شرایط دریافت و عدم دریافت ارز دانشجویی

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۱:۲۸:۰۴
کد خبر: ۱۳۳۵۰۷

گروه بانک و بیمه |

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره شرایط دانشجویانی که در زمره دریافت‌کنندگان ارز دانشجویی هستند توضیحاتی ارایه کرد.

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خانه ملت درباره آغاز ثبت نام ارز دانشجویی، گفت: مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور مسوولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مورد بررسی قرار گرفت اگرچه مسوولان این وزارتخانه‌ها محدودیت‌هایی برای تامین ارز موردنیاز دانشجویان دارند اما اعضای کمیسیون معتقدند دانشجویانی که پیش از نابسامانی‌های ارزی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند را نمی‌توان به حال خود رها کرد و باید برای آنها راهکاری در نظر گرفت.

   دانشجویان نباید بدون حمایت رها شوند

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشجویان به امید ارز دانشجویی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند حال به دلیل افزایش نرخ ارز مشکلات بسیاری برای این افراد ایجاد شده بنابراین نمی‌توانند با دلایلی مانند نابسامانی‌های ارزی و گرانی آنها را به حال خود رها کنیم در جلسات کمیسیون آموزش مقرر شد ارز مناسب برای این افراد در نظر گرفته شود.

دانشجویان به امید ارز دانشجویی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند حال به دلیل افزایش نرخ ارز مشکلات بسیاری برای این افراد ایجاد شده بنابراین نمی‌توانند با دلایلی مانند نابسامانی‌های ارزی و گرانی آنها را به حال خود رها کنیم

    شرایط پرداخت ارز دانشجویی

وی با بیان اینکه براساس صحبت‌های انجام گرفته در کمیسیون آموزش مقرر شد مسوولان وزارت علوم مساعدت‌های لازم را برای تخصیص ارز دانشجویی به دانشجویان خارج از کشور انجام دهند، اظهار کرد: این ارز تنها به دانشجویانی اختصاص پیدا می‌کند که از یک سو پیش از نابسامانی‌های ارزی از کشور خارج شده‌اند و از سوی دیگر در مراکز و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ادامه تحصیل دهند. در صورتی که به دانشجویان مراکز غیرمعتبر ارز دانشجویی تخصیص داده شود به نوعی مدرک آنها تایید شده و انتظارات و توقعات جدیدی ایجاد می‌شود.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند باید بدانند ارز دانشجویی به آنها اختصاص پیدا نمی‌کند و با اطلاع از این امر برنامه‌‌ریزی‌های خود را انجام دهند.

   راهکار ساماندهی وضعیت دانشجویان خارج از کشور

میرزاده همچنین با اشاره به راهکارهای آموزش عالی برای ساماندهی وضعیت دانشجویان خارج از کشور، ادامه داد: در آخرین جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با مسوولان وزارت‌های علوم و بهداشت شرایط و تمهیدات لازم برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل و ادامه تحصیل آنان مشخص شد.

   بسیاری به کشور بازگشته‌اند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: براساس تصمیم وزارت بهداشت دانشجویانی که 36 واحد را گذرانده‌اند می‌تواند پس از بازگشت به ایران در دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند همچنین براساس تصمیم وزارت علوم، تحقیقات این افراد می‌توانند پس از گذراندن یک ترم در دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند که خود کمک بزرگی برای دانشجویان خارج از کشور است تاکنون بسیاری از این دانشجویان به کشور بازگشته‌اند.

   کاهش نرخ ارز ادامه دارد

روز دو شنبه 21 آبان 97، نرخ انواع ارز و سکه با روند با ثبات و کاهشی مواجه شد بطوریکه برخی فعالان بازار ارز اعلام کردند که تعدادی از صرافی‌ها و مراکز مختلف صرافی در تهران و کشورهای منطقه، قیمت هر دلار امریکا را به 13 هزار و 530 تا 14 هزار تومان و هر یورو به را 16 هزار و 600 تومان معامله کرده‌اند و درهم نیز بین 3680 تا 3760 تومان در این مراکز فروخته شده است. براین اساس، نرخ دلار حدود 300 تومان نسبت به روز یکشنبه کاهش داشته است.

به گزارش تعادل، نرخ دلار در مراکز مختلف و بازارها و صرافی‌های مختلف بین 13500 تا 14000 تومان معامله شده و نشان می‌دهد که تمایل نرخ دلار به کاهش و قرار گرفتن در کانال 13 هزار تومان روبه افزایش است. نرخ درهم نیز بین 3680 تا 3760 تومان معامله شده که نسبت به روز یکشنبه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، سایت سنا میانگین نرخ ارز روز شنبه را برای دلار 14020، لیرترکیه 2677، یورو 16072، درهم 3845، یوآن 2074 و پوند 18175 تومان اعلام کرده است.  در شرایطی که نرخ هر اونس طلا نیزدر بازار جهانی با 5 دلار کاهش به 1206 دلار رسیده، نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافته است. سکه امامی با قیمت 4 میلیون و 310 هزار تومان، سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 170 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 195 هزار تومان، سکه گرم 685 هزار تومان، آب شده نقدی 17 عیار مثقالی یک میلیون و 740 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار به قیمت 402 هزار تومان معامله شدبا توجه به روند نزولی بودن نرخ روزهای قبل، برخی دلالان تلاش دارند که با مطرح کردن موضوع عدم امکان اصلاح cft به ایجاد هیجان در بازار بپردازند. براین اساس، برخی کارشناسان معتقدند که دلار سلیمانیه ۱۴۱۷۰ و دلار تهران ۱۴۳۰۰ شد و از طرفی دلار فردایی هرات ۱۳۹۵۰تومان بود، اگر روند بازار نزولی شود مهم‌ترین حمایتی که از دلار صورت می‌گیرد در ۱۴۲۰۰ تومان است و عبور پر قدرت از آن ما را به ۱۳۸۰۰ هم می‌تواند برساند ولی اگر جهت برگردد و صعودی شود اولین مقاومت برای دلار ۱۴۶۰۰ و بعدی ۱۴۸۰۰ تومان خواهد بود.

   موانع موجود برای به‌کارگیری ارزهای دیجیتال در ایران

عبدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خانه ملت می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر مانع فعالیت بازرگانان با ارزهای دیجیتال است، مشکل قانون اجباری بودن تحویل ارز پس از صادرات است. بر اساس پیمان‌سپاری ارزی که از اردیبهشت ماه سال جاری برای تمام بازرگانان اجباری شده است، بازرگانان باید عین رقم صادراتی خود را به صورت حواله در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهند که اگر این عملیات نقل و انتقال با ارزهای دیجیتال صورت گیرد عملا قانون پیمان‌سپاری ارز غیرقابل اجراست.

وی تاکید می‌کند: همچنین به دلیل غیرقانونی اعلام شدن خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ظاهر اشخاصی که می‌خواهند در داخل کشور آن را نقد کنند به همین بهانه ارزش کمتری برای ارزهای دیجیتال پرداخت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی همچنین معتقد است: آخرین دلیلی که باعث می‌شود نتوان از ارزهای دیجیتال در ایران استفاده کرد نپذیرفتن این ارزها در اسناد گمرکی و ترخیص است، این یعنی اگر پیش‌فاکتور با ارز دیجیتال باشد عملا هیچ تعریفی در عملیات‌های بازرگانی ایران ندارد.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره به‌کارگیری ارزهای دیجیتال به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتال نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه است و علت سکوت بسیاری از کشورها در قبال بلاک‌چین و ظرفیت ارزهای دیجیتالی را باید نا مشخص خواندن مبدا و چگونگی تصمیم‌گیری برای ارزش آن دانست.

وی معتقد است: بیت کوین و ارزهای دیجیتال نمی‌توانند بستری برای دور زدن تحریم‌ها باشند اما مسیرهای فرعی قابل تاملی به شمار می‌روند که سیاست‌گذار پولی و مالی با سنجیدن جوانب مختلف می‌تواند میزان استفاده از آن را بررسی و اعلام کند.

 

ارسال نظر