سکه ۳.۶ میلیون تومان

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۶۴

 گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

در ادامه روند نزولی نرخ انواع ارز در ایران، روز پنج‌شنبه نیز نرخ دلار کاهش یافت و با قیمت‌های ۱۱ هزار تومان و ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان، به ترتیب، خرید و فروش شد.

در ادامه روند نزولی قیمت انواع ارزها در کشور و تقویت ارزش پول ملی، یک دلار امریکا در بازار تهران بین ۱۱ هزار تومان تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش شد. البته در مقطعی قیمت دلار در برخی شهرهای کشور به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان هم رسید.

یورو نیز کاهش قیمت داشت و با نرخ ۱۲هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد همچنین درهم امارات با قیمت ۳۰۰۰ تومان فروخته شد که نسبت به روزهای قبل کاهش قیمت داشتند، همچنین یورو با قیمت ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان و درهم امارات با قیمت ۳۱۵۰ تومان فروخته شد.

بهای اونس در بازار جهانی طلا روز پنج شنبه به رقم ۱۲۲۵ دلار و ۲۰ سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۳۸ هزار تومان فروخته شد و قیمت یک مثقال طلای ۱۸ عیار یک‌میلیون و ۴۵۰هزار تومان بود. روز پنج شنبه سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان عرضه شد.

نیم‌سکه نیز روز پنج‌شنبه با قیمت یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ربع سکه با قیمت یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ‌نرخ‌گذاری شد.

    اعلام ممنوعیت فروش دلار به ایران

همچنین بانک مرکزی عراق ممنوعیت فروش دلار امریکا به شهروندان عراقی که قصد سفر به ایران دارند را ابلاغ کرد.

به گزارش ایبِنا به نقل از اینتلی نیوز، بانک مرکزی عراق با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها و صرافی‌های این کشور فروش دلار امریکا به آن دسته از شهروندان عراقی که به دنبال سفر به ایران هستند را ممنوع اعلام کرد.

 بر همین اساس بانک مرکزی عراق اعلام کرد، دلار امریکا نباید برای آن دسته از کسانی‌که قصد سفر به ایران دارند، مهیا شود و باید ارزهای جایگزین به آنها داده شود.

پیش از این ایران و عراق اعلام کرده بودند که در تجارت دوجانبه از یورو و دینار عراقی به منظور جلوگیری از تحریم‌های ثانویه امریکا علیه بغداد استفاده می‌کنند. موضوعی که رییس اتاق بازرگانی ایران در راستای لغو استفاده از دلار در تجارت با عراق اعلام کرده بود.

همچنین دولت امریکا در پنجم ماه جاری میلادی، تحریم‌های جدیدی را علیه بخش انرژی و بانکداری ایران اعمال کرد و به دنبال آن بغداد موفق به کسب معافیت ۴۵ روزه از واشنگتن بمنظور واردات گاز از ایران شد. البته انتظار می‌رود که عراق این معافیت را تمدید کند؛ این در حالی است که تحریم‌های ایران، به طرز قابل توجهی به اقتصاد عراق آسیب  می‌زند.

بر پایه این گزارش، در سال گذشته میلادی عراق در حدود ۶ میلیارد دلار از کالاهای ایرانی را وارد بازار خود کرد و تقریبا ۱۵ درصد از مجموع واردات کالا به عراق از طریق ایران انجام گرفت.

    توضیحاتی درباره حواشی

ارز زائرین اربعین

همچنین مدیرعامل بانک ملی ایران توضیحاتی درباره انتقادات به عملکرد این بانک در ارایه ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی‌(ع) ارایه کرد. محمدرضا حسین‌زاده درباره انتقادات به عملکرد بانک ملی در تامین ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی‌(ع)، اظهار داشت: باید توجه شود زمانی ماموریت ارایه ارز به نرخ دولتی به زائران اربعین به بانک ملی داده شد که هیچ بانکی این ماموریت را نپذیرفت.

مدیرعامل بانک ملی ایران ادامه داد: ماموریت تامین ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی‌(ع) در شرایطی به بانک ملی محول شد که جمعیت قابل توجهی از زائران به عراق سفر کرده یا در آستانه سفر بودند. وی ادامه داد: سئوال این است آیا اگر بانک ملی ماموریت ارایه ارز به نرخ دولتی به زائران اربعین حسینی‌(ع) را بر عهده نمی‌گرفت در شرایطی که بانک دیگری نیز خدمات مذکور را ارایه نمی‌داد، وضعیت زائران بهتر می‌شد یا بدتر؟

مدیرعامل بانک ملی ایران ادامه داد: آقای امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی که در ایام اربعین به کربلا سفر کرده بودند، آنجا اشاره کردند ماموریت ارایه ارز به زائران اربعین اصطلاحا در دقیقه ۱۲۰ به بانک ملی سپرده شد.

رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: اگر این ماموریت یک ماه زودتر به بانک ملی داده می‌شد، این امکان وجود داشت که با برنامه‌ریزی دقیق‌تر باجه‌های بیشتری برای ارایه ارز فراهم کنیم. نباید فراموش شود که زیرساخت بانکی عراق ضعیف بود، علاوه بر این برای انجام هر کاری نیاز به اخذ مجوز بود و حتی خرید کانکس برای ارایه خدمات بود.

 

ارسال نظر