تعادل بازار با اقدامات بانک مرکزی و روز خلوت خیابان فردوسی

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۶۷
تعادل بازار با اقدامات بانک مرکزی و روز خلوت خیابان فردوسی

ثبات نسبی در بازار ارز و طلا در 14 آبان 97

گروه بانک وبیمه | احسان شمشیری|

روز دوشنبه 14 آبان ماه و روز نخست دور جدید تحریم‌های بانکی و نفتی امریکا، تحولات و نرخ‌های بازار ارز و طلا نشان‌دهنده ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز و طلا و سکه است. به‌طوری‌که دلار با نرخ 14600 تا 14800 و یورو با 16150 تا 16351 تومان معامله می‌شد که نشان می‌دهد نسبت به روزهای قبل تغییر محسوسی نداشته است و شروع تحریم‌های جدید و روز نخست آن، اثر محسوسی بر بازار ارز نداشته است و همان‌طور که بسیاری از کارشناسان و مسوولان کشور اعلام کرده‌اند، بازار ارز و طلا عملا اثرات تحریم‌ها را پیش خور کرده و امریکا اقدامات تحریمی خود را در ماه‌های قبل اعمال کرده و فشارهای حاصل از تحریم‌ها از قبل وارد بازارهای مختلف شده و لذا شروع رسمی دور جدید تحریم‌های بانکی و نفتی، اثر چندانی بر بازار نداشته است.

به گزارش تعادل، در شرایطی که نرخ هر اونس طلا با 5 دلار افزایش به 1232 دلار رسیده سکه طرح جدید به قیمت 4 میلیون و 695 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 300 هزار، ربع سکه 1میلیون و 300 هزار، سکه گرمی 700 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 434 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عیار در بازار تهران یک میلیون و 880 هزار تومان به فروش رسید.

 سایت سنا نیز میانگین نرخ فروش ارزها برای روز یکشنبه 13 آبان را به ترتیب برای دلار 14153، یورو 16351، درهم 3892، پوند 18539، یوآن 2146، لیرترکیه 2722 تومان اعلام کرده است. میانگین نرخ فروش ارزها در یک ماه قبل از 14 آبان و شروع دور جدید تحریم‌های نفتی و بانکی امریکا نیز به ترتیب برای دلار 13766، یورو 16118، درهم 3767، پوند 18060 یوآن 2092  و لیرترکیه 2499 تومان اعلام کرده است. براین اساس، نرخ ارز در 13 آبان نسبت به میانگین یک ماه منتهی به 13 آبان، رشد نشان می‌دهد و دلار 387، یورو 233، درهم 125، پوند 479، یوآن 54، لیر ترکیه 223 تومان در یک ماه اخیر افزایش داشته است. این میزان افزایش در یک ماه، در مقایسه با نوسانات شدید یک سال اخیر و به خصوص در 6 ماه نخست سال 97، کمتر بوده و نشان می‌دهد که اقدامات بانک مرکزی و دولت برای ساماندهی بازار ارز و سکه در دو ماه اخیر منجر به کنترل بازار شده و در دو ماه اخیر، نرخ دلار عمدتا در محدوده 14 هزار تومان روندی با ثبات داشته است.

    قیمت یورو مسافرتی 14500

تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۱۴ آبان، نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها با افزایش۱۲۲ تومانی نسبت به روز یکشنبه به ۱۲ هزار و ۲۰۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز با افزایش همراه بوده و بانک‌ها هر یورو را تا ۱۴ هزار و ۳۰ تومان خریداری می‌کنند.

این در حالی است روز یکشنبه، نرخ خرید دلار و یورو در بانک‌ها به ترتیب ۱۲ هزار و ۲۰۱ و ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است.

این شعب همچنین در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف هزار یورو به سایر کشورها ارایه می‌کنند که قیمت این ارز نیز در شعب ارزی بانک‌ها با احتساب کارمزد ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است

    تاثیر اخبار و جو روانی بر بازار ارز

در این رابطه رضا ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان ایران درباره وضعیت بازار ارز پس از ۱۳ آبان ماه تاریخ اجرای مرحله دوم تحریم‌ها از طرف امریکا، اظهار داشت: هر اتفاق و خبری بر بازار ارز تاثیرگذار و بخشی از بازار متاثر از جو روانی حاکم بر آن است و می‌تواند در افزایش یا کاهش نرخ‌ها تاثیرگذار باشد. بر همین اساس، خبرهایی همچون تحریم یا سایر مباحثی که از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام می‌شود بطور حتم در بازار موثر بوده و موجب تغییر قیمت خواهد شد.

دبیرکل کانون صرافان ایران، گفت: به همین دلیل ظرف چند روز گذشته شاهد تاثیر خبر تحریم بر بازار بودیم و اکنون قیمت هر دلار امریکا در کانال ۱۴ هزار تومان است. طبق اعلام قبلی از سیزدهم آبان 97 اجرای مرحله دوم تحریم‌ها از طرف امریکا ‌آغاز شده و انتظار می‌رفت که اعمال دوباره تحریم‌ها بر اقتصاد کشو و بازار طلا و ارز تاثیرگذار باشد اما به خاطر تدابیر به کار گرفته شده دولت و بانک مرکزی و شبکه ارزی کشور و همچنین تحولات یکسال اخیر بازار ارز، در دو روز اخیر، تاثیر هیجانی بر بازار نداشته و تنها شاهد افزایش قیمتی اندک در بازار ارز و طلا بوده‌ایم و نرخ دلار همچنان در کانال 14 هزار تومان قرار دارد.

    خبری از ازدحام نیست

روز 14 آبان اولین روز تحریم‌های دور دوم ترامپ؛ بازار با ازدحام مواجه نشد و برخلاف انتظار در میدان فردوسی تهران خبری از ازدحام جمعیت خریداران و فروشندگان دلار نیست. چند نفر پراکنده در ضلع جنوبی میدان ایستاده‌اند و آرام و زیر لب دلار دلار می‌گویند. با این حال کسی برای خرید و فروش نمی‌ایستد.

یکی از آنها می‌گوید بانک مرکزی برای تنظیم بازار وارد شده و همین امر باعث شده قیمت‌ها تا حد زیادی تثبیت شود و تب خرید و فروش وجود نداشته باشد. وی می‌گوید ورود بانک مرکزی سبب شد تا 13 آبان با آرامش در بازار ارز همراه باشد، اگرچه به‌دنبال خبر عدم تصویب Cft در شورای نگهبان، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و حتی در ساعاتی به بالای 15هزار تومان نیز رسید. اما قیمت دلار روز دوشنبه به کانال 14 هزار واحدی بازگشته و برخی صرافی‌ها قیمت 14 هزار تومان را برای دلار روی تابلوها هم قرار داده‌اند.

    حراج دلار در صرافی‌ها

روز دوشنبه میدان فردوسی روز خلوتی را در زمینه خرید و فروش دلار پشت سر گذاشت و با ورود به خیابان فردوسی با صف‌هایی در جلو برخی صرافی‌ها مواجه می‌شویم؛ صف‌هایی نسبتاً طولانی که برای خرید دلاری که بانک مرکزی به صرافی‌های معتمد خود داده تشکیل شده است تا بازار ارز را تنظیم کند. این کار از هفته‌های قبل آغاز شده و حتی در روزهایی قیمت دلار را تا نزدیک 10 هزار تومان پایین آورد و از سوی دیگر، باعث شد معاملات از بازارهای غیر‌رسمی و کوچه پس کوچه‌ها به صرافی‌ها بازگردد.

این صرافی‌ها دلار را با اختلاف قیمتی حدود 1000 تومان در مقایسه با بازار آزاد می‌فروشند؛ با این تفاوت که هر نفر تنها یک‌بار و به میزان 500 دلار می‌تواند خرید کند. تجربه فروش دلار در صرافی‌ها نشان داده با این راهکار می‌توان کنترل بیشتری بر خرید و فروش‌ها داشت. این در حالی است که در روزهای آغازین تنش در بازار دلار، صرافی‌ها تعطیل شده بودند و بسیاری از صاحب‌نظران این تعطیلی را کاتالیزور افزایش قیمت دلار می‌دانند.

پیش از این نیز عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود برای تنظیم بازار کارهایی را از هفته‌های گذشته آغاز کرده‌ایم و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در ماه‌های اخیر ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده است، متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایطی که رسیدن صادرات نفت به حداقل ممکن برسد، برنامه مناسب را دارد.

وی تأکید کرده بود بانک مرکزی با تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی کشور، تلاش خود را همانطور که در هفته‌های اخیر نشان داد بر ثبات بازار پول و ارز تمرکز کرده و تقویت تدریجی و روزافزون پول ملی و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد و جلوگیری از نوسانات را هدف قرار داده است. گذر آرام از آغاز تحریم‌های یک‌جانبه امریکا نیز موید این صحبت است.

یکی دیگر از افرادی که کنار میدان فردوسی ایستاده و دلار خرید و فروش می‌کند نیز عقیده دارد این تصمیمات داخل کشور است که آینده بازار دلار را تعیین می‌کند و اگر اراده مسوولان بر تثبیت قیمت دلار باشد، می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آینده کشور وضعیت باثباتی را تجربه کند.

وی می‌گوید: تحریم‌ها نمی‌توانند به‌تنهایی بازار را نامتعادل کنند و این تصمیم مسوولان است که فردای این بازار را تعیین خواهد کرد. اکنون شایعاتی در بازار وجود دارد که با ترخیص کالاها از گمرک در حجم بالا، قیمت‌ها در تمام زمینه‌ها و به دنبال آن بازار دلار کاهش چشمگیر خواهد داشت، اما باید منتظر بمانیم.

با وجود این تصمیمات بانک مرکزی، تا زمانی که سرمایه‌های سرگردان که به دنبال کاهش ارزش پول ملی راهی بازارهای دیگر مانند سکه، ارز، مسکن و... شده است، در جهت درست هدایت نشود هر روز باید منتظر یک شوک قیمتی در این بازارها باشیم، زیرا هجوم ناگهانی نقدینگی به بازار حتی اگر محکم‌ترین سیاست‌ها و قوانین را داشته باشد، نظم آن را از بین خواهد برد

    تعادل بازار با اقدامات بانک مرکزی

از سوی دیگر، حسین مختاریان کارشناس اقتصادی و روزنامه‌نگار، از مثبت بودن تحولات بازار ارز در ماه‌های اخیر خبر داد و افزود: بازارهای مختلف نسبت به افزایش قیمت ارز کشش یکسانی ندارند و برخی از بازارها و کالاها نسبت به رشد نرخ دلار با عدم کشش همراه هستند و لذا نمی‌توان انتظار داشت که نرخ دلار تغییرات یکسانی در بازارها و بخش‌های مختلف اقتصاد داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تغییرات پیش آمده در بازار ارز گفت: این تغییرات مثبت بوده و بانک مرکزی با سیاست‌های خود توانسته بازار را در این نقطه به تعادل برساند و  با مدیریت منابع ارزی شرایط بحرانی که ناشی از فعالیت دلالان بود را کنترل کند.

مختاریان با تاکید بر عدم کشش بازارهای مختلف از افزایش قیمت ارز خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی با افزایش قیمت ارز، بازارهای مختلف امکان فعالیتشان کاهش می‌یابد اما بانک مرکزی توانسته با مداخله به موقع جلو این اتفاق را بگیرد.

    اعمال محدودیت صرافی‌های رمز ارز برای ایرانیان

این در حالی است که رییس انجمن بلاکچین ایران از اعمال محدودیت برخی از صرافی‌های ارز رمزنگار از جمله بایننس برای کاربران ایرانی به دنبال حذف ایران از لیست کشورهای مجاز خبر داد.

سپهر محمدی درباره اعمال محدودیت برخی از صرافی‌های ارز رمزنگار برای ایرانیان با توجه به تحریم‌های امریکا و احتمال ایجاد مشکل در صورت انجام معامله با ایرانیان، گفت: صرافی‌ ارزهای رمزنگار متعددی از زمان شروع به کار یا بر اساس تحریم‌ها و قوانین امریکا به خصوص صرافی‌های امریکایی در این حوزه و صرافی بایننس و بیترکس به عنوان دو صرافی‌ مطرح در بازار رمز ارزها به صورت غیر رسمی ایران را از کشورهایی مجاز به ارایه سرویس برداشته‌اند و به صورت غیر رسمی نیز به کاربران ایرانی خود اعلام کرده‌اند تا پول‌های خود را به منظور جلوگیری از بلوکه شدن یا هر گونه مشکلی برداشت کنند؛ در حال حاضر بر اساس اطلاعات دریافت شده هیچ حسابی در صرافی‌های امریکایی و بایننس بلوکه نشده و مشکلی برای کاربران ایرانی به وجود نیامده اما پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است حساب‌های کاربران ایرانی از این سایت‌ها به سایت‌هایی که همچنان با ایرانی‌ها فعالیت مجاز دارند، انتقال داده شود.

رییس انجمن بلاکچین ایران افزود: در چند ماه اخیر هیچ حساب رمز ارزی متعلق به ایرانیان بلوکه نشده و اخبار منتشر شده مبنی بر مسدود شدن برخی از حساب‌های ایرانیان در صرافی ارزهای رمزنگاری شده نادرست است.

    معاملات رمز ارز وارد فضایی زیرزمینی شده

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه معاملات و استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، اظهار داشت: در زمینه ارزهای رمزنگار مشکلات داخلی و خارجی داریم؛ صرافی‌های رمز ارز تا پایان فروردین ماه سال جاری به صورت شفاف فعالیت داشتند و پلیس فتا نیز با صرافی‌های داخلی رمز ارز هماهنگی‌های لازم را داشت اما اطلاعیه منتشره شورای عالی مبارزه با پولشویی مبنی بر استفاده از بیت کوین مصداق پولشویی به شمار می‌رود، فشارها در زمینه استفاده از بیت کوین افزایش یافت و در عین حال فعالیت صرافی‌های داخلی ارزهای رمزنگاری شده نیز متوقف شد و معاملات در این زمینه وارد جریانات غیر شفاف زیر زمینی و حالتی شد که هیچگونه آماری از وضعیت معاملات ارز رمزنگار در کشور وجود ندارد؛ این مسائل باعث شده تا احتمال کلاهبرداری از افراد در زمینه ارزهای رمز پایه به دلیل انجام معاملات صرفا بر پایه اعتماد و فضایی بدون مقررات و زیرساخت‌های مناسب افزایش پیدا کند و مشکلات متعددی نیز ایجاد شود.

    کاهش فشار تحریم‌های امریکا با رمز ارزها

رییس انجمن بلاکچین افزود: مدیران صرافی‌های ارزهای رمزنگار و ماینرها به دنبال وعده بانک مرکزی مبنی بر اعلام سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه ارزهای رمزنگاردر کشور، منتظر تدوین سیاست‌های کلی نظام و بانک مرکزی در زمینه رمز ارزها هستند تا بتوانند فعالیت خود را شروع و گسترش دهند؛ اعتقاد دارم ایران می‌تواند با استفاده از ارزهای رمزنگار فشارهای تحریم‌های امریکا را کاهش دهد.

 

 

ارسال نظر