مزایای سامانه جایگزین سوئیفت

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۳۳

کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند با راه‌اندازی سامانه جایگزین سوئیفت، بطور حتم محدودیت‌های بین‌المللی ایران رفع و معاملات با دلار نیز کمرنگ خواهد شد.

حسین سلاح ورزی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره سامانه جایگزین سوئیفت، اظهار داشت: قطعا یک سامانه و ساز و کار مبتنی بر ارزی غیر از یورو اثربخشی خوبی خواهد داشت. وی افزود: از آنجا که امریکا قصد اعمال تحریم‌های بانکی و ایجاد محدودیت‌هایی برای ایران از طریق ممنوعیت معامله با دلار را دارد، بطور حتم این سامانه می‌تواند به رفع محدودیت‌های ایران کمک کند. این اقدام اتحادیه اروپا در راستای تبعات اقتصادی ناشی از برجام و به نوعی عاملی است تا امکان تحریم کامل ایران را فراهم نکند. به گفته وی، ایجاد سامانه‌ای جایگزین سوئیفت، اقدامی مثبت و برای معاملات بین‌المللی کارکرد خوبی خواهد داشت.

محمدرضا جمشیدی نیز در این باره معتقد است: باید امیدوار بود زیرا با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و با اجرای این طرح، معامله با دلار کمرنگ خواهد شد. وی افزود: کارایی این سامانه مانند سوئیفت است و به نظر من سایر کشورها نیز همکاری لازم را خواهند کرد و به مرور زمان بسیاری از کشورها به این سامانه اضافه خواهند شد.

در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیداری بین وزرای خارجه ۱+۴ و وزیر امورخارجه ایران برگزار و در آنجا مقرر شد تا کانال انتقال پول مستقل از سوئیفت بین اروپا و ایران برقرار شود.از آنجایی که تحریم‌های بعدی امریکا نیز در راه است که کار را برای ایران سخت‌تر می‌کند، اقدامات لازم برای برقراری کانال انتقال پول مستقل از سوئیفت انجام شده و مطابق قول طرف مقابل تا پیش از ۱۳ آبان ماه، قرار است این کانال اجرایی شود.

 همکاری اسلو با اتحادیه اروپا

همچنین سفیر نروژ بر لزوم تقویت روابط با ایران از طریق توسعه همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد و افزود: کشورش همکاری نزدیکی با اتحادیه اروپا برای ایجاد مسیر نقل و انتقال پول به ایران دارد.در حالی که اروپا در حال بررسی برای ایجاد یک مسیر امن برای نقل و انتقال پول به جهت حفظ مراودات تجاری با ایران است، سفیر نروژ که کشورش یک اقتصاد نفتی خارج از اتحادیه است، در دیدار با رییس اتاق تهران از همکاری نروژ با اتحادیه اروپا در این پروژه خبر داد.

لارس نوردروم در آغاز این دیدار از خروج امریکا از برجام و تبعات نامطلوب آن ابراز تاسف و اعلام کرد: نروژ نه تنها با این تحریم‌ها همراه نیست که تلاش دارد آثار منفی تحریم را روی شرکت‌های نروژی کاهش دهد تا این بنگاه‌ها بتوانند فعالیت خود را در ایران آغاز کرده یا حضور خودر در بازار ایران را ادامه دهند.

وی خطاب به رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که این کشور همکاری نزدیکی با اتحادیه اروپا برای ایجاد یک مسیر نقل و انتقال پول بین اروپا و ایران دارد. این دیپلمات اروپایی همچنین از افزایش مراودات تجاری ایران و نروژ به عنوان یک خبر خوب یاد کرد و گفت: برابر آمار موجود در بازه زمانی هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۸ مبادلات تجاری ایران و نروژ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

نوردروم افزود: به نظر می‌رسد دو بخش کشتیرانی و نفت و گاز به‌ واسطه تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گیرد اما بخش‌هایی مانند تولید، تکثیر و صادرات آبزیان که مورد همکاری دو طرف است، می‌تواند فعال بماند. همچنین پروژه‌هایی که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ ویژه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در حال انجام است می‌تواند در عین وجود تحریم‌های امریکا پیش برود.

سفیر نروژ عنوان کرد که با وجود تحریم‌ها، محتاطانه خوش‌بین است که مراودات تجاری بین دو کشور افزایش یابد. لارس نوردروم گفت: اتفاق اخیر مانند زنگ خطری برای اروپا بود که درک کند نظام مالی‌اش وابسته و آسیب‌پذیر است و باید بتواند برای خود سیاست‌های مالی مستقل داشته باشد تا بتواند روابطش با ایران را بدون دخالت امریکا تنظیم کند. من امیدوارم که اروپا بتواند این سازوکار را تدوین و اجرایی کند.وی در پایان سخنان خود تاکید کرد که اگرچه شرکت‌های بزرگ اروپایی ممکن است به واسطه تحریم‌ها فعالیت خود در ایران را کاهش دهند اما زمینه برای حضور و فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم است و با ایجاد کانال مستقل مالی بهتر می‌شود.

 

ارسال نظر