دینار عراق 3 هزار تومان گران شد

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۰۸۰

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

روز شنبه 28 مهرماه نرخ هر دلار امریکا در بازار آزاد تهران به 13 هزار و 700 تومان و یورو 15 هزار 900 تومان و هر گرم طلای 18 عیار به 403 هزار تومان و سکه امامی به 4 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

به گزارش تعادل، در آستانه رسیدن به ایام اربعین بازار خرید و فروش دینار داغ شده است و هر هزار دینار عراق با 3 هزار تومان افزایش در بازار تهران ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که هر هزار دینار حدود یک ماه پیش در کانال ۱۰ هزار تومان مبادله می‌شد. همچنین با توجه به حجم بالای تقاضا برای خرید دینار در این روزها فعالیت دلالان ارز در این حوزه افزایش یافته که سعی می‌کنند قیمت‌ها را در بازار بالاتر ببرند. همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و آغاز سفر زائران به عتبات عالیات تقاضا برای خرید دینار در کشور افزایش یافته و خبرها حکایت از افزایش نرخ آن در روزهای اخیر دارد.  هر چند با توجه به حجم زیاد مسافران به عراق در این روزها افزایش تقاضا برای دینار منطقی به نظر می‌رسد اما اقداماتی نیز انجام شده تا نیاز مسافران به ارز کاهش یابد. بر این اساس طبق اعلام حج و زیارت پرداخت هزینه ویزا از طریق سامانه سماح و با پول ملی ایران به انجام می‌رسد و زائران نیازی به تهیه دلار یا دینار برای تهیه روادید ندارند. از نظر برخی از کارشناسان بازار ارز، آنچه موجب شده است جهش‌های ناگهانی در بازار کاهش یابد عدم حضور افراد عادی در بازاراست زیرا اگر مردم عادی همچنان در بازار حضور داشتند و خرید احتیاطی دلار ادامه داشت، دستگیری‌های اخیر اثر افزایشی زیادی بر قیمت‌ها داشت ولی از آنجا که بازار پس از کاهش شدید اواسط مهرماه با افت تقاضا مواجه شده بود، دستگیری‌های اخیر تنها بخشی از نوسان‌گیران را از بازار خارج کرده است امری که حداقل در کوتاه‌مدت کمی زمینه‌ساز کاهش نوسان شده است، ولی در صورت بازگشت تقاضا به بازار می‌تواند خود عاملی بر شدت گرفتن نوسانات باشد. به هر حال معامله‌گران دستگیر شده بعضا ارز مورد نیاز بسیاری از افراد عادی را بطور مستقیم و غیر‌مستقیم تامین می‌کردند و در نبود آنها حرکت دورانی عرضه و تقاضا دچار مشکل می‌شود.

به گفته فعالان، همچنین در شرایطی که نوسان‌گیران در بازار حضور ندارند، حجم معاملات کاغذی بسیار کاهش یافته است و تنها تقاضای مهمی که در شرایط فعلی در بازار وجود دارد و می‌تواند قیمت‌ها را در جهت افزایشی حرکت دهد، تقاضای ارزی زوار اربعین است. با این حال، هفته گذشته به تقاضای آنها پاسخ مناسبی داده شد و قیمت دلار تحت‌تاثیر این تقاضا صعودی نشد. همچنین معامله‌گران فنی نیز در هفته گذشته تمایل زیادی برای خرید نداشتند از نظر آنها تا زمانی که قیمت بالای کانال ۱۵ هزار تومانی تثبیت شود، باید با احتیاط در موقعیت خرید قرار گرفت. به باور آنها ممکن است قیمت دلار در نزدیکی آغاز دور جدید تحریم‌های امریکا با یک کاهش شدید مواجه شود و این احتمال زمانی قوی‌تر می‌شود که حمایت ۱۳ هزار تومانی برای دلار از دست برود.

به گفته فعالان، یکی دیگر از خبرهایی که در هفته گذشته بازار ارز را تحت‌تاثیر می‌توانست قرار بدهد، رای شورای نگهبان در مورد CFT بود. با این حال، بازار به خبر به تعویق افتادن تایید CFT توسط شورای نگهبان واکنش چندانی نشان نداد. روز جمعه، معامله‌گران اخبار مربوط به تصمیم FATF در مورد ایران را به دقت رصد می‌کردند و جالب آنکه اولین کاهش‌ها نشان‌دهنده آن بود که معامله‌گران باور داشتند در صورت تمدید مهلت این نهاد به ایران، فروش‌ها در بازار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار به این تمدید واکنش معکوسی نشان خواهد داد. همچنین روز شنبه رییس کل بانک مرکزی از شتاب‌گیری عرضه ارز در بازار ثانویه خبر داد. عبدالناصر همتی با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر تاکید بر عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما یا وارد کردن آن به چرخه اقتصاد کشور به ترتیبی که بانک مرکزی مشخص می‌کند، در هفته‌های آینده شاهد شتاب گرفتن و افزایش عرضه ارز برای تامین واردات خواهیم بود. وی تاکید کرد: ظرف هفته جاری ضوابط مربوط در کارگروهی با مشارکت وزارتخانه‌های ذیربط و بانک مرکزی و نمایندگان تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی حجم مبادله (خرید و فروش) دربازار ثانویه را طی حدود دو ماه گذشته معادل ۷.۳ میلیارد یورو اعلام کرد و پیش بینی کرد با مجوز اخذ شده از سران قوا مبنی برخرید و عرضه ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی توسط بانک مرکزی، عرضه در این سامانه شتاب بیشتری بگیرد و برخی از مسائل مطرح در حاشیه آن نیز مرتفع شود.

همتی با اشاره به تأمین بیش از ۲۷ میلیارد دلار از ابتدای سال برای واردات کشور از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما که ۹.۵ میلیارد دلار از مبلغ اختصاصی بابت ۲۵ قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده است، اولویت‌بندی و توجه به نیازهای واقعی وارداتی در شرایط فعلی کشور را در هنگام ثبت سفارش وظیفه خطیری دانست که وزارت صمت با هماهنگی وزارتخانه‌های دیگر بایستی به آن توجه کند.

   امکان خرید ارز در عتبات

در حالی که این روزها حجم تقاضا برای خرید دینار در بازار، نرخ این ارز را بالا برده است، راهکارهایی برای خرید ارز در عتبات نیز از سوی بانک‌ها پیش‌بینی شده است. همچنین شعب برخی بانک‌های منتخب ایرانی در کشور عراق آماده تبدیل ریال به دینار هستند و زائران می‌توانند با خیال آسوده به عتبات عالیات مشرف شوند. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در این باره گفت: برای تبدیل ریال به دینار سه بانک در شهرهای نجف، کربلا و بغداد مشخص شده است.

 

ارسال نظر