کاهش میزان دلار‌های خانگی با تثبیت نرخ ارز

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۷۰

گروه بانک وبیمه | احسان شمشیری|

روز یک شنبه 29 مهر ماه دلار در صرافی‌های بانکی 13هزار و 200 تومان قیمت خورد در حالی که قیمت دلار نقدی تهران 13هزار و 700 تومان بود و بر خلاف چند روز اخیر، خبری از عرضه اسکناس تا سقف 1000 دلار به هر نفر توسط برخی از صرافی‌های منتخب نبود.

به گزارش «تعادل»، با نزدیک شدن به ایام اربعین بازار خرید و فروش دینار داغ است و هر 1000 دینار عراق در صرافی‌ها 13 هزار تومان و به صورت آزاد 13 هزار و 500 تومان فروخته می‌شد.

همچنین در شرایطی که نرخ هر اونس جهانی با 3دلار افزایش به 1227دلار رسید نرخ هر گرم طلای 18 عیار 396 هزار تومان، سکه امامی 4 میلیون و 235 هزار تومان، نیم سکه 2میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 130 هزار تومان و سکه گرمی به 660 هزار تومان رسید

در سامانه سنا نیز میانگین نرخ روز شنبه برای دلار 13725، 100 دینار عراق 1257، یورو 15924، پوند 17882، درهم 3704، یوآن 2104 و لیر ترکیه 2559 تومان بوده است. همچنین محمد کشتی آرای رییس کمیسیون طلا و جواهر ایران در ارتباط با روند بازار در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» گفت: طی یک ماه گذشته شاهد تلاطم‌های بسیاری در بازار ارز طلا و سکه تهران بودیم اما پس از ورود بانک مرکزی به بازار و عرضه ارز شاهد کاهش نرخ ارز در محدوده قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان هستیم. وی اضافه کرد: در ۵ روز اخیر و در حالی که قیمت اونس طلا سیر صعودی داشت به دلیل کاهش تقاضا و همچنین کاهش خرید و فروش ارز و طلا و سکه با کاهش قیمت سکه و طلا مواجه شدیم. کشتی آرای تصریح کرد: بعد از ماه صفر طبیعتاً بازار روند روبه بهبودی را در پیش خواهد داشت و به مناسبت ایام مذهبی و جشن‌هایی که در پیش رو داریم می‌توان پیش‌بینی کرد شاهد رشد خرید و فروش طلا و سکه باشیم.

وی افزود: چشم‌انداز بازار نشانگر سکوت و سکون است زیرا فعالان اقتصادی در انتظار دور جدید تحریم‌ها هستند. محمد کشتی آرای، گفت: با توجه به بالارفتن قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، نگاه مردم نسبت به طلا تغییر کرده و جنبه اقتصادی پیدا کرده است. با توجه به فشارهای اعمال شده توسط برخی کشورها، ارزش ریال کاهش یافته که در این صورت قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران تصریح کرد: مردم باتوجه به نگاه اقتصادی که این روزها پیدا کرده‌اند، سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و تنها در بازاری که سوددهی و قدرت نقدشوندگی بالایی دارد، انباشت کرده‌اند.

وی افزود: جاذبه‌ای که در بازار طلا وجود دارد باعث شد، شاهد هجوم سرمایه‌ها در سال گذشته در این بازار باشیم. کمبودها در کشور باعث شد تا عرضه کاهش و تقاضا بالا برود. امسال شاهد بودیم، آحاد مختلف مردم سرمایه‌های خود را به طلا و سکه تبدیل می‌کردند. حتی در شهرهای کوچک نیز شاهد این اتفاق هستیم زیرا نگاه و دغدغه مردم اقتصادی شده است. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران گفت: در شرایط فعلی با رکود در بازار مواجه هستیم زیرا نگاه مردم از جنبه زینتی به اقتصادی تغییر کرده و با افزایش قیمت طلا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. در شرایط فعلی پولی اضافه نمی‌آید که مردم بتوانند طلا بخرند، این عوامل باعث شده تعدادی از واحدها را از دست بدهیم. جو بازار بیشتر به سمت خرید و فروش طلای خام و سکه رفته است.

  کاهش دلارهای خانگی با تثبیت نرخ ارز

در این رابطه یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه ثابت نگه داشتن نرخ ارز انگیزه نگهداری آن در خانه را از مردم سلب می‌کند، گفت: نگهداری ارز در خانه به صورت اسکناس به صلاح نیست. عبدالرضا مصری تصریح کرد: اگر بازار ارز به تعادل قیمتی نزدیک شود مردم نیز دیگر اقدام به نگهداری ارز در خانه نخواهند کرد. این نماینده مجلس، با تاکید بر اینکه باتثبیت بازارارز مردم از سوددهی نگهداری آن ناامید شده و به این ترتیب نسبت به عرضه آن به بازار اقدام خواهند کرد، گفت: بازار اگر برای چند ماه ثبات نرخ ارز را تجربه کند دیگر ارز خانگی وجود نخواهد داشت. وی ادامه داد: بانک مرکزی در شرایط فعلی با بهره‌گیری از راهکارهای مناسب می‌تواند به تعادل نرخ کمک کند.

مصری با تاکید بر ضرورت ساماندهی ارزی با فرمول رهاسازی به ویژه عرضه و تقاضا، اظهار داشت: دخالت‌های دستوری در بازار ارز همیشه نتیجه عکس داده است. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه تزریق یا جلوگیری از تزریق ارز به بازار از سوی دولت تنها راه ساماندهی بازار است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های دستوری هیچگاه پاسخ مناسبی به وضعیت بازار نیست، تصریح کرد: باید در بازار، معامله وجود داشته باشد تا بتوان به تبع آن قیمت را تعیین کرد.

 

ارسال نظر