اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۵۵

کالاهای موجود در انبارها تعیین تکلیف می‌شود

قائم‌مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور از قاچاق کالا به عنوان بلای جان اقتصاد و تولید یاد کرد و گفت: قاچاق کالا صفر نمی‌شود، اما می‌توان آن را تا حدودی مهار کرد. عبدالمجید شهیدی، از قاچاق کالا به عنوان یک تجارت ناسالم یاد کرد که سطح درآمدهای ملی، مالیاتی، گمرکی و ... را کاهش می‌دهد و به اقتصاد و هویت ما ضربه می‌زند. وی قاچاق کالا را مروج اشتغال ناسالم دانست و یادآوری کرد: قاچاق کالا صنعت و تولید را نابود می‌کند و اشتغال سالم را از کشور می‌گیرد. سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مقابله با قاچاق یاد کرد و گفت:    علاوه بر این سازمان دستگاه‌های دیگری نیز عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا هستند که برای مقابله با قاچاق به همکاری این دستگاه‌ها هم نیاز داریم. شهیدی در ادامه بر لزوم تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر کالاهای موجود در انبارها که به سازمان امال تملیکی واگذار شده تاکید کرد و ادامه داد: برای این کالاها پول و ارز هزینه شده و نباید اجازه بدهیم از بین برود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم اکنون به این کالاها نیاز دارند، اظهار کرد: برخی از اقلام موجود در انبارها تاریخ مصرف محدود دارد و نباید به بهانه تعیین تکلیف اجازه بدهیم تاریخ آنها بگذرد و دیگر قابل مصرف نباشند. قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور خاطرنشان کرد: این کالاها خصوصا البسه و پوشاک باید هرچه زودتر تعیین تکلیف و بین نیازمندان توزیع شود. شهیدی گفت: در استان کرمانشاه کالاهایی از این دست در انبارها موجود است که انتظار داریم با همکاری مدیر جدید تکلیف این کالاها مشخص شود.

برنامه عملیاتی گمرک در ستاد مقابله با تحریم

فارس| مهدی میراشرفی، در رابطه با اولویت‌ها گمرک در دوره جدید، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم و تحت تأثیر قرار گرفتن تجارت کشور باید بتوانیم در بخش‌هایی مانند مسائل بانکی، بیمه و حمل و نقل شرایط ویژه ایجاد کنیم. رییس کل گمرک با تأکید بر اینکه تجارت خارجی به اندازه کافی در بخش قوانین و مقررات و ارتباط با سازمان‌های دیگر، دارای پیچیدگی است، تصریح کرد: در شرایط کنونی نباید مسائل بانکی و همکاری میان دستگاه‌ها شرایط را بغرنج‌تر کند. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز در ستاد مقابله با تحریم یک برنامه عملیاتی با فوریت به وزیر اقتصاد ارایه خواهم داد، عنوان کرد: یکی از اقدامات مربوط به شناسایی فعالان مجاز اقتصادی است تا بتوان شرایط ترخیص کالا را تسهیل کرد.

رییس کل گمرک افزود: در حال حاضر 117 فعال مجاز اقتصادی شناسایی شده‌اند. برنامه داریم تا از بخش‌های مختلف اعم از تولید، فولاد، پتروشیمی، خودرو و سایر بخش‌ها 15 تا 20 شرکت موثر که بیشترین حجم واردات مواد اولیه و مورد نیاز تولید را دارند، شناسایی و تسهیلات ویژه در اختیار آنها قرار دهیم. معاون وزیر اقتصاد با ذکر مثالی ادامه داد: یک شرکت بزرگ شناخته شده که سرمایه‌گذاری عظیمی کرده و حدود 4 هزار نیرو دارد، اگر مواد اولیه آن در گمرک معطل بماند تولید و اشتغال را با مخاطره مواجه می‌کند، بنابراین باید تسهیلاتی با همکاری دیگر دستگاه‌ها فراهم شود، تا از رسوب کالا در گمرک جلوگیری کنیم. به گفته میراشرفی، وزارت صمت در بخش نیازهای واردات و بانک مرکزی در بخش تأمین ارز باید پای کار مشکلات باشند، تا بتوان با سرعت بیشتری به تولید کمک کرد. وی با اشاره به اعتبارسنجی فعالان مجاز گفت: با ممیزی و بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، کالا به صورت شناور ترخیص می‌شود و بخشی از کالا بابت حقوق و عوارض در گمرک می‌ماند تا کار تولید معطل نماند. رییس کل گمرک با بیان اینکه در ماه 145 هزار کامیون از گمرکات کشور خارج می‌شوند، یادآور شد: در مهرماه به دلیل خواسته صنفی رانندگان ترخیص کالا به 92 هزار کامیون کاهش یافت و اکنون مجدداً به شرایط عادی بازگشته است. در حال حاضر خروجی مواد اولیه و کالا از گمرک تفاوت معناداری نسبت به گذشته ندارد. معاون وزیر اقتصاد یکی دیگر از برنامه‌های خود متوجه هوشمندسازی برنامه‌های گمرک کرد و گفت: تا آخر سال امیدواریم بتوانیم گمرک را روی موبایل بیاوریم. در بخش الکترونیکی و مجازی تا حدودی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. همچنین برنامه داریم، تا اطلاعات تجارت در بستر بلاک‌چین که از امنیت بالاتری برخوردار است تبادل شود و بتوانیم ارتباط میان همکاران گمرک با ارباب‌رجوع را برای جلوگیری از مفسده‌های احتمالی قطع کنیم.

 

ارسال نظر