مالباختگان سکه ثامن از اتحادیه طلا و جواهر شکایت کردند

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۱۶
مالباختگان سکه ثامن از اتحادیه طلا  و جواهر شکایت کردند

بانک‌ها نرخ خرید دلار را بالا  بردند

گروه بانک و بیمه |

بانک‌ها از روز چهار شنبه نهم آبان، نرخ دلار و یورو را نسبت به اوایل هفته افزایش دادند و دلار را با قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و یورو را هم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان خریداری می‌کنند. این در حالی است که اوایل هفته جاری بانک‌ها دلار را ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو را تا ۱۲ هزار و ۲۰۶ تومان خریداری کرده بودند. قیمت ارز مسافرتی توزیع شده توسط بانک‌ها هم به ازای هر یورو حدود ۱۴ هزار تومان است. به گزارش «تعادل»، تحولات بازار طلا نیز نشان می‌دهد که نرخ اونس جهانی به 1234 دلار رسیده و قیمت طلا و سکه در بازار با روند با ثبات مواجه است. براین اساس روز پنج شنبه، هر گرم 18 عیار 420 هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 485 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 280 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 240 هزار تومان و سکه گرمی 680 هزار تومان معامله شد و هر مثقال طلای 17 عیار یا مظنه نیز به 1 میلیون و 815 هزار تومان رسید. در بازار آزاد ارز نیز نرخ دلار بالاتر از 14800 تومان و درهم بالاتر از 4050 تومان معامله شده است.  در سامانه سنا نیز نرخ میانگین فروش ارز در روز چهارشنبه به ترتیب دلار 14851، یورو 16562، درهم 4053، یوآن 2227، پوند 19009و لیر ترکیه 2788 تومان اعلام شده است.

 

  کاهش فاصله قیمت ارز در «نیما» و «سنا»

کارشناسان معتقدند که در ماه‌های اخیر، دولت و بانک مرکزی تلاش کرده‌اند که با قیمت‌گذاری مناسب در سامانه نیما و ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها، در جهت کاهش تاثیر نرخ آزاد ارز بر اقتصاد ملی اقدام کنند و این موضوع باعث شده که نرخ ارز در سامانه نیما و سنا و صرافی‌ها به هم نزدیک شود و در نتیجه از تلاطم‌ها و نوسانات نیز کاسته است.

 این اقدام‌های مناسب فاصله قیمت در بازار ثانویه با ارز نیمایی را کاهش داده و در کنار این اقدامات، تزریق ارز توسط دولت به صرافی‌ها و بازار آزاد نیز موثر بوده و نرخ دلار آزاد در محدوده 14 هزار تومان روند با ثباتی را در هفته‌های اخیر شاهد بوده است.  همچنین بانک مرکزی در تلاش است که ارز حاصل از صادرات به اقتصاد ملی برگردد زیرا عامل مهمی در کاهش فاصله قیمت ارز در بازار ثانویه با ارز نیمایی خواهد بود.

از آنجا که دولت و از جمله آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده که اکنون دولت منابع ارزی مناسبی در اختیار دارد، تزریق متناسب ذخایر و منابع ارزی می‌تواند در کاهش فاصله نرخ این دو ارز در بازار نیمایی و بازار صرافی‌ها و سنا موثر باشد. از آنجا که سهم ارز بازار ثانویه در اقتصاد ملی فقط سه درصد برآورد می‌شود اما بیشتر تاثیر آن روانی است و انتظار داریم دولت و بانک مرکزی با اجرای طرح‌های مناسب اقتصادی فاصله این 2 نرخ را کاهش دهند. همچنین تنظیم و تعادل در روند ثبت سفارش‌ها و پرداخت ارز مورد نیاز براساس اولویت‌ها و در حد مصرف می‌تواند تقاضای بازار آزاد را متعادل کرده و از رشد تقاضا و قیمت در بازار آزاد بکاهد. در بخش واردات کالاهای اساسی نیز ارز مورد نیاز آن تامین شده و ذخیره‌سازی نیز به اندازه کافی صورت گرفته و تمهیدهای لازم برای واردات این کالاها به خوبی برنامه‌ریزی شده است.  رییس‌جمهوری همواره بر کاهش نوسان قیمت‌ها تاکید دارد و بیان می‌کند که سازوکارهای لازم برای آن را در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن به تامین کالا و بخشی نیز به نظارت و بازرسی‌ها مربوط می‌شود و ابزار لازم را نیز در اختیار داریم تا این مساله مهم عملی شود.

  بانک‌های مرکزی مشتری پر و پا قرص طلا

آمار شورای جهانی طلا نشان داد بانک‌های مرکزی در سه ماهه سوم امسال طلا به ارزش حدود ۵.۸ میلیارد دلار خریدند که بزرگ‌ترین خرید از سال ۲۰۱۵ بود.

به گزارش ایسنا، بانک‌های مرکزی که در راس آنها روسیه، قزاقستان و ترکیه قرار داشتند در سه ماه منتهی به سپتامبر، ۱۴۸.۴ تن طلا خریدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشت. به گفته آلیستر هویت، مدیر اطلاعات بازار در شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی مایل هستند از دلار امریکا فاصله گرفته و ذخایر ارزی خود را متنوع کنند. قیمت طلا اغلب خلاف جهت دلار حرکت می‌کند. قیمت طلا چهار درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ سقوط کرد و به پایین ۱۲۰۰ دلار در هر اونس رسید که پایین‌ترین قیمت از ژانویه سال ۲۰۱۷ بود اما پس از آن طلا بهبود یافت و در محدوده ۱۲۳۳ دلار معامله می‌شود. روسیه با خرید بیش از ۹۲.۲ تن طلا در سه ماهه سوم، رکوردشکنی کرد و میزان ذخایرش را به بیش از ۲۰۰۰ تن رساند. بانک‌های مرکزی هند، مجارستان و لهستان نیز اخیرا طلا خریداری کرده‌اند و اکنون دسته جدیدی از خریداران مشاهده می‌شود. بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، خرید بانک‌های مرکزی برخلاف رفتار سرمایه‌گذاران است بطوری که صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در سه ماهه سوم برای نخستین‌بار از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ با خروج سرمایه روبرو شدند. سرمایه‌گذاران مجموعا ۱۱۶ تن طلا به ارزش حدود ۴.۵ میلیارد دلار در مدت مذکور فروختند.

  پرداخت مابه‌التفاوت مراسم اربعین

از سوی دیگر، زائرانی که مابه‌التفاوت هزینه ثبت‌نام اربعین را هنوز دریافت نکرده‌اند، ۱۲ آبان‌ماه می‌توانند به شعب بانک ملی مراجعه کنند. با کاهش هزینه سفر اربعین پس از موافقت رییس‌جمهور با اعمال ۳۵ درصد تخفیف در ارز مورد نیاز ویزای عراق، قیمت این سفر از ۳۷۱ هزار و ۸۸۰ تومان به ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان رسید. بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت، ۳۲۰ هزار تن که با رقم قبلی ثبت‌نام کرده بودند، مشمول دریافت مابه‌التفاوت این هزینه بودند. سازمان حج و زیارت از دوم آبان‌ماه پرداخت مابه‌التفاوت هزینه سفر این زائران را آغاز کرد و رییس این سازمان با انتشار اطلاعیه‌ای در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، اطلاع داد: اضافه پرداختی ۲۱۰ هزار تن از زائرانی که در بانک ملی حساب داشته‌اند، هفته گذشته به حسابشان واریز شده است. اضافه پرداخت ۷۵ هزار زائری که در بانک ملت حساب دارند نیز در روز نهم آبان‌ماه به حسابشان واریز شده است. اما زائرانی که در بانک‌های ملی و ملت شماره حساب ندارند، از صبح روز شنبه ۱۲ آبان‌ماه می‌توانند با ارایه کارت ملی، اضافه پرداختی خود را از شعب بانک ملی دریافت کنند.

 

 

 

ارسال نظر