اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۳۴۵

بانک‌ها از ۱۵ تا ۲۳ درصد سود می‌دهند

بانک مرکزی در شهریور ماه امسال و پس از اتمام موعد سپرده‌های یک‌ساله، تصمیمی رسمی برای نرخ سود بانکی اتخاذ نکرد و بررسی‌ نرخ‌های سود سپرده در بانک‌ها نشان می‌دهد، نرخ سود سپرده از 15 درصد تا 23 درصد در بانک‌ها اعمال می‌شود.

به گزارش فارس، بانک مرکزی سال گذشته بانک‌ها را ملزم به اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 95 کرد. براساس آن مصوبه نرخ سود سپرده باید به 15 درصد کاهش می‌یافت. برای اجرای این مصوبه در سال سال گذشته بانک مرکزی مهلت 11 روزه در نظر گرفت و بانک‌ها در آن مهلت سپرده‌های یکساله را با نرخ سود بالاتر از نرخ مصوب، تمدید کردند. بعد از گذشت یک سال تصور می‌شد بانک مرکزی برای نرخ سود بانکی تصمیم جدیدی خواهد گرفت اما این بانک هیچ پیشنهادی به شورای پول و اعتبار ارایه نکرد. یک مقام آگاه افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی را منتفی اعلام کرد و گفت بانک مرکزی از سایر ابزارهای پولی برای کنترل نقدینگی استفاده خواهد کرد. اما در این مدت بانک مرکزی از ابزاری برای کنترل نقدینگی استفاده نکرده است.

وضعیت امروز سیستم بانکی در حال شبیه شدن به وضعیت نرخ سود سپرده در سال 92 است. بعد از افزایش نرخ تورم شورای پول و اعتبار در بهمن ماه 90 حداکثر نرخ سود بانکی را 20 درصد تعیین کرد اما بانک‌ها به تدریج از این نرخ فراتر رفتند بطوری در اواخر سال 92 نرخ سود به 25 تا 28 درصد رسید و همین سیاست‌ها موجب شد بدهی بانک‌های غیردولتی، خصوصی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی از 2300 میلیارد تومان به بیش از 73 هزار میلیارد تومان برسد.برخی مدیران عامل بانک‌ها در چند ماه اخیر، با نقد سیاست افزایش نرخ سود بانکی، عنوان کردند بانک‌ها توان پرداخت نرخ سود بالا را ندارند و اگر این اتفاق رخ دهد بانک‌ها مجبور به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شوند.

به نظر می‌رسد تصمیم فعلی بانک مرکزی برای نرخ سود بانکی، همان آزاد‌ گذاشتن بانک‌ها در نرخ سود باشد چرا که برخی بانک‌های خصوصی نرخ سود را تا 23 درصد افزایش داده‌‌اند و در صورت عدم نظارت کافی و کنترل بر منابع و مصارف بانک‌ها، ممکن است جریان اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی ادامه یابد و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به یکی از چالش‌ها و بحران‌های جدید اقتصاد ایران تبدیل شود.

اوراق بیمه‌ای در راه است

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به ارایه لیست شرکت‌هایی که از یک‌ماه آینده مجاز به صدور بیمه‌نامه شخص ثالث نیستند، اعلام کرد: اوراق بیمه‌ای تا پایان سال در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش تعادل، غلامرضا سلیمانی امیری در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه اینوکس ۲۰۱۸ کیش اظهار داشت: ایجاد اوراق بیمه‌ای به عنوان یک هدف برای تامین مالی در صنعت بیمه در حال پیگیری است بطوری که بعد از برگزاری ۵ جلسه با سازمان بورس و اوراق بهادار در نهایت کمیته فقهی با بررسی این پیشنهاد با انتشار آن موافقت کرد.

وی افزود: برای اجرا و انتشار این اوراق می‌بایست یکسری مقدمدت ایجاد شود و ارکان انتشار اوراق بیمه‌ای شکل گیرد و با این روند انتظار می‌رود که تا پایان سال این اوراق منتشر و عرضه شود.سلیمانی در ادامه گفت: برخی از شرکت‌های بیمه خارجی تمایل دارند تا بطور مشترک با بیمه‌های ایرانی همکاری داشته باشند که این پیشنهاد مورد تایید بیمه مرکزی است و موانع موجود در این زمینه را برطرف می‌کنیم.وی اظهار داشت: شرکت‌های بیمه‌ای اگر اصلاح ساختار نکنند یا باید از چارچوب‌ها پیروی کنند یا ادغام می‌شوند و بیمه مرکزی بر اساس سیاست‌های موجود این مساله را پیگیری می‌کند. رییس کل بیمه مرکزی افزود: شرکت‌های بیمه‌ای که در مسیر ادغام یا اصلاح گام بر می‌دارند در کمیته صیانت مورد بررسی قرار می‌گیرند تا تکلیف آنها روشن شود.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: صنعت بیمه جزو اولین صنایعی بود که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت بطوری که شرکت‌های بیمه اتکایی خارجی اعلام کردند که دیگر با ایران همکاری نمی‌کند و ما با فرصت‌سازی از این وضعیت بیمه اتکایی را به داخل کشور آوردیم و از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی استفاده کردیم تا ریسک‌های مورد نظر پوشش داده شود.

وی افزود: یکی از سیاست‌های بیمه مرکزی رشد شرکت‌های خصوصی است بطوری که اساسا شرکت دولتی نداشته باشیم مگر بیمه ایران که قانون اعلام کرده این شرکت باید دولتی باشد اما سه شرکت بیمه‌ای دیگر که دولت به خاطر سهام عدالت در آن نقش دارد نیز باید در روند خصوصی شدن گام بردارند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: لیست شرکت‌هایی که مجاز به صدور بیمه شخص ثالث نیستند تا یک ماه آینده اعلام می‌شود.

انتصاب مدیران نظارت ارز و بین‌الملل بانک مرکزی

 رییس کل بانک مرکزی طی احکامی جداگانه، مدیر دو اداره نظارت ارز و بین‌الملل را منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با حکم دکتر همتی، امیرحسین شکوهی به سمت مدیر اداره نظارت ارز و محمدرضا خطایی به عنوان مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی منصوب شدند.

 

ارسال نظر