افزایش قیمت طلا به دنبال رشد نرخ اونس جهانی

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۰۶
افزایش قیمت طلا به دنبال رشد نرخ اونس جهانی

پیش بینی تحلیلگران جهانی از رشد قیمت طلا در بازار جهانی

گروه بانک و بیمه |احسان شمشیری|

روز شنبه 17 آذر در شرایطی که قیمت دلار در سامانه سنا براساس قیمتهای روز قبل 11 هزار و 400 تومان، یورو 12 هزار و 656 تومان، پوند 14 هزار و 378 تومان و یوآن چین یک هزار و 800 تومان قیمت خورد در بازار آزاد نرخ دلار به 11 هزار و 530 تومان رسید.

به گزارش تعادل، در بازار طلا و سکه نیز متاثر از افزایش اونس جهانی به 1248 دلار به دنبال تحولات بازار نفت، قیمت سکه نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، حدود 70 هزار تومان و طلای 18 عیار نیز 12 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت سکه نسبت به هفته قبل با افزایش ۲۱۰ هزار تومانی قیمت همراه شده است و به اذعان اعضای اتحادیه دیگر هیچ دلالی در بازار سکه و ارز نیست.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، روز شنبه قیمت طلا و سکه باافزایش قیمت مواجه شد که دلیل آن، افزایش نرخ جهانی طلا به دنبال تغییرات در بازار نفت اوپک بوده است که امیدواریم به زودی نوسانات جهانی به پایان رسیده و آرامش به بازار سکه و طلا برگردد.

روند قیمت طلا و سکه طی روزهای گذشته، عکس دو هفته اخیر است و افزایش قیمت‌ها مجددا به چشم می‌خورد، به‌گونه‌ای که به گفته ابراهیم محمد ولی - رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، قیمت سکه تمام بهار طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب سه میلیون و ۹۶۱ هزار تومان و سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: نیم‌سکه، دو میلیون و 189 هزار تومان، ربع سکه، یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان و سکه یک گرمی، ۶۵۴ هزار تومان به فروش می‌رسید

محمد ولی ادامه داد: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار و هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار به ترتیب ۳۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان و یک میلیون و ۵۳۵ هزار تومان است. همچنین هر اونس طلای جهانی نیز به ۱۲۴۸ دلار رسید که نسبت به روز شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران گفت: در حال حاضر با تغییراتی که در بازار نفت و کشورهای عضو اوپک افتاد که مقرر شد تا تولید نفت کاهش یابد، شنیده شده که کشورهایی مانند چین و روسیه در حال تبدیل ذخایر خود به طلا هستند و از همین رو نیز قیمت اونس جهانی طلا با افزایش رو به رو شده است و روی بازار داخلی طلا و سکه ایران نیز اثر گذاشته است اما امیدواریم با پایان یافتن خرید این دو کشور و حل شدن دیگر تغییر و تحولات در بازار جهانی نرخ اونس جهانی به ثبات برسد و بازار طلا و سکه ایران نیز به آرامش خود برگردد.

در این رابطه رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر علت افزایش قیمت طلا و سکه در بازار را افزایش قیمت جهانی طلا و افزایش قیمت ارز اعلام کرد و افزود: داد و ستدها در بازار عادی است.

وی با بیان اینکه حباب سکه با توجه به تقاضای خرید 450 هزار تومان است، تصریح کرد: قیمت سکه نسبت به هفته قبل که 3 میلیون 760 هزار تومان بود، 210 هزار تومان افزایش داشته است. کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که آیا دلال‌ها نقشی در افزایش قیمت طلا و سکه در بازار نداشته اند؟ گفت: هیچ دلالی برای سکه و ارز دیگر در بازار نیست و داد و ستدها براساس روال بازار انجام می‌شود. وی تاکید کرد: الان دیگر هیچ دلالی در این بازارها نیست و علت اساسی افزایش قیمت طلا و سکه در افزایش قیمت اونس جهانی است.

     ادامه کاهش نرخ ارز به سمت تک نرخی

در حالی که طبق اعلام دولت در بودجه 98 قرار است برای حمایت از معیشت مردم و جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های اقتصادی ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص دهد و برای تسعیر نرخ ارز نیز دلار ۵۷۰۰ تومانی را در نظر گرفته است، اما برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که با وجود افزایش نرخ تسعیر ارز در سال آینده، امکان تداوم روند کاهش نرخ ارز وجود دارد

در این رابطه مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از ریل گذاری دولت و بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز خبر داد و گفت: روند نزولی کاهش نرخ ادامه دارد. در حال حاضر نرخ ارز به صورت تک نرخی بوده و دولت برای تامین کالاهای اساسی فقط نرخی پایین‌تر را در نظر گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تامین کالاهای غیر اساسی با ارزی غیر دولتی امری کاملا منطقی است، افزود: خوشبختانه با واریز ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما در ماه‌های اخیر توافق‌های مناسبی میان دولت و صادرکنندگان صورت گرفته که این خود آرامشی به بازار وارد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با اقدامات بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت خود به خود ارز به سمت تک نرخی شدن در حرکت است، گفت: خوشبختانه تدابیر اتخاذ شده نرخ ارز در بازار آزاد را نیز به روند نزولی هدایت کرده است.

     آخرین خبرها از راه‌اندازی بازار ارز در بورس

طبق قانون هر گونه اوراق بهادار از جمله بازار آتی ارز باید در بازار سرمایه شکل بگیرد اما قیمت مرجع این بازار می‌تواند از بازار نقد کشف شود. این طور که مسوولان می‌گویند زمان‌بندی و جزئیات راه‌اندازی بازار متشکل ارز را نهاد ناظر بازار پول مشخص خواهد کرد.

در اواسط تیر ماه امسال بود که نمادهای گواهی صادراتی یورو و گواهی صادراتی دلار با نام‌های «گواهی ۱» و «گواهی ۲» در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران قید و قرار بر این شد که ۲۰ درصد اظهار نامه‌های ارزی کالاهای صادراتی در بورس داد و ستد شود.

در آن زمان مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس در مورد معاملات بازار گواهی ارز اعلام کرد که “شروع معاملات این بازار به تصمیم‌سازی‌ها در وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی بستگی خواهد داشت. قیمت و حجم عرضه در این بازار از اهمیت بالایی برای تعدیل نرخ و تنظیم بازار خواهد داشت. “ اما در نهایت این طرح مسکوت ماند و قرار شد آن ارزها نیز در سامانه نیما اظهار شوند.

اما با رفتن ولی‌الله سیف از بانک مرکزی و به ریاست رسیدن عبدالناصرهمتی در این بانک به تازگی دوباره درباره معاملات ارز در بورس اظهارنظرهایی شده است، بطوری که همتی چند روز پیش از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی خبر داد و اعلام کرد که این بازار مبتنی بر ساز و کار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم خواهد بود و با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک بطور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد.

اما باید بدانیم که این بازار نقد ارز است که می‌تواند در بازار پول شکل بگیرد و معاملات آتی ارز و هر گونه معاملات اوراق بهاداری باید مطابق قانون در بازار سرمایه انجام شود.

در تازه‌ترین اظهارنظرها، رییس سازمان بورس در این مورد گفته که بانک مرکزی اعتقاد دارد که بازار نقدی ارز باید در بازار پول شکل بگیرد اما در عین حال، بر اساس قانون باید اوراق مشتقه ارز همانند قراردادهای آتی یا قراردادهای سلف در بازار سرمایه معامله شود.

محمدی همچنین با اشاره به اینکه باید ارز یک قیمت مرجع داشته باشد، تاکید کرد: هر گونه اوراق بهادار باید در بازار سرمایه معامله شود، بنابراین اگر بازار نقدی مناسبی به وجود آید و یک قیمت مرجع در آن شکل بگیرد، بازار سرمایه آمادگی راه‌اندازی بازار قراردادهای مالی این اوراق را دارد. مصوبه شورای عالی بورس نیز از حدود سه سال گذشته وجود دارد که راه‌اندازی و معامله بازار قراردادهای آتی ارز در بازار سرمایه را مجاز و قانونی کرده است.

وی همچنین یادآور شد: زمان بندی و جزئیات راه‌اندازی این بازار وابسته به تصمیم بانک مرکزی است، اما در ارکان بازار سرمایه آمادگی راه‌اندازی این بازار جدید از مدت‌ها پیش تا به امروز وجود دارد بطوری که فرابورس و بورس کالا از ماه‌ها قبل، بسترها، سامانه معاملاتی و سایر موارد مرتبط با این بازار را آماده کرده‌اند تا با همکاری بانک مرکزی هر زمان تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شد، این بازار در بورس راه‌اندازی شود.

اما باید دید که دولت بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن و در نهایت سازمان بورس درباره معاملات ارز در بازار پول و سرمایه به کجا می‌رسد و این سیاست در صورت پیگیری بر قیمت ارزهای خارجی در ایران چه تاثیری می‌گذارد.

     تازه‌ترین تحلیل بلومبرگ از آینده قیمت طلا

واحد اطلاعات بلومبرگ در تازه‌ترین تحلیل خود پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا به زودی وارد یک مسیر کاملا صعودی خواهد شد. به گزارش کیتکو نیوز، واحد اطلاعات بلومبرگ در تحلیل مهمی نوشت: نوسانات ارزش دلار امریکا طی ماه‌های آینده تاثیر مهمی بر قیمت طلا خواهد داشت. به نظر می‌رسد ارزش دلار هم اکنون به اوج خود رسیده و طی ماه‌های آینده با کاهش ارزش دلار شاهد رشد فزاینده و چشمگیر قیمت طلا خواهیم بود.

بر اساس این گزارش واحد اطلاعات بلومبرگ افزود: نمودار مربوط به نوسانات قیمت طلا شباهت زیادی به نمودار نوسانات قیمت گاز طبیعی پیش از رشد فزاینده آن دارد. به نظر می‌رسد قیمت فلزات گرانبها به خصوص طلا طی ماه‌های آینده از الگوی قیمت گاز طبیعی تبعیت خواهد کرد و با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

بلومبرگ افزود: افزایش تورم و سطح بدهی‌های امریکا می‌تواند عامل موثری برای کاهش ارزش دلار و رشد قیمت جهانی طلا باشد.

از سوی دیگر ادامه روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز می‌تواند عامل مهمی برای افزایش چشمگیر قیمت فلزات گرانبها به خصوص طلا باشد.

سیاست‌های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو امریکا نیز طی ماه‌های آینده تاثیر مهمی بر بازار طلا خواهد داشت.

     طلای جهانی ارزان می‌شود یا گران؟

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که موضع جدید فدرال رزرو امریکا درباره نرخ بهره می‌تواند در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا باشد.

آدریان دی تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: بی شک موضع جدید فدرال رزرو امریکا درباره عدم افزایش سریع و چشمگیر نرخ بهره طی ماه‌های آینده به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت طلا خواهد بود.

 بر اساس این گزارش وی تصریح کرد: گرچه فدرال رزرو امریکا ظاهرا قصد دارد نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی در سال 2018 میلادی در نشست دسامبر افزایش دهد ولی در سال 2019 میلادی قطعا با همین روند و سرعت نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

علاوه بر این، ادامه تنش‌های سیاسی در اروپا به خصوص وضعیت برگزیت و بحران بودجه ایتالیا، تنش‌های غرب با روسیه می‌تواند در نهایت موجب افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا شود.

ادامه تنش‌های سیاسی در امریکا و پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره نیز می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد.

چارلی ندوس تحلیلگر ارشد اقتصادی نیز گفت: سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1220 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت تا 1200 دلار کاهش خواهد یافت.

سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1230 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت تا 1240 دلار افزایش خواهد یافت.

به نظر می‌رسد تنش‌های تجاری بین امریکا و چین نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد.

     قیمت بیت کوین به ۳۴۰۰ دلار سقوط کرد

قیمت هر واحد بیت کوین در ۲۴ ساعت اخیر با بیش از ۱۲ درصد کاهش به تقریبا ۳ هزار و ۴۰۰ دلار کاهش پیدا کرد.

به گزارش کوین مارکت کپ، قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد و به کمتر از ۳ هزار و ۴۰۰ دلار در هر واحد رسید که کمترین رقم در یکسال اخیر آن محسوب می‌شود.

در همین حال، قیمت بیت کوین در مقایسه با بالاترین رقم ثبت شده خود یعنی ۲۰ هزار دلار که در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ثبت شده بود، ۶ برابر کاهش پیدا کرده است. همچنین قیمت بیت کوین در روز جمعه ۳ هزار و ۳۸۹ دلار معامله شد که حاکی از افت ۱۲.۲ درصدی ارزش آن در یک روز دارد.

سرمایه بازار بیت کوین در حدود ۴.۸ میلیارد دلار در ۲۴ ساعت گذشته کاهش پیدا کرده و در هفته گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار از سرمایه بازار خود را از دست داده است. این در حالی است که در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ارزش سرمایه بازار بیت کوین بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار ثبت شده بود.

همچنین دیگر ارزهای رمزنگار از ضرر بازار ارزهای رمزنگار در امان نبودند و ارز اتریوم بیش از ۱۵ درصد و XRP همه ۱۰ درصد کاهش ارزش داشتند. قیمت بیت کوین در روز چهارشنبه هفته گذشته به ۳ هزار و ۹۰۰ دلار کاهش پیدا کرده بود.

بر پایه این گزارش، به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی بازار ارزهای رمزنگار در حال رنج بردن از وضعیت منفی شرایط اعتماد به بازار خود است؛ ضمن اینکه روند نزولی ارزش ارزهای رمزنگار در سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت. البته برخی‌ها هم بر این باور هستند که بیت کوین به یکهزار و ۵۰۰ دلار هم سقوط خواهد کرد.

 

 

 

 

ارسال نظر