بار مالی برای دولت مانع تشکیل صندوق خسارت‌های طبیعی

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۳۵۷

گروه بانک وبیمه|طرح تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی در ایران، بعد از 15 سال در مجلس تصویب شد اما به دلیل آنچه بار مالی برای دولت خوانده شد، از سوی شورای نگهبان متوقف و بررسی نهایی آن به سال آینده موکول شد.

به گزارش تعادل، لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی از سوی بیمه مرکزی پیشنهاد شد؛ اما سال‌ها بین صنعت بیمه، دولت مجلس و شورای نگهبان در حال رفت و برگشت بود و هم‌اکنون نیز شکل‌گیری آن با اما واگرهایی روبه رو است. مسوولان بیمه مرکزی و نمایندگان مجلس تأکید دارند طرح تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی به تصویب مجلس رسیده؛ اما شورای نگهبان آن را تأیید نکرده است.

فرید موسوی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آخرین وضعیت تشکیل این صندوق گفته است: تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی به دلیل اصل 75 قانون اساسی بار مالی برای دولت به تأیید شورای نگهبان نرسیده است. او اضافه کرده است: هرچند بطور شفاهی با تأسیس این صندوق موافقت شده است؛ اما باید تشریفات قانونی آن طی شود. پیش از این، عبدالناصر همتی، رییسکل سابق بیمه مرکزی، نیز تأکید کرده بود: این لایحه در مجلس تصویب شده؛ اما به دلیل ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان، در حال بررسی است. همتی این توضیح را هم داده بود که در صورت تأیید شورای نگهبان، به زودی این صندوق تأسیس می‌شود

البته ایجاد چنین صندوق‌هایی در جهان تجربه‌ای متداول است و در کشور ما به دلیل بروز حوادث طبیعی از قبیل زلزله، سیل، توفان، صاعقه، برف، رانش زمین، ریزش کوه و سونامی، این موضوع یک امر حیاتی است اما بروز رویداد‌هایی نظیر زلزله اخیر کرمانشاه، مجددا بر لزوم تأسیس این صندوق تأکید می‌نماید. این در حالی است که پیش بینی شده بود این لایحه قبل از پایان دولت یازدهم به تصویب نهایی برسد؛ درحالی که تشکیل این صندوق همچنان با اماواگرهایی روبه رو است.

اعضای انجمن ملل جنوب شرق آسیا یا همان آسه آن درپی راه‌اندازی یک صندوق بیمه مشترک و پارامتریک برای حوادث تا انتهای سال جاری میلادی هستند. به گزارش سی جی تی ان دات کام، این اقدام درپی افزایش خسارت‌های مرتبط با حوادث فاجعه بار صورت می‌پذیرد. در این میان، سه کشور کامبوج، لائوس و میانمار اولین امضاءکنندگان طرح صندوق ریسک حوادث فاجعه بار منطقه‌ای بوده‌اند. این صندوق با هدف پاسخ گویی مالی سریع به عواقب حوادثی مانند توفان، زلزله و سیل راه‌اندازی خواهد شد.در ماه جاری میلادی، توفان‌های شدید و باران‌های ماسون به همراه توفان مانگوت 80 نفر را در فیلیپین به کام مرگ کشاند و کشاورزی در مناطق شمالی را ویران و خانه‌های بسیاری را خراب کرد.

جنوب چین نیز دچار حادثه شده است که این واقعیت را دوباره گوش زد می‌کند که سیل و حوادث طبیعی می‌تواند میلیون‌ها دلار به آسیای جنوب شرقی آسیب بزند. هنگامی که حوادثی اینچنینی رخ می‌دهد، کشورها با مشکل نقدینگی در مدت زمان کوتاه مواجه می‌شوند. به همین دلیل است که آسه آن تصمیم به راه‌اندازی صندوق بیمه پارامتریک حوادث کرده است.کشورهای کاراییب از این لحاظ پیش رو بوده‌اند. آنان سیستم بیمه بین دولتی پارامتریک را 11 سال پیش تأسیس کردند که از طریق آن، نسبت به‌شدت حادثه، تأمین خودکار صورت می‌پذیرد. پرداخت نهایی بر مبنای شدت بارندگی، سرعت توفان و شدت لرزش تعیین می‌شود.

صندوق تسهیلات بیمه ریسک حوادث فاجعه بار کاراییب 130 میلیون دلار تاکنون به دولت‌های عضو پرداخته است که این پرداخت بطور متوسط طی 14 روز پس از وقوع حادثه انجام پذیرفته است.

55 میلیون دلار از رقم فوق به دولت‌های عضو در سال 2017، به واسطه توفان‌های ایرما و ماریا پرداخت شده است.کشورها همگی به این درک رسیده‌اند صندوق حوادث کشورهای کاراییب در بیانیه‌ای عنوان کرد که تغییرات آب و هوایی، اثرات حوادث هیدرومتئومیکس را که سبب ایجاد توفان‌های شدید و نیز تغییرات گسترده در دوره‌های بارندگی و خشک سالی می‌شود، را افزایش می‌دهد و به کارگیری بیمه پارامتریک می‌تواند انعطاف و توان ارتجاعی این کشورها را افزایش دهد.

 

ارسال نظر