افزایش میانگین مبلغ هر تراکنش به 133 هزار تومان

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۱۸

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری |

 در شهریورماه 97 ارزش تراکنش‌های شاپرک نسبت به شهریور 96 با 59 درصد افزایش به دو هزار و 448 هزار میلیارد تومان رسید و تعداد تراکنش‌های شاپرک نیز با 25 درصد افزایش به یک میلیارد و 842 میلیون در یک ماه شهریور رسیده و میانگین هر تراکنش به 133 هزار تومان رسیده است که نسبت به میانگین 110 هزار تومانی سال 96 و 90 هزار تومانی و 100 هزار تومانی سال‌های 93 تا 95، نشان‌دهنده افزایش میانگین رقم تراکنش‌هاست و نشان می‌دهد که مردم درخریدهای خود، رقم‌های بزرگ‌تری را نسبت به تراکنش‌های سال‌های قبل انتخاب کرده‌اند.

به گزارش «تعادل»، بیشترین تعداد تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی در شهریور ماه امسال را مبالغ بین ۵ هزار تا ۱۵ هزار تومان شامل شده است. همچنین ۲۶.۷۰ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی مبلغ زیر ۵ هزار تومان داشته‌اند. ۳۷.۸۲ درصد تراکنش‌های این ابزار، در بازه مبلغ ۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان و ۲۹.۶۸ درصد تراکنش‌ها با مبلغ بالای ۲۵ هزار تومان صورت گرفته است.

همچنین سهم تعدادی هر یک از انواع خدمات شاپرک نشان می‌دهد که سهم خرید کالا و خدمات 82.15 درصد، پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه12.7 درصد و مانده‌گیری 5.15 درصد است همچنین سهم مبلغی هر یک از انواع خدمات شاپرک بیانگر این نکته است که سهم خرید کالا و خدمات95.59 درصد و سهم پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه 4.41 درصد است  نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی به 12.69 درصد، و در کنار آن نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی 2.59 درصد رسید همچنین سهم پرداخت الکترونیکی شاپرکی به تولید ناخالص داخلی به 133 .76 درصد بالغ شده است.  بر اساس این گزارش بررسی سهم هر یک از ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها نشان می‌دهد که سهم کارت‌خوان فروشگاهی 88.76 درصد، سهم ابزار پذیرش موبایلی 6.12 درصد و سهم ابزار پذیرش اینترنتی به 5.12 درصد رسیده است .

  رابطه سودآوری با تراکنش ها

نتایج بررسی‌های مختلف در محدوده زمانی 97– 1385 نشان می‌دهد که تغییر روش سنتی پرداخت و حضور در شعب به سیستم بانکداری الکترونیک و اینترنتی، موبایل بانک‌ها باعث سودآوری بیشتر و بازدهی سهام بانک و شرکت پرداخت می‌شود اما باید افزایش رضایت مشتریان وتوسعه بانکداری الکترونیک را به همراه داشته باشد. نتایج پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر در مورد ارتباط سهم بازار بانک‌ها از سودآوری آنها انجام شده که نسبت سهم از بازار کارت‌های هر بانک و همچنین میزان رشد فناوری و خدمات متنوع و گسترده بانک‌ها، عامل مهمی در جذب منابع، رضایت مشتری، سودآوری بیشتر و موجودی نقدینگی در حساب‌های متصل به خدمات بانکداری الکترونیک دارد و هر شرکت یا بانکی که بتواند با ارایه خدمات و کسب رضایت مشتری، گردش مالی و تعداد کارت، کارت خوان، حساب، نقل و انتقال پول بیشتری را انجام دهد، با جذب منابع بیشتر و در نتیجه تسهیلات دهی، سپرده‌گذاری، و سودآوری، بیشتری همراه خواهد شد.  فناوری و خدمات و تعداد کارت‌های بانکداری الکترونیک بر سودآوری بانک‌ها اثر مثبت و معنادار دارد اما باید اقداماتی برای نرخ‌گذاری مناسب خدمات و کارمزد خدمات بانکداری در نظر گرفته شود تامنجر به جنگ قیمتی و رقابت ناسالم بین بانک‌ها نشود. به عبارت دیگر، یکی از دغدغه‌های بانک‌ها این است که در مقابل هر تراکنش، اجاره هر دستگاه کارت خوان و عابر بانک و... چقدر هزینه می‌کنند ودر نهایت قیمت تمام شده جذب نقدینگی از طریق تراکنش‌ها و افتتاح حساب‌ها چقدر است.  همچنین فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب برای استفاده بیشتر مشتریان، افزایش تعداد دستگاه‌های خودپرداز، پایانه فروش، شعب و مکان یابی بهینه آنها، افزایش کیفیت ارایه خدمات با به روز رسانی تجهیزات و نرم‌افزارها، استفاده از الگوهای موفق جهانی و شبیه‌سازی در داخل کشور، بازنگری در خصوص دستورالعمل‌های دریافت کارمزد خدمات، توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد تا میزان سودآوری بانک‌ها را افزایش دهد.

 

ارسال نظر