکنند. دو کنوانسیون هم هست که باید عضو آنان شویم.وی تصریح کرد: اگر ما با نگاه به مسائل خودمان قوانین پول‌شویی را اصلاح کنیم به احتمال زیاد آنان نمی‌توانند ایراد بگیرند.توکلی ابراز عقیده کرد: قانون مبارزه با پول‌شویی را از جهت فنی، سیاسی و حقوقی باید نگاه کرد. از جهت فنی این قانون را ما باید اصلاح کنیم. اگر قرار است قانون مبارزه با پول‌شویی بخشی از اف.ای.تی.اف محسوب شود، باید منافع خود را نگاه کنیم و از جهت حقوقی هم باید این اصلاح طوری صورت بگیرد تا با قانون اساسی ما همخوانی داشته باشد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه 70 درصد سپرده‌های بانکی کشور تنها متعلق یک درصد سپرده گذاران است، گفت: سالانه 216 هزار میلیارد تومان به سپرده‌ها بهره داده می‌شود که معادل یارانه پنج سال ملت ایران است .به گزارش ایرنا، احمد توکلی بیان کرد: اینکه عده‌ای کار می‌کنند و به بانک‌ها سود می‌دهند و عده‌ای هیچ خطری نمی‌‌پذیرند و سود بانکی دریافت می‌کنند، عرق شرم بر پیشانی می‌نشاند. نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: یک درصد جمعیت کشور، 403 میلیون حساب را در اختیار دارند و این ثمره نظام بانکی ماست. توکلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نرخ اعتباری ارز که در بودجه مطرح می‌شود، حاصل چانه‌زنی دولت و مجلس است و هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد؛ درنتیجه این نرخ ارز بی‌اساس است و به درد تولید نمی‌خورد. وی افزود: با اعمال این روش در تعیین نرخ ارز و با طولانی شدن بحران ارزی چسبندگی قیمت‌ها رخ داد و ما هشدار دادیم که این مدل با اقتصاد ما سازگار نیست.

 

ارسال نظر