کاهش تقاضا، سکه و طلا را ارزان کرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۱۵
کاهش تقاضا، سکه و طلا را ارزان کرد

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری |

بررسی تازه‌ترین تحولات بازار ارز و طلا نشانگر این نکته است که ثبات نسبی در بازار ارز و سکه حاکم شده و از افزایش و ریزش‌های ناگهانی و هیجانی در بازار کاسته شده است . در بازار طلا نیز با وجود افزایش نرخ اونس به 1227 دلار، به دلیل ثبات نرخ دلار، و کاهش تقاضا در روز چهارشنبه قیمت طلا در بازار کاهش یافته است. وسکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 350 هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، کارشناسان دلیل عمده کاهش قیمت طلا و سکه را نزدیک شدن به اربعین و قرار گرفتن در ماه صفر، و در نتیجه کاهش تقاضا برای خرید طلا ارزیابی کرده‌اند. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی دو میلیون و 150 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 180 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 676 هزار تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای 18 عیار 416 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1227 دلار معامله می‌شد که نسبت به روز سه شنبه کاهش یافته است .

در بازار ارز نیز، روز چهارشنبه 25 مهرماه قیمت دلار در بازار آزاد تهران به 14 هزار و 600 تومان، یورو 16هزار و 300 تومان و پوند 18 هزار و 780 تومان رسید. نرخ میانگین فروش در سامانه سنا برای روز سه شنبه نیز به ترتیب دلار 14144 تومان، یورو 16389 تومان، درهم 3775، یوآن 2077، پوند 18236 تومان، لیر 2582 تومان اعلام شده است. محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص چرایی کاهش قیمت طلا و سکه در بازار روز چهارشنبه تهران گفت: تغییرات قیمت ارز باعث کاهش قیمت طلا و سکه شده است. خرید و فروش در بازار طلا و سکه کاملا عادی است و همان روال قبلی در این بخش جاری است. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تأکید کرد که مدتی است بازار طلا و سکه به ثبات نسبی رسیده است.

   ممنوعیت خرید و فروش ارز در خیابان

همچنین رییس پلیس پایتخت اعلام کرد که هرگونه خرید و فروش ارز در کوچه، خیابان، چهارراه و... ممنوع است.

سردار حسین رحیمی اظهار داشت: همکاران من بنا به درخواست بانک مرکزی و هماهنگی با دستگاه قضا از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون ۸۵ نفر از دلالان و مخلان بازار ارز را که با وقاحت تمام اقدام به قیمت‌گذاری‌های کاذب و خرید و فروش غیرمجاز ارز کرده بودند دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه تمامی این افراد سابقه‌دار بودند، خاطرنشان کرد: این افراد در طرح‌های قبلی جمع‌آوری دلالان و مخلان بازار ارز نیز دستگیر شده بودند؛ اما متاسفانه آزاد شده و دوباره به این کار روی آورده بودند.

رییس پلیس پایتخت با اشاره به موارد کشف شده از این افراد گفت: ۲۴۰ هزار دلار، ۱۷۵ هزار دینار، ۵۷۷۵ لیر و ۴۵۲۰ یورو به همراه هشت کیلوگرم طلای آب شده از جمله مواردی است که از این افراد کشف و ضبط شد.

رحیمی همچنین با تاکید بر اینکه هرگونه خرید و فروش ارز در خیابان، چهارراه، معبر، میدان و... ممنوع است، ادامه داد: تنها صرافی‌های مجاز و بانک‌ها اجازه خرید و فروش ارز را دارند و با افرادی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز کرده و در این فضا اخلال ایجاد کنند پلیس برخورد خواهد کرد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه نظارت پلیس بر بازار طلا و ارز همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: در روزهای آتی نیز نسبت به دستگیری دلالان و مخلان نظم و امنیت اقتصادی اقدام خواهیم کرد و کسانی که بخواهند با فضاسازی در این فضا سودجویی کنند باید بدانند که پلیس بر آنها نظارت دارد.

این درحالی است که عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در مرداد ماه اعلام کرده بود که بازار آزاد و صرافی‌ها به فعالیت خود ادامه خواهد داد و معاملات ارز قاچاق نیست. براین اساس، باید دید که چه ملاحظاتی باعث شده که خرید و فروش ارز در خیابان و کوچه ممنوع اعلام شود.

   نرخ‌های حبابی دلار ماندگار نیست

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ‌های حبابی دلار ماندگار نخواهد بود، گفت: سرمایه‌گذاری روی دلار ریسک زیادی دارد.

شهاب نادری در خصوص کاهش قیمت دلار گفت: امریکایی‌ها و دشمنان تحریم‌ها خود را از مدت‌ها قبل اعمال کرده‌اند بنابراین اینکه برخی رسانه‌های معاند تبلیغ می‌کنند دور جدید تحریم‌ها در آبان ماه آغاز می‌شود به این دلیل است که به لحاظ فضاسازی رسانه‌ای اقتصاد کشور را با التهاب بیشتر روبرو کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساماندهی بازار ارز مطالبه جدی مردم و مجلس شورای اسلامی است و این موضوع پیگیری می‌شود تا قیمت‌های کاذب دلار واقعی شود چرا که در صورت عدم توجه انجام این مهم تلاطم‌ها در بازارها تداوم دارد.نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر در مجلس افزود: مقاومت سوداگران در برابر کاهش دلار از طریق برخی از صرافی‌ها ادامه دارد اما مردم اطلاع داشته باشند که در نهایت بازار ارز از مولفه‌های اقتصادی پیروی می‌کند.نادری در ادامه تصریح کرد: کاهش‌های فعلی که در نرخ دلار ایجاد کفایت نمی‌کند و باید نرخ ارز واقعی شود و مرحله بعدی که باید تیم اقتصادی دولت بعد از کاهش قیمت دلار پیگیری کند ایجاد ثبات در بازار ارز است.

وی گفت: نوسان نرخ دلار این موضوع را اثبات کرد که سرمایه‌گذاری روی دلار ریسک زیادی دارد، بنابراین باید توجه کرد که صاحبان نقدینگی به دنبال محل مناسب و امنی برای سرمایه‌گذاری هستند که باید دولت در این راستا سیاست‌گذاری انجام دهد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نرخ‌های حبابی دلار ماندگار نخواهد بود بنابراین دولت با حمایت از تولید و بازار سرمایه تلاش کند به جای رونق بازار سوداگری بازارهای مولد مقصد سرمایه‌گذاران باشد.

   التهاب ارزی ابتدای دهه ۷۰ چگونه مهار شد

همچنین اصغر فخریه کاشان معاون ارزی بانک مرکزی دولت سازندگی درباره مهار افزایش قیمت ارز در دهه 70 اظهار داشت: شرایط امروز و دهه 70 تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. باید منصفانه قضاوت کنیم. در آن سال‌ها تحریم نبودیم و دست دولت و بانک مرکزی در مصرف ارز بسته نبود.

معاون ارزی بانک مرکزی دولت سازندگی با بیان اینکه بانک مرکزی می‌توانست در آن سال‌ها اجازه ثبت سفارش را ندهد، گفت: ارز را برای دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و نهادها سهمیه‌بندی کرده بودیم و برای هر بخشی بودجه ارزی ایجاد کردیم.وی با تاکید بر اینکه در دهه 70 فرماندهی اقتصاد کشور تنها در یک بخش آن هم بانک مرکزی متمرکز شده بود، گفت: بانک مرکزی می‌توانست و این اختیار را داشت جلوی واردات بدون توجیه و بی‌رویه را بگیرد.

معاون ارزی بانک مرکزی دولت سازندگی با بیان اینکه بانک مرکزی می‌توانست در آن سال‌ها اجازه ثبت سفارش را ندهد، گفت: ارز را برای دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و نهادها سهمیه‌بندی کرده بودیم و برای هر بخشی بودجه ارزی ایجاد کردیم.فخریه‌کاشان ادامه داد: در هر وزارتخانه‌ای اعلام کرده بودیم که به اندازه سهمیه خود می‌توانید مصرف ارزی داشته باشید و در آن زمان هم بخش خصوصی مانند امروز فعال نبود که بدون حساب و کتاب بخواهد واردات یا مصرف ارزی داشته باشد.وی افزود: بخش خصوصی داشتیم اما سر نخ آن دست دولت بود و وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صنایع، بازرگانی که بیشترین مصرف ارزی را داشتند باید طبق سهمیه‌بندی بانک مرکزی ارز را خرج می‌کردند.

فخریه کاشان یادآور شد: در آن زمان وزارت صنایع بی‌توجه به سهمیه‌ای که داشت اجازه واردات می‌داد و برای اینکه بتوانیم جلوی آن را بگیریم چک ارزی طراحی کردیم. برای مثال سقف چک یک وزارتخانه 2 میلیارد دلار بود و برای مصارف ارزی خود باید چک می‌کشید که اگر مجموع چک‌ها بالاتر از این رقم می‌رسید بانک مرکزی چک آن را قبول نمی‌کرد.وی افزود: شرایط را اینگونه کنترل کردیم البته باز هم باید تاکید کنم در آن زمان تحریم نبودیم و بانک‌ها در اختیار ما بود. ارزی که به دست می‌آوردیم آزادانه مصرف می‌کردیم و اینگونه توانستیم با توجه به محدودیت ارزی جلوی افزایش قیمت دلار را بگیریم.

فخریه‌کاشان با اشاره به درآمدهای ارزی در دهه 70 گفت: در دولت سازندگی مجموع درآمدهای غیر نفتی و نفتی سالانه 8 میلیارد دلار بود البته تازه از جنگ خارج شده بودیم و تمام نیازهای کشور وارداتی بود. پوشک، پنیر، دستمال کاغذی، روغن تمام اینها از اقلام وارداتی بودند و مسافرانی که از خارج برمی‌گشتند با خودشان دستمال کاغذی می‌آوردند چرا که در کشور تولید نداشتیم.

    قیمت طلا تحت نفوذ دلار امریکا خواهد بود

این در حالی است که تازه‌ترین تحلیل اف ایکس استریت نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا همچنان تحت نفوذ و سیطره دلار امریکا قرار خواهد داشت.

به گزارش اف ایکس استریت، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری به تنهایی قادر نخواهد بود در شرایط کنونی قیمت جهانی طلا را افزایش دهد و قیمت این فلز گرانبها به‌شدت تحت تاثیر و نفوذ دلار امریکا خواهد بود.

بر اساس این گزارش قیمت طلا در هفته گذشته برای دومین هفته متوالی با افزایش روبرو شده است. علت اصلی افزایش 1.4 درصدی قیمت طلا در هفته گذشته، افت شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و افت ارزش دلار بوده است.به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال، طلا باید سطح مقاومتی 1226 دلاری را طی روزهای آینده با قدرت بشکند تا بتواند به مسیر صعودی‌اش ادامه دهد. گرچه به نظر می‌رسد افت شدید شاخص سهام بورس وال استریت تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته ولی تحلیلگران معتقدند که دلار امریکا همچنان مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا خواهد بود.این در حالی است که پیش بینی می‌شود فدرال رزرو امریکا تا پایان امسال یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله یک عامل مثبت برای ارزش دلار و یک عامل منفی برای قیمت طلا خواهد بود.

   سهم 62 درصدی دلار در ذخایر ارزی جهان

در همین حال، بانک مرکزی روسیه با فروش بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود به دلار، سهم این ارز را در ذخایر ارزی جهان کاهش داد.

به گزارش بلومبرگ انگلیسی، بانک امریکایی گلمن ساچ در تازه‌ترین بررسی خود از نقش دلار به عنوان ذخیره اصلی ارزی در جهان اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان کاهش یافته و تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه روسیه بر روی این مساله تاثیر گذاشته است. در همین مقامات دولتی روس اعلام کردند که بانک مرکزی این کشور احتمالا در حدود ۸۵ میلیارد دلار از مجموع ۱۵۰ میلیارد دلار دارایی‌هایی امریکایی خود را در سه ماه دوم سال جاری میلادی به دنبال وضع تحریم‌های امریکا علیه روسیه فروخته است.همچنین پافشاری دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا روی افزایش یکجانبه تعرفه‌ها و تحریم‌ها در دیپلماسی بین‌المللی روی شماری از کشورها از چین تا ایران تاثیر گذاشته است. تحلیل گران اقتصادی گلمن ساچ اعلام کردند که روند تحریم‌های امریکا، ریسک‌هایی را برای میزان تسلط دلار بمنظور تداوم آن در ذخایر جهانی ایجاد می‌کند.بر همین اساس احتمال می‌رود که بانک مرکزی روسیه در سه ماه دوم سال جاری میلادی بخش قابل توجهی از دارایی‌های به دلار خود را یا حتی تمام اوراق قرضه خزانه داری را فروخته باشد و آنها را به اوراق قرضه به یورو و ین تبدیل کرده باشد.

این اقدام به معنی آن است که بیش از نیمی از سهم دلار در ذخایر ارزی در این دوره کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس در ماه سپتامبر صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ۶۲.۳ درصد کاهش یافته، در حالی که سهم یورو، ین و یوآن تقویت شده است.

بر پایه این گزارش، ریسک تحریم‌ها سهم قابل توجهی در روند کاهشی سهم دلار در ذخایر ارزی جهان دارد؛ ضمن اینکه سهم دلار به عنوان دارایی‌های ارزی در صورتیکه دیگر دارندگان بزرگ دارایی‌های امریکا اقدام به حرکتی مشابه بانک مرکزی روسیه کنند، با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.

 

ارسال نظر