افزایش فشار مقامات اروپا برای حفظ حضور ایران در سوییفت

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۳۰

گروه بانک و بیمه|

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: وزرای دارایی کشورهای اروپایی تلاش خواهند کرد تا با فشار بر دولت ترامپ از قطع دسترسی ایران به سیستم بانکی سوییفت جلوگیری کنند.

در ادامه این گزارش فایننشال تایمز آمده است: دولت ترامپ قرار است چهارم نوامبر (13 آبان) دور دوم تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر اعمال کند که از جمله آنها اعمال تحریم‌های ثانویه علیه خدمات مالی به بانک مرکزی ایران و برخی از موسسات مالی ایران خواهد بود. آلمان، فرانسه و انگلیس که از جمله امضاکنندگان توافق هسته‌ای سال 2015میلادی با ایران هستند، ناامید شده‌اند که نتوانسته‌اند دولت ترامپ را به اتخاذ مواضع ملایم در مورد تعامل سوییفت با ایران متقاعد کنند.

فایننشال تایمز در ادامه عنوان کرد: دولت ترامپ هنوز به نتیجه نهایی در مورد چگونگی برخورد با بانک‌های تجاری ایران نرسیده است. تندروها در دولت ترامپ و کنگره امریکا که روابط نزیکی با ترامپ دارند، کمپین خود برای دور کردن کامل ایران از سوییفت از سر گرفته‌اند. این مقامات امریکایی معتقدند اگر سوییفت از تحریم‌های امریکا پیروی نکند، واشنگتن می‌تواند تحریم‌هایی از جمله ممنوعیت صدور ویزا و توقیف دارایی‌های اعضای سوئیت اعمال کند. آنها بر این باورند که سهامداران در سوییفت چنین خطری را نمی‌پذیرند.وزرای دارایی انگلیس و فرانسه قرار است با وزیر خزانه داری در نشست صندوق بین المللی پول دیدار کنند و دیپلمات‌های اروپایی قرار است به امریکا فشار بیاورند تا سوییفت را از مسائل تنبیهی علیه ایران مستثنی کند. سوییفت یک سیستم پولی بین المللی است که تراکنش‌های مالی فرامرزی از طریق آن انجام می‌شود.به گفته منابع آگاه، مقام‌های سوییفت هفته گذشته در واشنگتن دیدارهایی با مقام‌های دولت امریکا انجام دادند تا اطمینان حاصل کنند که ایران همچنان به سیستم بانکی بین المللی دسترسی خواهد داشت.

منابع گفتند: درحالی که ترامپ و مقام‌های ارشد امنیت ملی در کاخ سفید مانند جان بولتون اعلام کرده‌اند که سوییفت و اروپایی‌ها باید تعاملات بازرگانی خود را با ایران پایان دهند، گروهی از مقام‌های وزارت خزانه داری قاطعانه با این اقدام مخالفت هستند. این مساله در آستانه دور بعدی تحریم‌های امریکا علیه ایران که چهارم نوامبر (13 آبان) اعمال می‌شود، به اختلافات شدید داخلی در دولت امریکا دامن می‌زند.

همچنین تارنمای «واشنگتن فری بیکن» روز دوشنبه خبر دادکه برخی مقام‌های دولت ترامپ تلاش می‌کنند تا دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی را حفظ کنند.

این تارنما تاکید کرد که مقام‌های ارشد وزارت خزانه داری دولت امریکا از جمله مقام‌هایی محسوب می‌شوند که امیدوار به حفظ توافق هسته‌ای هستند و در این چارچوب تلاش می‌کنند تا ایران به نظام بانکی سوییفت متصل بماند.

 

ارسال نظر