فروش آنلاین طلا تا ۱۰ روز آینده قانونی می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۲۹
فروش آنلاین طلا  تا ۱۰ روز آینده  قانونی  می‌شود

  18عیار 426 هزار تومان، سکه 4 میلیون و 630 هزار تومان  

 همتی : ادامه حضور فعال بانک مرکزی در بازار با اختیارات سران قوا

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

به دنبال تصویب سی اف تی در مجلس و واکنش‌های مختلف نسبت به آن و همچنین کاهش نرخ ارز در هفته گذشته، روز سه شنبه 17 مهر 97 نیز، قیمت دلار در حول و حوش 14 هزار تومان باقی ماند و به نظر می‌رسد که ثبات نسبی نرخ‌ها در بازار حاکم شده و البته طی روز نرخ دلار و سایر ارزها با نوسان مختلف همراه هستند بطوری که نرخ دلار بین 14100 تا 14900 تومان در نوسان بوده و دلالان حدود 14 هزار تومان دلار را خریداری و حدود 14500 تا 14900 تومان می‌فروشند و یورو نیز حول و حوش 16 هزار تومان تا 16500 تومان معامله شده است.

به گزارش تعادل، متاثر از نرخ دلار 14100 تومانی و نرخ اونس جهانی طلا با قیمت 1186 دلار، قیمت انواع سکه و طلا روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه ۹۷ در بازار تهران با رشد محسوسی همراه بود بطوری که نرخ سکه طرح جدید با ۵۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید و هرگرم 18 عیار نیز به 426 هزار تومان افزایش یافته است. برخی کارشناسان که این نرخ سکه و طلا با حباب همراه است زیرا ثبات نسبی نرخ دلار و اونس جهانی، عملا نرخی حول و حوش 4 میلیون و زیر 4 میلیون تومان را معرفی می‌کند در حالی که نرخ سکه حداقل با 300 تا 600 هزار تومان حباب همراه است.

از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳۱۵ هزار تومان رشد ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۶۸ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی با ۳۷ هزار تومان افزایش ۶۸۰ هزار تومان  و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رشد ۴۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.

 روند رو به کاهش نرخ ارز خدماتی

از سوی دیگر، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ اعلامی این بانک به شبکه بانکی بابت مصارف خدماتی روند کاهشی داشته است. به همین منظور ضمن رد شایعات اخیر مبنی بر افزایش نرخ، به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند نرخ مورد اشاره نسبت به روزهای گذشته سیر نزولی داشته است.

معاملات ثبت شده در سامانه سنا نیز نشان می‌دهد که میانگین نرخ دلار در روز دوشنبه معادل 13379 برای خرید دلار و 9731 تومان برای فروش دلار بوده است.

  فروش آنلاین سکه

همچنین سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از تدوین ضوابط فروش طلا به صورت آنلاین در فضای مجازی تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

رضا الفت نسب با اشاره به ساماندهی فروش طلا در فضای مجازی، گفت: در جلسه برگزار شده توسط اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به منظور ساماندهی وضعیت سایت‌ها و سامانه‌های فروش آنلاین طلا یک عضو از اتحادیه طلا و جواهر، کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف و اعضای مرکز توسعه تجارت الکترونیک و برخی دیگر نهادهای ذی ربط حضور داشتند و این تعامل به وجود آمد تا در نهایت بتوان از تکرار پرونده سکه ثامن جلوگیری کرد و فعالیت در این حوزه به عنوان رسته دارای حساسیت بالا نظام‌مند و با قوانین خاص قانونی نظارت شود.سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: در حال حاضر نماد اعتماد تمامی سامانه‌های فروش سکه و طلا در فضای مجازی تا زمان تعیین تکلیف و دریافت مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سپس درخواست نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) به منظور بررسی و صدور، لغو شده است؛ هم اکنون سکه سرمایه تنها سایت دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی آنهم برای فروش طلا است و سکه را به صورت فیزیکی به فروش می‌رساند، طبق قانون معامله هر گونه سکه و ارز در فضای مجازی بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ شورای پول و اعتبار ممنوع است و به هیچ سایتی در زمینه سکه و ارز مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ارایه نخواهد شد و فروشندگان طلا از جمله طلای آب شده و جواهر می‌توانند با شرایط و ضوابط مصوب فعالیت داشته باشند.

وی اظهار داشت: ضوابط مورد نظر در حوزه قانونمند سازی معامله طلا در فضای مجازی تا ۱۰ روز آینده تدوین می‌شود که از جمله این ضوابط چگونگی فروش طلا و محصولات قانونی و مجوزهای مورد نیاز است که برای تصویب نهایی به به هیأت عالی نظارت ارجاع داده می‌شود.

 ادامه حضور فعال بانک مرکزی

در بازار با اختیارات سران قوا

رییس کل بانک مرکزی گفت: با اختیاراتی که از سوی سران سه قوه به بانک مرکزی داده شده است، این بانک فعالانه در بازار حضور دارد.

به گزارش بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در نشست شورای هماهنگی مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی دولت که به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد، گفت: اکنون در شرایط حساسی قرار داریم که برخی در تلاش هستند که انسجام مردم را از بین ببرند. بنابراین ضروری است روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی با اطلاع‌رسانی مناسب و بهره‌گیری از راهبردهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی ضمن کمک به انسجام میان دستگاه‌ها، به عبور از شرایط دشوار و حساس فعلی کمک کنند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: با تلاش‌های انجام گرفته بخش زیادی از تحریم‌ها کارساز نبوده است و خوشبختانه کشور از پشتوانه خوبی برای ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی بهره مند است.

همتی ضمن استقبال از نقطه نظرات اقتصادی دستگاه‌های اجرایی، خواهان منطقی شدن خواسته‌ها و نیز افزایش همراهی و همیاری در اظهارنظرها شد.

در این جلسه بر لزوم حفظ همگرایی و انسجام رسانه‌ای دستگاه‌های اجرایی، افزایش گفت‌وگو و ارتباط با نخبگان دانشگاهی و مردم، نحوه مقابله با اخبار جعلی و نیز افزایش اعتماد عمومی و امیدبخشی به جامعه تاکید شد و سیاست‌ها و راهبردهای رسانه‌ای به ویژه در حوزه اقتصادی به بحث و بررسی گذاشته شد.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هفته گذشته به بانک مرکزی اختیارات لازم را برای دخالت و مدیریت در بازار ارز داد؛ این اختیارات مواردی چون انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، فولاد و دیگر محصولات صادراتی در بازار ثانویه و انجام عملیات بازار باز را در بر می‌گیرد.همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و جذب منابع ارزی، اتباع دولت‌های خارجی در صورتی که حداقل 250 هزار دلار جهت سرمایه‌گذاری در ایران به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می‌کند، می‌توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند.

  دلالی عامل حباب نرخ دلار

همچنین عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ضرورت کاهش فاصله میان نرخ ارز در بازار ثانویه و بازار آزاد خبر داد.

محسن بیگلری با اشاره به روند رو به کاهش نرخ ارز در بازار، گفت: یکسان سازی نرخ ارز در بازار و همچنین برخورد با دلالی در این حوزه می‌تواند آرامش نسبی را به بازار هدیه کند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کاهش فاصله نرخ ارز در بازار ثانویه و بازار آزاد، تصریح کرد: نرخ واقعی ارز باید به ٧ هزار تومان کاهش یابد که این مهم نیازمند جدیت بیشتر این اقتصادی دولت است. نوسانات ارزی بر همه جوانب زندگی مردم تاثیر نامطلوب داشته است. با توجه به روند کاهشی نرخ ارز که از چند روز گذشته بر بازار حاکم شده دولت باید با جدیت در اجرای سیاست‌ها نرخ منطقی را بر بازار حکمفرما کند.

بیگلری با تاکید بر اینکه با توجه به تاثیر پذیری همه نرخ‌ها از نوسان ارزی دولت باید اکنون همزمان با کاهش نرخ دلار ساماندهی نرخ‌ها را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: متاسفانه افزایش نرخ‌ها در زمان اوج‌گیری قیمت دلار به تنظیم بازار در شرایط فعلی با تعدیل نرخ ارز منجر نشده است.

در شرایط فعلی برخورد قهری با اخلال گران وضعیت بازار ارز مهم‌ترین اقدام است . دولت باید با تعیین نرخ ٧ تا ٨ تومانی برای نرخ دلار از هر نوع خرید و فروشی بالاتر از این در بازار جلوگیری کند که البته این نرخ هم خالی از حباب قیمتی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دلالی در بازار ارز بیش از هر چیز دیگری در حبابی شدن نرخ‌ها موثر است. بیگلری با بیان اینکه تعدیل نرخ ارز با فرمول توجه به اقتصاد مقاومتی می‌تواند تاثیرگذاری بسیاری بر اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: بانک مرکزی با ارایه بخشنامه مشخص باید از هر نوع مبادله ارزی با نرخی بیش از ٧ الی ٨ تومانی جلوگیری کند که این مهم خود مقدمه ساماندهی ارزی خواهد بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یادآور شد: انتظار می‌رود بانک مرکزی با استفاده از نظر کارشناسی و مشورتی کارشناسان اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس بهترین مسیر را برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور در پیش بگیرد.

  قیمت ارز باز هم کاهش می‌یابد

 همچنین نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد که روند نزولی قیمت ارز طی روزهای آینده ادامه یابد.به گزارش خانه ملت، سیدحسن حسینی‌شاهرودی با اشاره به وضعیت بازار ارز و نوسان موجود در این بازار طی روزهای اخیر، گفت: با توجه به شرایط بازار ارز، انتظار می‌رود که روند کاهش قیمت در روزهای آینده ادامه داشته باشد.وی با بیان اینکه با تدبیر و مدیریت بانک مرکزی قیمت ارز طی روزها و هفته‌های آینده در بازار متعادل می‌شود، اظهار داشت: اقدامات اخیر بانک مرکزی نظیر بازار ثانویه ارز تاثیر بسزایی در کاهش نرخ انواع ارز، به خصوص دلار در بازار داشته است که پیش‌بینی می‌شود کاهش نرخ ارز طی روزهای آینده نیز ادامه یابد.نماینده مردم شاهرود در مجلس با ابراز امیدواری از اینکه نرخ ارز به زودی به ثبات می‌رسد، این نابسامانی را تا حدودی طبیعی ارزیابی کرد و افزود: طبیعتا با توجه به شوکی که به بازار ارز طی هفته‌های اخیر وارد شد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات قیمت‌ها در مدت کوتاهی صورت گیرد و نیازمند زمان است. مردم باید با توجه به شرایط موجود در بازار ارز به این مساله توجه داشته باشند که ارزهای خارجی بازار مناسب و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست، البته سیاست‌گذاری‌ها نیز باید طوری باشد که نقدینگی به سمت بازار بورس و تولیدات صنعتی سوق یابد. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی موجب شده تا دست دلالان از بازار ارز کوتاه شده که تاثیرات آن را در دزارمدت در جهت تعادل بازار شاهد خواهیم بود.

P-04

 

ارسال نظر