خرید مصنوعات طلا رونق نسبی گرفت

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۵۹
خرید مصنوعات طلا رونق نسبی گرفت

در یک‌سال منتهی به شهریور 97 بازار ارز با رشد 225 درصدی دلار و 213 درصدی یورو مواجه شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز چهارشنبه 30 آبان 97، در بازار ارز و طلا، نرخ‌های سکه و طلا و ارز اندکی کاهش یافت و دلار با 200 تومان کاهش در بازار آزاد بین 12900 تا 13300 تومان معامله شد. یورو با 300 تومان کاهش بین 14900 تا 15100 تومان ودرهم امارات با نرخ 3550 تا 3600 تومان داد و ستد شده است.  به گزارش تعادل، در بازار طلا نیز نرخ اونس جهانی طلا به 1225 دلار رسید و به دنبال آن نرخ هر گرم 18 عیار به 380 هزار تومان، مثقال آب شده 17 عیار یا مظنه به 1 میلیون و 647 هزار تومان، سکه گرمی 655 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 200هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 100 هزار تومان و سکه طرح جدید به 4 میلیون و 150 هزار تومان رسید.  در سامانه سنا که میانگین نرخ‌های روز سه شنبه 29 آبان را اعلام کرده برای دلار 12791، لیر ترکیه 2510، یورو 15 هزار تومان، درهم 3529، یوآن چین 2052 و پوند انگلیس 16865 تومان اعلام کرده است.

   تحولات ارز و طلا

 در یک‌سال منتهی به شهریور

براساس گزارش ماهانه اقتصادی شهریور 97 که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده، میانگین قیمت دلار، یورو و سکه طرح جدید در یکسال شهریور 96 تا شهریور 97 به ترتیب 225 درصد، 213 درصد و 247 درصد رشد کرده و نشان‌دهنده آن است که قیمت دلار 3.25 برابر، یورو 3.13 برابر و سکه طرح جدید تقریبا 3.5 برابر شده است.

در شهریورماه 1397 متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران 12635 تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 23.6 درصد و 225 درصد افزایش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار امریکا در ماه مذکور به ترتیب11351 تومان و 14681 تومان بوده است. همچنین در شهریورماه 1397 متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران 14768 تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 23.9 درصد و 213 درصد افزایش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیب 12293 و 16778 تومان بوده است

از سوی دیگر، در شش ماه اول سال 1397 متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب 8583 و 11181 تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل دلار 126 درصد و یورو 131 درصد افزایش داشته است.

   247 درصد رشد قیمت سکه در یک سال

در شهریورماه 1397 متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران 4 میلیون و 331 هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6/13 درصد و 247 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه طرح جدید درماه یاد شده به ترتیب 3 میلیون و 816 هزار تومان و 4 میلیون و 833 هزار تومان بوده است.

در شهریورماه 1397 متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران 3 میلیون و 929 هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4/12 درصد و 222 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه درماه یاد شده به ترتیب 3 میلیون و 451 هزار تومان و 4 میلیون و 216 هزار تومان بوده است.

در شش ماه اول سال 1397 نیز متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم 2 میلیون و 691 هزار و با طرح جدید 2 میلیون و 868 هزار تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال 1396 به ترتیب 126 درصد و 135 درصد افزایش یافته است

   خرید مصنوعات طلا رونق نسبی گرفت

 از سوی دیگر، رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر جو آرام در بازار، از افزایش اندک خرید مصنوعات طلا در روزهای اخیر خبر داد.

آیت محمدولی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره حال و هوای بازار طلا و سکه، اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته شاهد به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در این بازار هستیم که یکی از دلایل آن نگاه مثبت اقتصادی دولتی به این بازار است که هم موجب ایجاد آرامش در بازار شده و هم قیمت‌ها نیز تاحدودی به ثبات رسیده است.

وی افزود: موضوع دیگر این است که جو روانی که در مقطعی بین مردم وجود داشت و موجب التهاب در بازار شده بود، کاهش یافته و مردم از خریدهای سرمایه‌ای به سمت خرید مصنوعات و مصرفی در حال حرکت هستند. رییس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه گفت: البته این روند بسیار کند است و هنوز میزان خریدها چشمگیر نشده اما خوشبختانه شرایط بازار به مراتب بهتر از قبل شده و این امید را داریم که با افزایش خرید مصنوعات، تولید صنعت طلا و جواهر نیز رونق قبل را داشته باشد.

محمدولی با تاکید بر اینکه باید وضعیت بازار به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند به راحتی به خرید و فروش مصنوعات طلا اقدام کنند، درباره پیش بینی از وضعیت بازار در روزهای آتی، گفت: با وجود روند فعلی و واکنش مردم به تغییرات قیمتی در بازار، انتظار بهبود شرایط بازار وجود دارد و ما این امید را داریم تا داد و ستد در بازار رونق گرفته و مردم برای خرید مصنوعات طلا بتوانند به راحتی تصمیم گرفته و برای خرید اقدام کنند که نشان‌دهنده رشد بازار در آینده است.

به دنبال افزایش قیمت‌ها در ابتدای سال جاری در بازار ارز و نوسانات هیجانی در این بازار، جو روانی میان مردم برای خرید و سرمایه‌گذاری ارز، طلا و سکه ایجاد شد به گونه‌ای که هر سکه تمام بهار آزادی حباب قیمتی چند صد هزار تومانی داشت و مردم مشتاقانه اقدام به خرید و فروش در بازار می‌کردند و این خود عاملی برای برهم خوردن آرامش و ثبات بازار و افزایش قیمت‌ها بود.

اما با اقدامات کنترلی دولت و بانک مرکزی و اجرای سیاست‌های مدیریت بازار، قیمت‌ها آرام آرام روند کاهشی را طی کردند و به گفته فعالان این دو بازار، اکنون ثبات و آرامش نسبی در بازار وجود دارد و همین موضوع عاملی شده تا جو روانی چند ماه قبل و خریدهای هیجانی به مانند گذشته وجود نداشته باشد.

   تسهیل تجارت ایران و عراق با اقدامات بانکی

 از سوی دیگر، یونس مظلومی عضو هیات رییسه کمیسیون بانک و بیمه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بخش بانکی و بیمه‌ای نیازمند اقداماتی است تا تجارت بین ایران و عراق تسهیل شود.

وی در گفت‌وگو با ایبِنا به صادرات ۶.۶ میلیارد دلاری ایران به عراق طی هفت ماهه نخست سال اشاره کرد و گفت: این تجارت از پوشش‌های لازم بیمه‌ای برخوردار نبوده است و اعضای اتاق بازرگانی با توجه به این ضعف، کمیسیون بانک و بیمه‌ای را در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تشکیل دادند.

مظلومی با بیان اینکه در بخش بیمه‌ای، بسیاری از نواقص وجود دارد که باید برطرف شوند، افزود: در حال حاضر تبادل مسافر بین ایران و عراق بسیار بالاست و لازم است مسافران هر دو طرف در کشور مقصد از پوشش‌های بیمه‌ای لازم برخوردار باشند تا هزینه‌های پزشکی و درمانی آنها پوشش داده شود.

وی به پروژه‌های شرکتی‌های فنی و مهندسی ایرانی در عراق اشاره کرد و اظهار داشت: عراق از نظر بیمه‌ای ضعیف است و بحث‌های بیمه‌ای در آن متداول نیست ولی لازم است تا پروژه‌های شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در این کشور تحت پوشش‌های بیمه‌ای قرار داشته باشد. عضو هیات رییسه کمیسیون بانک و بیمه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم بیمه‌ای مربوط حمل و نقل کالاهای صادراتی به عراق است و باید محصولات در زمان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی یا هوایی از پوشش‌های بیمه‌ای لازم برخوردار باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌ها، حق بیمه و پرداخت خسارت‌ها به ارزهای بین‌المللی خواهد بود یا به ریال و دینار گفت: طرف عراقی بیشتر تمایل دارد تا پرداخت‌ها به دینار صورت بگیرد و بعضی از فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی نیز حتی از امکان استفاده از کارت‌های شتابی و پرداخت به ریال خبر می‌دهند.

 

 

ارسال نظر