محدودیت تراکنش در مرزها و خارج کشور، عامل کاهش نرخ ارز

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۵۷
محدودیت تراکنش در مرزها و خارج کشور، عامل کاهش نرخ ارز

گروه بانک وبیمه | احسان شمشیری|

بازار طلا و ارز و سکه، روز پنجشنبه 24 آبان 97 هفته قبل را با ادامه کاهش نرخ‌ها به پایان رساند و در حالی که نرخ دلار در برخی صرافی‌ها و مراکز خرید و فروش به کانال 11 هزار تومان وارد شد و با نرخ‌های بین 11850 تا 12180 تومان معامله شده، سایر نرخ‌های ارز و سکه و طلا نیز کاهشی بود.

به گزارش تعادل، در بازار طلا و سکه نیز متاثر از اعلام نرخ اونس جهانی طلا به 1216 دلار و همچنین کاهش نرخ دلار به کانال 11 و 12 هزار تومان، نرخ سکه طرح جدید به 3 میلیون و 775 هزار تومان رسید و به کانال 3 میلیون تومان کاهش یافت.

همچنین نیم سکه 1 میلیون و 890 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 60 هزار، سکه گرمی 650 هزار تومان معامله شد و هر مثقال 17 عیار یا مظنه نیز به قیمت 1 میلیون و 485 هزار تومان، و هر گرم 18 عیار به نرخ 343 هزار تومان داد و ستد شد.

برخی فعالان بازار سکه و طلا میزان حباب موجود در طلا و سکه را برای هر مثقال 17 عیار 93 هزار تومان برای هر گرم 18 عیار معادل 21 هزار تومان، برای سکه طرح جدید 564 هزار تومان، نیم سکه 257 هزار تومان و ربع سکه 253 هزار تومان، اعلام کرده‌اند و معتقدند که نرخ یورو و پوند نیز حدود 82 تومان حباب قیمتی دارد.

از سوی دیگر، سامانه سنا که میانگین نرخ ارز را اعلام می‌کند میانگین نرخ‌های روز چهارشنبه را برای دلار 13253، لیرترکیه 2567، برای یورو 15262، درهم 3669، یوآن 1989، و برای پوند 1794 تومان اعلام کرده است که نشان‌دهنده روند نزولی در معاملات صرافی‌ها و بازار آزاد ارز است.

   محدودیت در تراکنش‌ کارت‌خوان‌ها

اما در عین حال، برخی فعالان بازار ارز و طلا و سکه معتقدند که علت اصلی کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر اعمال محدودیت در تراکنش کارت‌خوان‌ها برای هر کارت اعتباری است، چرا که در چند ماه اخیر یکی از پدیده‌های حوزه ارز، فروش ارز در آن سوی مرزها و تبدیل آن به ریال بود. با توجه به عدم محدودیت در تعدد استفاده از کارت‌های اعتباری، دارنده یک کارت می‌توانست چندین بار در یک روز تراکنش 50 میلیون تومانی انجام دهد. اما بانک مرکزی با اعمال محدودیت در انجام تراکنش‌ها و الزام بانک‌ها به رعایت سقف تراکنش کارت‌خوان‌ها، توانست تبدیل ارز در مرز، یا به عبارت بهتر قاچاق ارز را کنترل کند.

همین اقدام بانک مرکزی به سرعت اثرات محسوسی در بازار ارز داشت و از 20 آبان نرخ دلار و یورو به ترتیب 1700 تومان و 2 هزار تومان کاهش یافته و به نظر می‌رسد، نرخ ارز در سطوح 10 هزار تومان در بازار به تعادل برسد.

براین اساس، اعمال محدودیت در تراکنش کارتخوان‌ها، با هدف جلوگیری از تبدیل ارز به ریال در آن سوی مرزها موجب شد، نرخ انواع ارز و سکه در سه روز گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یابد. روند کاهشی قیمت ارز و به تبع آن سکه در روز گذشته هم ادامه یافت. سکه طرح جدید 100 هزار تومان، نیم سکه 200 هزار تومان، ربع سکه 100 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 24 هزار و 600 تومان افت قیمت داشت. در بازار ارز هم دلار با 900 تومان کاهش 12 هزار و 600 تومان، یورو با افت 950 تومانی 14 هزار و 300 تومان و درهم با 320 تومان کاهش 3350 تومان فروخته شد.

   بیشترین کاهش در روز پنج شنبه

 تغییرات روز پنج شنبه به میزان قابل توجهی نسبت به روزهای دیگر بیشتر بوده و برخی کارشناسان می‌گویند که متاثر از تزریق ارز توسط بانک مرکزی، صادرکنندگان غیرنفتی و شبه دولتی‌ها، و همچنین برخورد انتظامی با دلالان، کاهش تقاضای مردم به دلیل کاهش قدرت خرید، کاهش واردات کالا به دلیل رکود وگرانی ارز، ایجاد رکود در برخی شغل‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و... در مجموع نرخ‌ها تمایل به کاهش دارند.

از سوی دیگر، برخی صاحب نظران معتقدند که اعلام معافیت 8 کشور در خرید نفت ایران، عملا تحریم نفتی را به تاخیر انداخته و این مهم، اثر زیادی در کاهش نرخ‌ها داشته است. ضمن اینکه تعدادی از مردم که برای حفظ ارزش پول خود، اقدام به خرید طلا و ارز کرده بودند، اکنون برای تامین نقدینگی، اقدام به فروش ارز و سکه و طلای خود کرده‌اند.  اما در عین حال، برخی فعالان بازار ارز و طلا و سکه معتقدند که علت اصلی کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر اعمال محدودیت در تراکنش کارت‌خوان‌ها برای هر کارت اعتباری است، چرا که در چند ماه اخیر یکی از پدیده‌های حوزه ارز، فروش ارز در آن سوی مرزها و تبدیل آن به ریال بود. با توجه به عدم محدودیت در تعدد استفاده از کارت‌های اعتباری، دارنده یک کارت می‌توانست چندین بار در یک روز تراکنش 50 میلیون تومانی انجام دهد. اما بانک مرکزی با اعمال محدودیت در انجام تراکنش‌ها و الزام بانک‌ها به رعایت سقف تراکنش کارت‌خوان‌ها، توانست تبدیل ارز در مرز، یا به عبارت بهتر قاچاق ارز را کنترل کند.

همین اقدام بانک مرکزی به سرعت اثرات محسوسی در بازار ارز داشت و از 20 آبان نرخ دلار و یورو به ترتیب 1700 تومان و 2 هزار تومان کاهش یافته و به نظر می‌رسد، نرخ ارز در سطوح 10 هزار تومان در بازار به تعادل برسد.

   دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد

مشاهدات خبرنگاران از بازار ارز حکایت از آن دارد که قیمت دلار در صرافی‌ها روز پنج شنبه به رقمی کمتر از ۱۲ هزار تومان رسیده است و در کانال 11 هزار تومانی در نوسان است. بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است نرخ فروش هر دلار امریکا در صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و با نرخ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود. همچنین هر یورو در صرافی‌ها به نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و در مقابل صرافی‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرند.

همچنین نرخ هر یورو در سامانه نیما نیز بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی در روز یکشنبه، ۸۹۲۲ تومان بوده است.

 

ارسال نظر