مهلت یک ماهه برای نقد چک‌های تضمینی موجود

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۷۳
مهلت یک ماهه برای نقد چک‌های تضمینی موجود

گروه بانک وبیمه|

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی از مصوبه سران قوا در مورد چک تضمین شده خبر داد و گفت: به موجب تصویب جلسه سران قوا، از این پس پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه‌گیرنده چک (ذینفع) امکان‌پذیر است. همچنین بر اساس این تصمیم، ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به دیگری فاقد اعتبار خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی پس از نشست اعضای شورای هماهنگی سران قوا خاطرنشان کرد: از مسائل مهم بازار پول، چک‌های تضمینی بود که در طول سال‌های گذشته پشت‌نویسی و دست به دست شدن چک توسط افراد مختلف معضل بزرگی به وجود آورد. به گفته همتی چک‌هایی که اکنون در اختیار مردم است قابل انتقال به سایرین نیست و فاقد اعتبار خواهند بود.

وی تاکید کرد: بنابراین چک‌های فعلی دیگر قابل انتقال نیستند و برای چک‌های موجود در اختیار مردم طبق مصوبه شورا، یک ماه فرصت داده شد تا با مراجعه به بانک‌ها نقد شوند، ضمن آنکه از این به بعد چک‌ها با شرایط جدید توسط بانک‌ها ارایه و صادر خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: این اقدام به شفافیت بیشتر و مبارزه با پولشویی کمک می‌کند و از این به بعد با گردش مالی درست، واقعی و شفاف در کشور از عملیات غیرشفاف در بازار جلوگیری می‌کنیم.

عبدالناصر همتی ادامه داد: بررسی‌های ما طی یکی دو ماه گذشته نشان می‌دهد ارزش این چک‌ها 8 هزار میلیارد تومان بود که چرخش فاقد شفافیت و بدون اطلاع نظام بانکی از مشکلات آن به شمار می‌رود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بنا به پیشنهادی که در شورا طرح کردیم، مصوب شد که دیگر چک‌های تضمینی، قابل ظهرنویسی نیست و متقاضی چک حتما باید نام ذینفع (گیرنده) چک را به همراه شماره ملی او در چک قید کند.

به گفته همتی چک‌هایی که اکنون در اختیار مردم است قابل انتقال به سایرین نیست و فاقد اعتبار خواهند بود. مصوبه اخیر شامل انتقال وجه از طریق پایانه‌های ساتنا و پایا و همچنین چک رمزدار نمی‌شود و صرفا با هدف مبارزه با پولشویی و سفته‌بازی نقل و انتقال مبلغ چک تضمینی با محدودیت مواجه شده است.

 

ارسال نظر