ریزش ۱۲۰ هزار تومانی قیمت سکه در هفته گذشته

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۰:۴۲:۱۵
کد خبر: ۱۳۵۹۲۵
ریزش ۱۲۰ هزار تومانی قیمت سکه در هفته گذشته

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

روند کاهشی قیمت طلا در طول هفته گذشته ادامه داشت و باعث شد تا حباب قیمت سکه 70 هزار تومان کاهش یابد. همچنین نرخ خرید دلار در بانک‌ها باز هم کاهش یافت و به زیر ۹۹۰۰ تومان رسید. بانک‌ها روز پنج شنبه نرخ خرید دلار را ۵۰ تومان کاهش دادند و هر دلار امریکا را ۹۸۵۰ تومان خریدند و هر دلار امریکا را در سیستم بانکی به قیمت ۹۹۴۰ تومان فروختند.

به گزارش «تعادل»، روز پنج شنبه 29 آذر 97 در سامانه سنا براساس قیمت‌های روز کاری قبل یعنی چهارشنبه نرخ دلار به 10 هزار و 40 تومان، یورو 11هزار و 728 تومان، درهم به 2776 تومان، پوند 12 هزار و 890 تومان و یوان چین به یک هزار و 660 تومان رسید.

کاهش نرخ ارز سبب کاهش قیمت طلا و سکه در بازار شده است به‌طوری‌که روز پنج شنبه هر قطعه سکه تمام با ۲۲۰ هزار تومان کاهش در طول یک هفته گذشته به قیمت ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، نیم سکه با ۱۲۰ هزار تومان کاهش با قیمت یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و ربع سکه با ۶۰ هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت هر قطعه سکه یک گرمی به ۶۱۵ هزار تومان رسید و روز پنج شنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰۳ هزار و ۴۰۰ تومان و هر مثقال طلا نیز ۱ میلیون و ۳۱۶ هزار تومان عرضه شد.قیمت جهانی طلا در طول هفته گذشته ۱۰ دلار افزایش داشته است روز پنج‌شنبه هر اونس طلا با قیمت هزار و ۲۴۹ دلار عرضه شده است.کارشناسان کاهش تقاضا برای سکه را در بازار سبب کاهش حباب سکه می‌دانند به طوری که حباب سکه با ۷۰ هزار تومان کاهش به ۳۷۰ هزار تومان رسیده است.در این رابطه رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از کاهش سکه به پایین‌ترین سطح قیمت در ۶ ماه گذشته خبر داد. محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار داشت: هرچه به روزهای پایانی سال میلادی نزدیک می‌شویم، نوسان قیمت جهانی طلا نیز بیشتر می‌شود به گونه‌ای که قیمت جهانی تاکنون ۷ دلار افزایش قیمت داشته، اما تاثیری بر قیمت داخلی نداشته است. همانطور که مشاهده می‌شود طی چند روز گذشته با کاهش دوباره قیمت طلا و سکه مواجه بودیم و این روند کاهشی موجب شده تا حباب سکه نزولی و میل به خرید نیز کمتر شود و از آنجایی که یکی از علت‌های کاهش حباب سکه عرضه بیشتر است، باعث کاهش قیمت و حباب سکه شده است.در مجموع قیمت سکه به پایین‌ترین سطح قیمت در ۶ ماه گذشته رسیده و این نشان‌دهنده اقدامات دولت و بانک مرکزی و اراده بر مدیریت قیمت در بازار ارز و پایین نگه داشتن قیمت‌ها است.

  برنامه بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز

همچنین همتی گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کند با همکاری مجلس تعادل را در بازار ارز و سایر بازارها ایجاد کند تا از این طریق بتوان رفاه مردم را افزایش داد.

رییس کل بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کند با همکاری مجلس تعادل را در بازار ارز و سایر بازارها ایجاد کند، تا از این طریق بتواند رفاه مردم را افزایش داد.عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه مجلس همیشه حامی بانک مرکزی بوده است، گفت: بانک مرکزی از این موضوع استفاده کرده تا با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و بخش‌های مختلف مجلس بتواند تعادل را در بازار ارز و سایر بازارها ایجاد کند، تا از این طریق بتوان رفاه مردم را افزایش داد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برای مدیریت نقدینگی با بورس همکاری‌ها انجام می‌شود، افزود: توجه به مدیریت بازارهای مالی مهم است و تمام تلاش بانک مرکزی این است که بازارهای مالی با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.همتی با بیان اینکه فعالان بازار، ارز را به تعادل می‌رسانند، تصریح کرد: ایجاد ثبات در بازار ارز از همه‌چیز مهم‌تر است و بانک مرکزی برنامه‌هایی برای ایجاد ثبات در بازار دارد.

  کلید کاهش قیمت‌ ارز

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند کاهش قیمت اجناس در بازار با وجود کاهش نرخ ارز مساله‌ای است که حل شدن آن در گرو ایجاد اعتماد عمومی از ثبات نرخ ارز ارزیابی می‌شود.کاهش قیمت ارز (نسبت به نقطه عطف ۲۰ هزار تومانی دلار) باعث شده تا شهروندان انتظار کاهش قیمت سایر اجناس به موازات ارزانی دلار را داشته باشند، انتظاری که البته هنوز برآورده نشده و بسیاری از کارشناسان علت آن را در وجود انتظارات تورمی یا به عبارتی ترس از عدم تعادل بازار ارز در آینده می‌دانند.در این باره مرتضی دلخوش با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و عدم تاثیر آن بر نرخ تورم درباره علت این مساله اظهار کرد: یک علت این مساله را باید در چسبندگی قیمت‌ها جست‌وجو کنیم. چسبندگی قیمت‌ها اصطلاحی است که به عدم کاهش نرخ تورم به همان سرعت افزایش آن اشاره می‌کند. در این شرایط مردم انتظار دارند دولت برای کاهش تورم اقدامی انجام دهد.

او با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش نرخ دلار گفت که مردم منتظرند ببینند که این سیاست‌های بانک‌ مرکزی در کاهش نرخ دلار در بلندمدت هم ثبات خواهد داشت یا نه؛ اگر این سیاست‌ در بلندمدت هم ثبات داشته باشد آنگاه فعالان اقتصادی هم در رفتارهای اقتصادی خود تغییراتی خواهند داد که می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد.

   دستگیری ۱۳ متهم ارزی جدید

همچنین دادستان تهران با اشاره به دستگیری متهمان ارزی گفت: در حوزه ارز دیروز ۱۳ نفر دیگر دستگیر شدند و تاکنون چهل پرونده منجر به کیفرخواست ثبت شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه نشست آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران به شب‌هات مطرح شده در خصوص پرونده باقری درمنی گفت: باقری درمنی پس از ۹ جلسه محاکمه و پس از اعتراض محکوم و وکلا؛ حکم وی در دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا به دادستانی اعاده شده است.وی در پاسخ به ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه پرونده حمید باقری درمنی به شعب ویژه ربط داده شده است، گفت: واقعا اینگونه نبوده و از سال ۸۵ تا ۹۷ سه پرونده در مورد این فرد مطرح بوده که دو پرونده اجرا شده و پرونده سوم که به اعدام محکوم شده در سال ۹۰ تشکیل شده است و هشت شاکی دارد و مجموع بدهی به دستگاه‌ها و افرادی که در این پرونده هستند هزار و صد میلیارد تومان است و ارزش قیری که ایشان گرفته و پول آنها را نداده به قیمت روز ۹۰۰ میلیارد تومان است و بقیه بدهی به بانک‌ها و شرکت‌هایی است که در پرونده شکایت کردند.

دادستان تهران گفت: اتهام این فرد افساد فی‌الارض است که حتی فرض رضایت شکات هم، تاثیری در اجرا ندارد. جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه اساسا پرونده این فرد به دادگاه ویژه ارتباطی نداشت، ادامه داد: این پرونده با تشکیل دادگاه‌های ویژه همزمان شد و در شعبه ۱۵ مورد رسیدگی قرار گرفت، ولی برخی به دلیل اینکه در ذهن مردم شبهه ایجاد کنند، بیان کردند که این فرد در شعب ویژه محکوم و حقوق او تضییع شده که این ادعا صحت ندارد و این فرد دو وکیل داشته ۹ جلسه محاکمه شده و در دیوان عالی نیز پرونده وی رسیدگی شده و مقدمات اجرا فراهم شده است.

جعفری دولت‌آبادی درباره ماجرای فرار دادن باقری درمنی نیز گفت: افرادی گزارش داده بودند که این فرد اقداماتی برای خروج دارد و گزارش‌ها پیگیری و با تلاش پلیس و نظارت دادستانی خنثی شد. وی افزود: افراد مرتبط با باقری درمنی تلاش کردند به گونه‌ای وانمود کنند که گویی فرد بیگناهی است در حالی که هفت سال است به این پرونده رسیدگی کرده‌ایم و حتی متهم به اطاله دادرسی شده بودیم.دادستان تهران این قبیل شبهه‌سازی‌ها را موید تلاش‌هایی برای عدم اجرای حکم دانست و گفت: این نوع احکام در صورتی که قطعی شود اجرا خواهد شد و در حال حاضر ۴۸ نفر در زندان داریم که در رابطه با ارز و فروش موبایل و ارزهای موبایلی حکمشان اجرا شده است.وی با هشدار به همه مفسدان اقتصادی، افزود: قوه قضاییه با تمام کسانی که در حوزه‌های مختلف به خصوص مسائل اقتصادی، گرانفروشی کلان، فروش ارز در بازار آزاد، واردات کالای قاچاق و فسادهای مشابه اقداماتی را انجام می‌دهند، قاطعانه برخورد می‌کند و برخوردها نیز تشدید شده است اگرچه در کنار برخوردهای کیفری معتقدیم دستگاه‌ها باید ساختار پیشگیرانه را تقویت کنند تا فسادی رخ ندهد.

جعفری دولت‌آبادی گفت: در حوزه ارز اقدامات دادستانی ادامه دارد و روز گذشته هم ۱۳ نفر دیگر دستگیر شدند و تاکنون چهل پرونده منجر به کیفرخواست در این حوزه داشته‌ایم. وی درباره برخورد با گران فروشی نیز افزود: ریاست قوه قضاییه اخیرا به دادستان‌ها دستور داده است که در چارچوب قوانین در این زمینه اقدام کنند و لذا دادستانی تهران درمورد برخورد با گرانی کلان آمادگی دارد و اقدام نیز کرده است، اما در بخش گرانفروشی خرد تعزیرات طبق قانون مکلف است که انجام وظیفه کند و امیدواریم حضور قوی‌تری داشته باشند.

   نقدینگی را چگونه از طلا و ارز دور کنیم

در این رابطه رییس شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به ابزارهای جدید معاملاتی گفت: هرچه ابزارها متناسب با سلیقه سرمایه‌گذاران افزایش یابد، جریان‌های نقدینگی به جای اینکه وارد بازارهای سکه و ارز شود وارد بازار سرمایه می‌شود.

علی صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه تا پایان سال ابزار معاملاتی فروش استقراضی و وارانت وارد بازار سرمایه می‌شود یا خیر، اظهار کرد: وارانت در برنامه شرکت بورس قرار دارد، اما ابزار معاملاتی فروش استقراضی از اولویت بیشتری نسبت به وارانت برخوردار است. در عین حال هر دوی این ابزارها، مصوبه کمیته فقهی سازمانبورس را دریافت کرده‌اند. همچنین ابزار مالی آتی سبد اختیار معامله هم مورد تصویب کمیته فقهی سازمان بورس قرار گرفته است.وی در پاسخ به اینکه آیا تخمین زده‌اید که در صورت ورود این ابزارهای مالی حجم معاملات مربوط به آنها چقدر می‌شود؟ گفت: این ابزارها بازیگران خود را دارند که عمدتا آن بازیگران سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و مالی هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این صندوق‌ها استفاده خواهند کرد.رییس شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره آتی سبد سهام که به تازگی وارد بازار سرمایه شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه ابزار آتی شاخص مالیت و قابلیت تحویل ندارد، کمیته فقهی این ابزار را شرعی ندانست، اما در خلاقیتی شاخص صنایع و ۳۰ شرکت بزرگ را مبنا قرار داد و روی آنها سبدی تعریف کرد و براساس آن سبد می‌توان یک قرارداد فقهی منعقد کرد.صحرایی اظهار کرد: خریدار و فروشنده در زمان سررسید تعهدات خود را انجام می‌دهند. تسویه این معاملات هم می‌تواند نقدی و هم فیزیکی باشد. آتی سبد سهام روی شاخص سبد سهام ۳۰ شرکت بزرگ، شاخص صنعت، بانک‌ها، فلزات اساسی، خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.

رییس شرکت بورس و اوراق بهادار تهران افزود: هرچه ابزارها متناسب با سلیقه سرمایه‌گذاران افزایش یابد، جریان‌های نقدینگی به جای اینکه وارد بازارهای سکه و ارز شود وارد بازار سرمایه می‌شود.

 

ارسال نظر