تزریق ۳۷ هزار میلیارد تومان پول جدید به اقتصاد در یک سال منتهی به مرداد ۹۷

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۹۰

براساس آخرین آمارها از متغیرهای پولی، حجم پایه پولی در پایان مرداد ماه امسال به 227 هزار و 70 مییارد تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 19.8 درصد رشد داشته است.

به گزارش «تعادل»، در آمارهای خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های شبکه بانکی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی هم درج شده است. این ارقام بخش مصارف پایه پولی را تشکیل می‌دهد.

براساس آخرین آمارها از متغیرهای پولی، پایه پولی به رقم 227 هزار و 70 میلیارد تومان رسیده است.

رشد پایه پولی در 5 ماهه اول امسال 6.1 درصد (13 هزار و 90 میلیارد تومان) و در یک سال منتهی به مرداد ماه سال جاری 19.8 درصد (37530 میلیارد تومان) رشد داشته است.

با توجه به اینکه نقدینگی به عدد 1646 هزار و 690 میلیارد تومان رسیده است، ضریب فزاینده پولی در سطح 7.2 قرار دارد.

نکته قابل تامل در این میان، اجزای پایه پولی است. بدهی دولت به بانک مرکزی بازه زمانی مرداد ماه 96 تا مرداد ماه 97 به میزان 10 هزار میلیارد تومان بوده است. از طرف دیگر بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری 47 هزار و 860 میلیارد تومان رشد داشته است. البته خالص بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایه پولی تاثیرگذار است. بنابراین به نظر می‌رسد بخش عمده رشد پایه پولی در 12 ماه ماه منتهی به مرداد سال 97، رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است.

 

ارسال نظر