اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۹۹

 سرقتی از خزانه بانک‌پاسارگاد انجام نشده است

پیرو درج خبر به نقل از رییس پلیس پایتخت؛ سرقتی از خزانه بانک‌پاسارگاد انجام نشده است

ضمن سپاس و تشکر از اقتدار و هوشیاری پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری‌‌اسلامی‌ایران که موجب دستگیری فرد خاطی در کشور ارمنستان شده است، به اطلاع می‌رساند؛ خبر سرقت از خزانه‌داری بانک‌پاسارگاد که به نقل از رییس محترم پلیس پایتخت در رسانه‌ها درج شده است، صحت ندارد. سرقت یاد شده از شرکتی صورت گرفته است که خدمات پول‌رسانی به دستگاه‌های خودپرداز خارج از شعبه‌ها را انجام می‌دهد و هیچ‌گونه ارتباطی با خزانه بانک‌پاسارگاد نداشته و فرد دستگیرشده نیز کارمند شرکت مذکور بوده است.

جزییات طرح ارزی ۵۵ نماینده

گروهی از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی خواستار اختصاص ارز دولتی تنها برای کالاهای اساسی قابل کنترل از سوی دولت شدند. به گزارش ایبِنا، ۵۵ نفر از نمایندگان مجلس در طرحی که با عنوان تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی و خدمات ضروری مشروط به رصد قیمت تا مصرف‌کننده نهایی، اعلام وصول شده عنوان کردند: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اینکه عملا امکان تامین ارز دولتی، نظارت بر قیمت در همه موارد نه ضرورتی دارد و نه امکانش برای مسوولان وجود دارد و نظر به اینکه متاسفانه همه کسانی که ارز دولتی نیز دریافت می‌کنند به قیمت ارز آزاد کالاها و تولیدات خود را به فروش می‌رسانند، لذا شایسته است که تنها این تعهد برای دولت در جهت تامین ارز دولتی برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم یا ارایه خدمات ضروری که امکان کنترل و نظارت برای دولت ممکن است صورت گیرد.  هرگونه تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی و خدمات ضروری که امکان رصد قیمت آنها در طول زنجیره توزیع یا ارایه خدمات به مصرف‌کننده نهایی ممکن باشد مجاز است. دولت مکلف است اسامی کالاهای اساسی و خدمات ضروری و نحوه توزیع و ارایه خدمات را تعیین کند و نحوه رصد قیمت تا مصرف‌کننده نهایی را لغایت ۳ ماه به تصویب برساند.

اتمام بررسی‌های بانک مرکزی درباره رمزارزها

یک مقام آگاه از مراحل پایانی مطالعات بانک مرکزی برای رمزارزها خبر داد و گفت: به زودی موضع بانک مرکزی و دستورالعمل‌ و ضوابط مرتبط رمزارزها منتشر می‌شود. یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره مراحل پایانی بررسی‌های بانک مرکزی برای پول دیجیتال یا رمزارز‌ها، اظهار داشت: بانک مرکزی به زودی درباره رمزارزها اعلام نظر می‌کند.  وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی فقط اعلام نظر می‌کند یا چارچوب و دستورالعمل آن را هم منتشر می‌کند، گفت: در کنار اعلام نظر، چارچوب و دستورالعمل رمزارزها هم منتشر می‌شود. این مقام آگاه درخصوص علت تاخیر دو ماهه بانک مرکزی در اعلام نظر در این باره، گفت: نظرات مختلفی وجود داشت و دو، سه بار دستورالعمل ویرایش شد و به همین دلیل تاخیر به وجود آمد. بانک مرکزی از سال گذشته کار بررسی رمزارزها را در دستور کار قرار داده و اعلام کرده بود شهریور ماه 97 موضع رسمی بانک مرکزی درخصوص رمزارزها اعلام می‌شود.  پول دیجیتال یا رمزارزها کاربرد زیادی در معاملات مالی کشورها پیدا کرده و بانک‌های مرکزی چندین کشور جهان وجود این نوع پول را ضمن تدوین قوانین خاص و محدود‌کننده‌ای، پذیرفته‌اند.

حذف دست‌های پشت‌پرده ارزی با معاملات نقدی

راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی، تازه‌ترین خبری است که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است؛ بازاری که یک اقتصاددان درباره آن می‌گوید که می‌تواند در شفاف‌سازی بیشتر معاملات و همچنین افزایش قدرت نظارت بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی راهگشا باشد. به گزارش ایسنا، وحید شقاقی شهری - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی می‌خواهد بازار آتی را راه‌اندازی کند. این مساله می‌تواند به شفافیت مبادلات ارزی بسیار کمک کند. همچنین دست‌های پشت پرده را حذف می‌کند، چراکه بسیاری از بده بستان‌های ارزی خارج از چارچوب رسمی و در بازارهای دلالی انجام می‌شود.  او همچنین با بیان اینکه داد و ستدها در بازار بورس باعث شفاف‌سازی در خرید و فروش ارز خواهد شد، اظهار کرد: کشف قیمت ارزها که تا پیش از این در سبزه میدان و توسط دلالان اتفاق می‌افتاد، حالا به بازار بورس رفته و آن بازار این نرخ تعادلی را ایجاد می‌کند. شقاقی شهری همچنین با اشاره به اصطلاح مبادله نقدی و آتی ارز اظهار کرد: مبادلات نقدی زمانی است که فعالان اقتصادی می‌خواهند به میزانی که نیاز دارند، ارز خود را تهیه کنند. مانند آن چه در بورس کالا اتفاق می‌افتد. در اینگونه مبادلات قیمت‌ها مشخص است. در بازارهای آتی هم مبادلات برای مثلا شش ماه آینده صورت می‌گیرد. او با اشاره به مزایای طرح مورد نظر اعلام شده توسط رییس کل بانک مرکزی ادامه‌ داد: با راه‌اندازی بازار معاملات نقدی و حواله ارزی در بورس هم خریداران و هم فروشندگان ارز مشخص خواهند بود و علاوه بر این، بانک مرکزی هم اشرافی بر مبادلات دارد و می‌تواند از طریق ردیابی جریانات، التهابات را در این بازار مدیریت کند.

 

ارسال نظر