تداوم روند کاهشی نرخ طلا و ارز در بازار

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۶۷
تداوم روند کاهشی نرخ طلا و ارز در بازار

پایان‌مهلت شش‌ماهه تحویل سکه‌های پیش‌خرید با سررسید یک‌ماهه، به زودی

 

گروه بانک وبیمه | احسان شمشیری|

در حالی که با پایان ماه قمری صفر، انتظار می‌رود که تقاضا برای سکه و طلا افزایش یابد و به دنبال آن شاهد رشد قیمت طلا و سکه باشیم، اما روز چهارشنبه به دنبال کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به 13 هزار و 50 تومان و هریورو نیز به 15 هزار تومان، قیمت سکه و طلا در بازار کاهش یافت و نرخ سکه به مرز 4 میلیون تومان کاهش یافت.

به گزارش تعادل، سکه امامی 4 میلیون و 85 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 80 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 150 هزار، سکه گرمی 660 هزار، طلای آبشده مثقال 17 عیار 1 میلیون و 635 هزار، 18 عیار هر گرم 377 هزار تومان معامله شد.

نرخ دلار نیز بین 12900 تا 13300 در صرافی‌ها و بازارهای مختلف ایران و کشورهای همسایه مبادله شده است که نشان‌دهنده کاهش قابل توجه نرخ آن است.

سامانه سنا نیز میانگین نرخ روز سه شنبه 22 آبان 97 را برای دلار 13468، یورو 15475، درهم 3726، یوآن 2041، پوند 17498، لیر ترکیه 2596 تومان اعلام کرده که نشان‌دهنده تداوم روند نزولی سکه و ارز و طلا است.

 روند نزولی قیمت طلا طی روزهای گذشته ناشی از عوامل متعددی است که از جمله تنظیم بازار ارز توسط دولت و تزریق ارز توسط بانک مرکزی، عملکرد بانک کارگشایی و حراج شمش طلا و وجود نگاه مثبت در اقتصاد کشور بعد از معافیت 8 کشور در خرید نفت ایران است.

برخی کارشناسان می‌گویند که بانک کارگشایی طی 10 روز گذشته فروش طلا را در پیش گرفته که تاثیرگذار بوده است. همچنین برخی صاحب نظران می‌گویند که به خاطر فشارهایی که در مورد تصویب «اف‌ای‌تی‌اف»،«سی‌اف‌تی» و... وجود دارد، بخش‌هایی از اقتصاد کشور به دنبال تنظیم بازار، کاهش تقاضا، افزایش عرضه ارز و... است تا از این طریق فشار روی دولت و مجلس برای تصویب این لوایح را کاهش دهد.

برخی فعالان بازار نیز فعال شدن صادرکنندگان پتروشیمی و فولاد و... افزایش عرضه ارز صادرات غیر نفتی به سامانه نیما را در این مسیر موثر ارزیابی کرده‌اند و در مجموع افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان، دولت و بانک مرکزی، کاهش فشارهای روانی حاصل از تحریم‌ها در دور دوم تحریم نفتی و بانکی، کاهش تقاضای کسانی که با هدف حفظ ارزش پول ارز و سکه خریداری می‌کردند و... باعث شده که عرضه و تقاضا از وضعیت التهاب قبلی فاصله بگیرد و در نتیجه با کاهش قیمت‌ها مواجه شده است.

برخی صاحب نظران نیز می‌گویند که فشار روی بازار برای پیش خور کردن قیمت طلا و ارز کاهش یافته است عده‌ای نقدینگی خود را تبدیل به ارز و سکه کرده‌اند و نقدینگی تازه‌ای برای خرید ندارند، همچنین قدرت خرید بخشی از جامعه برای خرید کالاهای وارداتی کاهش یافته و در نتیجه با کاهش واردات کالاهای خارجی گران قیمت، اکنون تقاضا برای ارز جهت کالاها و خدمات مختلف مانند پوشاک، کفش، لوازم آرایش، قطعات صنعتی، لوازم خانگی، سفر خارجی و... کاهش یافته و این موضوع نیز تقاضای ارز را کاهش داده است.

در نتیجه با کاهش تقاضای واردات و ارز از یک سو و افزایش عرضه از سوی صادر‌کنندگان و دولت و بانک مرکزی، اکنون بازار از وضعیت التهاب و پیش خور کردن فاصله گرفته و به سمت تعادل در حرکت است و البته این مسیر و حرکت نزولی نرخ ارز و سکه، تا جایی پیش می‌رود که نقدینگی و شوک تازه‌ای به بازار وارد شود و باعث رشد تقاضای ارز شود.

براین اساس در مجموع باید گفت که افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان، بانک مرکزی، فشار برای تصویب لوایح  «اف ای تی اف» و «س اف تی» کاهش تقاضا به دلیل افت قدرت خرید و کاهش واردات کالا و خدمات و رکود در تعدادی از بخش‌های اقتصاد، کاهش تقاضا برای حفظ ارزش پول، اثر معافیت فروش نفت برای 8 کشور و... از دلایل عمده کاهش قیمت ارز و سکه و طلا در روزهای اخیر عنوان شده که ساختار عرضه و تقاضای ارز و سکه را نسبت به دوره هفت ماه اول 97 و قبل از دور دوم تحریم‌ها تغییر داده است و تا زمانی که نقدینگی و شوک تازه‌ای وارد نشود انتظار می‌رود که روند کاهشی یا با ثبات نرخ ارز و سکه و طلا ادامه داشته باشد .

  حباب سکه 340 هزار تومان

در این رابطه محمد کشتی آرای عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران گفت: نرخ هر سکه یک گرمی ششصد و هفتاد هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز سیصد و هشتاد و دو هزار تومان است. و هر مثقال طلای 17 عیار در بازار با نرخ یک میلیون و 689 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا احتمال بازگشت قیمت‌ها به نرخ سال گذشته وجود دارد یا خیر اظهارداشت: برخی فعالان بازار چنین انتظاری را از بازار دارند تا نرخ طلا به قیمت اولیه که حدود 150 هزار تومان بود بازگردد.

وی تاکید کرد: در این خصوص در کوتاه‌مدت شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود اما در بلندمدت این احتمال وجود دارد و دور از ذهن نخواهد بود اما به شرط آنکه تمام زمینه‌های اقتصادی در بحث بازار و داد و ستد همانند دوران گذشته شود.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت معاملات طلا و سکه به روال عادی بازگشته و تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. این کاهش موجب شده تا حباب سکه تقریبا سیصد و چهل هزار تومان باشد.

عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران گفـت: با توجه به اقدامات مناسب بانک مرکزی و نیروی انتطامی در جمع‌آوری واسطه‌های خیابانی قیمت نرخ ارز کاهش پیدا کرد که به نوعی تاثیر مستقیم در نرخ‌ها داشت.

  پایان‌مهلت شش‌ماهه تحویل سکه‌

با نزدیک شدن به مهلت انقضای شش ماهه تحویل سکه‌های پیش فروش شده با سر رسید یک ماهه، ثبت نام کنندگان این طرح باید پیش از اتمام مهلت خود، با مراجعه به شعب بانک ملی ایران نسبت به دریافت سکه‌ها اقدام کنند.

پیش فروش سکه با سر رسید یک ماهه از ۲۶ تا ۲۸ فروردین ماه انجام شد و گرچه قرار بود تحویل این سکه‌ها از روز ۲۶ اردیبهشت ماه آغاز شود اما با دستور بانک مرکزی، تحویل سکه‌ها چند روز زودتر از موعد مقرر، از روز ۱۹ اردیبهشت ماه در تهران و روز ۲۲ اردیبهشت ماه در سایر استان‌ها آغاز شد.

بر این اساس پیش خریدکنندگان از زمان سر رسید تحویل سکه، شش ماه مهلت دارند تا با مراجعه به همان شعبه‌ای که پیش خرید کرده‌اند، سکه‌های خود را تحویل بگیرند.

مراجعه کنندگان باید هنگام حضور در شعبه، کارت ملی و اسناد پیش خرید سکه را به همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است، حسب دستورالعمل بانک مرکزی در صورت عدم مراجعه پیش خریدکنندگان سکه پس از انقضای مهلت شش ماهه مذکور، صرفا اصل مبلغ دریافتی بابت پیش خرید به مشتری بازگردانده می‌شود و بانک ملی ایران و بانک مرکزی تعهدی نسبت به تحویل سکه به متقاضیان نخواهند داشت.

  عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت طلا

همچنین به دنبال کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلیس، قیمت طلا در آغاز مبادلات دیروز چهارشنبه با افزایش روبه‌رو شده است.

شاخص ارزش دلار که اوایل هفته جاری به بالاترین سطح خود در 16 ماه اخیر رسیده بود، دیروز با کاهش روبرو شده و این مساله موجب افزایش نسبی قیمت جهانی طلا شده است.

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1203 دلار رسیده است.

شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی با افت 0.3 درصدی همراه بوده است.

مشاور ارشد اقتصادی ترامپ گفت: ایالات متحده خواستار از سرگیری مذاکرات تجاری با چین است.

در عین حال مایک پنس معاون ترامپ نیز تاکید کرد: چین باید رفتار خود را تغییر دهد تا از وقوع جنگ سرد با ایالات متحده جلوگیری شود.

منابع آگاه از دستیابی لندن و بروکسل به توافق اولیه برای برگزیت خبر می‌دهند. کابینه انگلیس امروز تشکیل جلسه خواهد داد تا پیش نویس این توافق را مورد بررسی قرار دهد.

انتشار آمارهای مهم اقتصادی امریکا منطقه یورو و چین طی ساعات آینده تاثیر مهمی بر بازارهای بین المللی خواهد داشت.

کارشناسان معتقدند، در چند هفته اخیر مدیریت صحیح اقتصادی، قضایی و امنیتی، موجب ثبات و سیر نزولی بازار ارز و سکه شده است. قیمت ارز و طلا مکمل هم هستند و اگر ارز بتواند خود رابه خوبی در بازار عرضه کند و تقاضا را تامین کند، طبیعا روی قیمت تاثیر می‌گذارد و عکس این قضیه موجب افزایش قیمت می‌شود. در چند هفته اخیر مدیریت صحیح در اقتصاد منجر به کاهش قیمت ارز و طلا شد.اگر ارز نتواند در بازار، تقاضا را تامین کند، طبیعتا با کمبود مواجه می‌شود و اگر ارز گران شود، طلا هم گران می‌شود ولی اگر دربازار ارز باشد و سکه کم شود دلیل دیگری دارد که دست بانک مرکزی است و باید سعی شود این اتفاق نیفتد، و زمانی این اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی نتواند سکه بازار را تامین کند. بانک مرکزی به عنوان پدر اقتصاد کشور باید نقدنیگی را دربازار کنترل و متعادل کند تا آثار آن در بازار نمودار شود.

 در این رابطه بنی طبا، کارشناس اقتصادی هم گفت: مهم‌ترین علت کاهش قیمت ارز و سکه در چند هفته گذشته مدیریت بانک مرکزی در تنظیم بازار بود.

او گفت: در مقطعی که ما شاهد نوسانات زیاد نرخ ارز و به طبع آن افزایش طلا و سکه بودیم، بانک مرکزی، برنامه‌ای برای کنترل بازار غیر رسمی و آزاد نداشت و بیشتر تمرکز را برای تامین ارز مورد نیاز تجارت قرار داده بود بنابرین با اخبار مختلف، شاهد افزایش قیمت ارز در یک روز بین هزار تا دو هزار تومان بودیم.

بنی طبا افزود: حدود یک ماه است که بانک مرکزی تصمیم گرفته این بازار را کنترل کند و در این راه موفق بوده است. در این مداخله بانک مرکزی با خرید و فروش همزمان و ذخایر اسکناسی خوبی که برای خود ایجاد کرده است، توانسته در بازار ارز و طلا ثبات ایجاد کند و معامله کنندگان کاغذی را از بازار بیرون کند.

رضا ترکاشوند، دبیرکل انجمن صرافان هم گفت: کاهش و ثبات قیمت ارز و طلا در بازار علل متعددی دارد و بحث تنظیم بازار در دست بازیگران بازار است، منجمله “ بانک مرکزی، صرافان، شرکت‌هایی که ارز دارند، مجوزهایی که بانک مرکزی صادر کرده در رابطه با اینکه صادرکنندگان جز، بتواند ارزشان را مستقیما وارد بازار کنند و تسهیلاتی که برای ورود ارز از بازارهای همسایه ایجاده شده است و از طرفی احساس اطمینان که مردم پیدا کرده‌اند “.

او گفت: موارد فوق و احساس اطمینان و امنیت از طرف دولت و سیستم‌های مربوطه که در مردم به وجود آمد، موجب شد تا آن تورمی که همه منتظرش بودند اتفاق نیفتاد و بازار روند ثبات و نزولی به خود گرفت.

دبیرکل انجمن صرافان گفت: اگرجامعه بتواند به نقطه‌ای برسد که تولید برای تولید کننده و صادرات برای صادرکنندگان صرف داشته باشد و واردات برای وارد کننده، سودی نداشته باشد و مردم تشویق شوند کار بیشتر کنند و اشتغال ایجاد شود، آن نقطه، نقطه متعادلی است و می‌توان به ثبات و سیر نزوالی قیمت‌های امیدوار بود.

  وضعیت تولید جهانی طلا

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود آمارهای مربوط به تولید جهانی طلا در سه ماه سوم امسال را منتشر کرده است. شورای جهانی طلا اعلام کرد: تولید جهانی طلا در سه ماه سوم امسال با 1.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 875 تن رسیده است.

بر اساس این گزارش این بالاترین سطح تولید طلا در یک فصل طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود . میانگین تولید طلا در 5 سال اخیر در هر فصل به 809 تن رسیده است.

گرچه برخی از کشورهای بزرگ تولید کننده طلا در این مدت با کاهش دو رقمی تولید روبرو شده‌اند ولی این کاهش با افزایش چشمگیر تولید از سوی سایر کشورها جبران شده است.

قوانین زیست محیطی در چین همچنان تاثیر منفی زیادی بر وضعیت تولید طلا داشته است. تولید طلای این کشور در سه ماه سوم امسال با 6 درصد کاهش نسبت به سال قبل روبرو شده است.

تولید طلای آفریقای جنوبی نیز در این مدت بیش از 10 درصد کاهش داشته است. در پرو نیز تولید طلا در سه ماه سوم امسال بیش از 17 در صد کاهش نشان می‌دهد. البته از سوی دیگر مالی با 34 درصد و پاپوا گینه نو هم با 25 درصد افزایش تولید روبرو شده‌اند. تولید طلای امریکا نیز بیش از 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

 

 

ارسال نظر