دستورالعمل نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۹۶
دستورالعمل نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد

همتی خبر داد: راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی به زودی

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری|

روز دوشنبه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد: تمام صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد برگشت ارز هستند و این بانک صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز می‌کند که بازگشت ارز آنها مطابق ساختار تعیین شده باشد. این دستور العمل تاکید دارد که کلیه صادرات انجام گرفته از تاریخ 22 فروردین 97 مشمول این مصوبه خواهد بود. به گزارش تعادل، در بخشنامه بانک مرکزی آمده است؛ در اجرای بند «۱» مصوبه 23 مهر 97، شورای عالی هماهنگی اقتصادی و حسب تصمیمات کمیته بند «۲» مصوبه یادشده از یک سو و در راستای تسهیل اجرای دستورالعمل 20شهریور 97 از سوی دیگر، بدینوسیله “نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور “ به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:

 تمامی صادرکنندگان کالا و خدمات مکلف به ارایه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور هستند. بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز نماید که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار ذیل مشخص باشد. همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها تا یک میلیون یورو، بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو، بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو و بیش از ده میلیون یورو به شرح ذیل باشد:

تا یک میلیون یورو از فروش ارز در “سامانه نیما “ معاف است و در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود یعنی واردات در مقابل صادرات خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید یا به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر یعنی واردات در مقابل صادرات غیر پس از ثبت سفارش واگذار کند. یا به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در “سامانه نظارت ارز (سنا) “ عرضه کند.

از سوی دیگر، در صورتی که بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو باشد مکلف‌اند ۵۰ درصد ارز صادراتی را به “سامانه نیما “ واگذار نماید و تا سقف یک میلیون از فروش ارز در «سامانه نیما» معاف است و مابقی ارز را می‌باید به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند. همچنین در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود، یعنی واردات در مقابل صادرات خود، پس از ثبت سفارش استفاده نماید یا به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر یعنی واردات در مقابل صادرات غیر پس از ثبت سفارش واگذار نماید. یا به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا) » عرضه نماید.

 همچنین در صورتی که بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو باشد مکلف‌اند ۷۰ درصد ارز صادراتی را در «سامانه نیما» عرضه نماید. تا سقف یک میلیون از فروش ارز در “سامانه نیما “ معاف است و مابقی ارز را بایستی به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگرداند:

در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود یعنی واردات در مقابل صادرات خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید

همچنین در صورتی که بیش از ده میلیون یورو باشد مکلفند ۹۰ درصد ارز صادراتی را در “سامانه نیما “ عرضه نماید. تا سقف یک میلیون از فروش ارز در “سامانه نیما “ معاف است. مابقی ارز را بایستی به طریق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند. در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید. همچنین فروش در “سامانه نیما “ بیش از درصد مشخص شده در هر یک از سه دسته فوق، امکان‌پذیر است.

     راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی به زودی

 از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

عبدالناصر همتی، درباره بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، نوشت: یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخگویی به نیازهای طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله اسعار بین المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است.

جلسات متعددی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران بازار ارز و سرمایه و خصوصا بانک‌ها و صرافی‌ها در بانک مرکزی تشکیل و ابعاد مختلف موضوع بررسی شد. در نهایت، درمورد راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر ساز و کار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تأمین نیازهای خدماتی و خرد مردم، به جمع‌بندی رسیدیم.

این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک بطور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد. صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات اعلامی بخشی از ارز صادراتی خود را دراین بازار عرضه کنند.امیدوارم این اقدام موجب شفافیت شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز شده و تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما باشد.

     قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

 در بازار ارز و طلا نیز روز دوشنبه 28 آبان 97 قیمت‌ها در بازار ارز افزایشی و در بازار طلا و سکه بطور نسبی ثابت بود. نرخ دلار به قیمت 12 هزار و 950 تومان و هر یورو با قیمت 14 هزار و 500 هزار تومان معامله شد

به گزارش« تعادل»، قیمت طلا و سکه در بازار روندی نسبتا کاهشی داشت که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، تلاش بانک مرکزی برای تامین نیاز ارزی بازار و همچنین کاهش تقاضا برای طلا و سکه به دلیل وجود انتظار ارزانی در آینده نزدیک، از عوامل اصلی این کاهش قیمت بوده است.

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزها برای روز یکشنبه 27 آبان را برای دلار 12722، یورو 14879، درهم 2138، یوآن 2050، ‌پوند 16819، لیر ترکیه 2542 تومان اعلام کرده است که نشان می‌دهد روند کاهش نرخ ارز در سامانه سنا نیز حکایت از رشد نرخ‌ها در بازار ارز در روز یکشنبه و دوشنبه نسبت به شنبه و هفته گذشته دارد زیرا سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزها برای روز شنبه 26 آبان را برای دلار 12087، یورو 14127، درهم 2135، یوآن 1818، ‌پوند 16035، لیر ترکیه 2420 تومان اعلام کرده بود.

ابراهیم محمدولی اظهار کرد: قیمت طلا و سکه با کاهش نسبی مواجه شده است به‌گونه‌ای که هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان معامله شده و سکه طرح قدیم نیز ۴ میلیون تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: همچنین نیم سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶۶۵ هزار تومان در بازار قیمت دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران ادامه داد: قیمت طلا نیز روندی کاهشی داشته است به‌گونه‌ای که هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قیمت دارد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. محمدولی در رابطه با علت کاهش قیمت‌ها این‌گونه توضیح داد که بانک مرکزی تلاش می‌کند تقاضای بازار را تامین کند و قیمت را به کنترل خود درآورد و از سوی دیگر نیز این روزها تقاضا در بازار به دلیل وجود انتظار کاهش قیمت‌ها، کمتر شده است و همین مساله سبب شده تا قیمت طلا و سکه روند کاهشی به خود بگیرد. وی آینده بازار را اینگونه پیش‌بینی کرد که اگر مدیریت و سیاست‌گذاری اقتصادی در بازار ارز به همین منوال اعمال شود و ادامه یابد، آرامش بیشتری بر بازار حاکم خواهد شد و امیدواریم که در آینده نزدیک به جایی برسیم که مردم به راحتی قدرت تصمیم‌گیری را در این بازار داشته باشند.

     قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها

یورو مسافرتی نیز در بانک‌ها حدود ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به روز یک شنبه تغییر چندانی نداشته است. شعب ارزی بانک‌ها در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو به سایر کشورها ارایه می‌کنند که نرخ آن در شعب ارزی بانک‌ها حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان است. این نرخ نسبت به روز یک شنبه تغییر چندانی نداشته است. البته نرخ خرید یورو مسافرتی در بانک‌ها ۱۰۰۰ تومان کمتر از نرخ خرید آن در بازار آزاد است.

     افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ خرید دلار

 در بانک‌ها

همچنین تا ساعت ۱۴روز دوشنبه (۲۸ آبان)، نرخ خرید دلار با افزایش حدود ۱۰۰ تومانی در شعب ارزی بانک‌ها به ۱۱ هزار و ۹۳۵ تومان رسید. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روز یک شنبه با افزایش حدود ۱۰۰ تومانی همراه شد و بانک‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۶۰۲ تومان خریداری می‌کنند. نرخ خرید هر پوند انگلیس نیز در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۸ تومان اعلام شده است. این در حالی است روز گذشته نرخ خرید دلار در بانک‌ها ۱۱ هزار و ۸۱۸ تومان و یورو حدود ۱۳ هزار و ۴۹۴ تومان بوده است.

نرخ خرید ارز در بانک‌ها، از زمان اعلام تا هفته گذشته عموما رو به افزایش بوده است؛ بطوری‌که نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها در ابتدا از ۹۵۰۰ تومان آغاز شد و در هفته گذشته به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، اما از آغاز هفته جاری بانک‌ها نرخ خرید دلار را کاهش دادند.

بر اساس اعلام صرافی‌ها، نرخ فروش لیر در بازار غیر رسمی ۲۵۰۰ تومان، نرخ فروش درهم ۳۷۰۰ تومان و نرخ فروش پوند نیز ۱۷ هزار تومان است.

     کاهش نرخ ارز ادامه دارد

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه مجلس از روند کاهشی نرخ ارز در روزهای آتی خبر داد و گفت: کفایت ذخایر ارزی و همچنین هوشیاری مردم برای اجتناب از خرید کاذب، بازار ارز را به ثبات می‌رساند. محمد حسینی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به سرنوشت نرخ ارز در آینده، گفت: اکنون ما ذخایر ارزی مورد اطمینانی را داریم و با توجه به شرایطی که در فروش نفت پیش‌بینی می‌شود کمبود ذخایر ارزی نخواهیم داشت، از این‌رو تشنجی را در بازار شاهد نخواهیم بود.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه با هوشیاری مردم و کاهش تقاضای کاذب برای خرید غیر ضرور ارز روند کاهش نرخ‌ها را شاهد هستیم، افزود: اکنون تنش‌های فضای مجازی نیز با آگاهی مردم به حداقل ممکن رسیده که این نیز از التهاب ارزی جلوگیری کرده است. وی با تاکید بر اینکه التهابات ناشی از عملکرد سوء فضای مجازی از اقدامات دشمن برای نابسامان‌سازی بازار بوده است، تصریح کرد: همه مردم آگاهانه فهمیدند که اقدامات دشمن است و امروز پاسخ مثبتی به این فضاسازی نخواهند داد. حسینی ادامه داد: امیدواریم ثبات اقتصادی به بازار برگردد تا خرید، فروش و تولید در شرایط موجود رونق سابق را به دست بیاورد. وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت ارز دیگر افزایش نیابد، گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار نرخ ارز در همین سطح و تا حدودی پایین‌تر مشکل کشور را حل می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه بیشترین میزان ارز کشور صرف تامین کالاهای اساسی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه کل ارز صادراتی در شبکه نیما عرضه می‌شود و ارز آزادی در بازار وجود دارد که نسبت به حجم این دو بازار کوچک‌تر است باید برنامه‌ریزی منسجم‌تری صورت بگیرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار آزاد تا حدودی در تاثیر روانی قیمت‌ها موثر است، گفت: امکان مدیریت ارز برای سفرهای خارجی افراد ممکن نیست و باید بازار تعیین‌کننده نرخ این نوع ارز باشد.

 

ارسال نظر