کاهش 1900 تومانی میانگین نرخ دلار در یک ماه اخیر

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۵۴
کاهش 1900 تومانی میانگین نرخ دلار در یک ماه اخیر

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز دوشنبه 16 مهرماه 97 بعد از یک هفته نوسان نرخ‌ها در بازار که عمدتا با کاهش نرخ ارز و سکه و طلا در بازار همراه بود سرانجام سامانه میانگین نرخ معاملات سنا در دسترس قرار گرفت و امکان رصد نرخ‌های معامله شده در سامانه نیماو سنا امکان پذیر شده است.  به گزارش تعادل، در یک هفته اخیر، اعلام نرخ‌های متفاوت توسط صرافی‌ها، شبکه بانکی و دلالان و معامله با نرخ‌هایی متفاوت و دو سه هزار تومان فاصله بین نرخ دلالان، صرافی‌ها و شبکه بانکی باعث شد که نرخ تعادلی بازار مشخص نباشد و سامانه نیز در دسترس نبود تا مشخص شود که میانگین نرخ معاملات چه عددی بوده است. اما اکنون در دسترس قرار گرفتن سنا، موضوع نشان می‌دهد که تعادل نسبی در بازار ارز ایجاد شده و بعد از تصویب CFT در مجلس، بازار با ثبات نسبی همراه شده و انتظار می‌رود که نرخ دلار بین 12 تا 14 هزار تومان از سوی شبکه بانکی، صرافی‌ها و دلالان بازار آزاد معامله شود و در نتیجه همین ثبات نسبی باعث شده که معامله در سامانه نیما و سنا بهتر از یک هفته انجام شود و امکان ارایه نرخ میانگین برای اثرگذاری بر بازار و تعیین تکلیف خریدار و فروشنده را فراهم کند.  در سامانه سنا در روز دوشنبه 16 مهر 97، میانگین نرخ خرید و فروش دلار به ترتیب 12624 و 12413 تومان، یورو 14852 و 13167 تومان، درهم 3489 و 3394 تومان، پوند انگلیس 16775 و 17067 تومان، یوان 2000 و 1783 تومان، لیرترکیه 2178 و 2139 تومان، معامله شده است.

  کاهش 1900 تومانی دلار نسبت به یک ماه اخیر

همچنین میانگین هفتگی نرخ فروش یورو نیز 15697 تومان و میانگین ماهانه آن 16487 تومان بوده است و برای دلار نیز نرخ میانگین فروش هفتگی 14128 تومان و نرخ میانگین ماهانه فروش دلار 14309 تومان بوده است. این نرخ‌ها نشان می‌دهد که نرخ فروش دلار در روز دوشنبه در سامانه سنا نسبت به میانگین هفتگی 14128 و ماهانه 14309 تومان کاهش قابل توجهی داشته است وپس از نوسان‌های یک هفته اخیر بازار با یک کاهش قابل توجه 1900 تومان نسبت به میانگین یک ماه اخیر مواجه شده است.

  افزایش 320هزار تومانی سکه

از سوی دیگر، در بازار طلا، اونس جهانی به 1186 دلار رسیده، اما متاثر از نرخ دلار در یک هفته اخیر، نرخ سکه بار دیگر به بالای 4 میلیون تومان و هر گرم طلای 18 عیار بار دیگر به بالای 400 هزار تومان رسید.

در هفته گذشته متاثر از کاهش نرخ دلار، نرخ سکه ابتدا به زیر 4 میلیون تومان کاهش یافت اما روز دوشنبه بار دیگر با 320 هزار تومان افزایش وارد کانال 4 میلیون تومان شده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان به فروش رسید.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۵۵ هزار تومان رشد یک میلیون و ۹۰۵ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷۸ هزار تومان کاهش ۹۵۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۳ هزار تومان افزایش ۶۴۳ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵۰ هزار تومان رشد ۴۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

یکی از فعالان بازار سکه و طلا گفت: قیمت طلا و سکه که روزهای اخیر روند کاهشی داشت، تغییر رویه داده و سکه طرح جدید ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته و به چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. طرح قدیم نیز چهار میلیون تومان قیمت دارد که افزایش ۵۰۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. نیم سکه نیز ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و دو میلیون تومان فروخته می‌شود. ربع سکه با افزایش ۱۱۰ هزار تومانی قیمت یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. سکه یک گرمی که ۶۲۰ هزار تومان بود به ۶۷۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در طلافروشی‌ها ۴۰۸ هزار تومان دادوستد می‌شود که ۷۳ هزار تومان تغییر قیمت را تجربه می‌کند. هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۷۶۷ هزار تومان قیمت دارد. همچنین در بازار ارز، هر دلار امریکا در میان دلالان حدود ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت خرید آن نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان است که البته متقاضیان زیادی ندارد و مردم سعی می‌کنند معاملات خود را بیشتر در صرافی‌ها انجام دهند. اما قیمت‌های نقش بسته روی تابلوی صرافی‌ها هم اختلافات زیادی با یکدیگر دارند؛ بطوری‌که قیمت فروش هر دلار امریکا روی تابلوی صرافی‌ها از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز می‌شود و حتی به ۱۴ هزار تومان هم می‌رسد. از سوی دیگر قیمت خرید دلار در صرافی‌ها نیز دامنه‌ای بین ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان دارد.

نرخ یورو نیز در بازار آزاد با ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌شود. با این حال قیمت‌ها بطور مرتب در حال نوسان است. در این شرایط یکی از صرافان بازار فردوسی معتقد است که تا اواسط آبان افزایش قیمت چشم‌گیری در نرخ دلار نخواهیم داشت.

بازار ارز نسبت به هفته‌های گذشته کساد است و خرید و فروش زیادی در میان دلالان بازار انجام نمی‌شود. صرافی‌ها نیز که معمولا نرخ ارز را ثبت می‌کنند، ارزی برای فروش ندارند. به گزارش ایسنا، بیش از یک هفته است که نرخ دلار در بازار ارز روند نزولی به خود گرفته و پس از اینکه در روز چهارشنبه چهارم مهرماه قیمت دلار در بازار آزاد به بالاترین نرخ خود در تاریخ ایران رسید و در ساعاتی ۲۰ هزار تومان را نیز رد کرد، از نخستین روز هفته بعد از آن این روند نزولی شد و روز به روز قیمت دلار پایین‌تر آمد؛ بطوریکه در روزهایی نرخ دلار به رقم‌هایی در حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان کاهش یافت. البته با پایین آمدن نرخ دلار، افرادی که اقدام به خرید ارز برای حفظ ارزش سرمایه خود کرده بودند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان دادند و برخی از آنان با کاهش قیمت دلار به سرعت به دنبال فروش ارزهای خریداری شده از ترس پایین آمدن بیشتر قیمت بودند و عده‌ دیگری نیز دل‌شان نمی‌آمد که با این قیمت ارز خود را بفروشند. همین امر سبب ایجاد نوسان در بازار شد تا جایی که در چند روز اخیر خرید و فروش در بازار کمتر انجام می‌شود.

  استقبال بانک‌ها ازراه‌اندازی حساب سپرده طلا

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با ارایه پیشنهاد ایجاد بانک تخصصی طلا گفت: مذاکراتی با بانک‌های خصوصی برای راه‌اندازی حساب سپرده طلا داشتیم و بانک‌ها نیز استقبال کردند. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۵۰ تُن طلا در دست مردم داریم که در چرخه اقتصادی بلااستفاده است، اظهار داشت: در چند سال گذشته چند بار پیشنهاد کردیم که حساب سپرده طلا ایجاد شود و در این باره با بانک‌های خصوصی صحبت کردیم که طلا و سکه در بانک سپرده شود و سالانه به آن سود تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه این کار می‌تواند اشتغال ایجاد کند و تولید و صادرات را رونق دهد، تصریح کرد: باید سالانه یک تا دو درصد سود به صورت طلا به سپرده پرداخت شود و بازپرداخت نیز به صورت سکه و طلا باشد، البته در مورد نحوه بازپرداخت باید اطمینان خاطر را در مردم ایجاد کرد.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: این حساب مانند سپرده ارزی که به تازگی راه افتاده اثرگذار خواهد بود، هر چند که حساب سپرده ارزی اگر چند سال زودتر راه‌اندازی می‌شد، اثرگذاری بسیار بیشتری داشت.

کشتی‌آرای با اشاره به اینکه نمونه افتتاح حساب سپرده طلا در بعضی از کشورها مانند کره و آلمان بعد از جنگ انجام شد، گفت: این کار باید توسط بانک‌های خصوصی یا بانک‌های عامل بانک مرکزی انجام شود که در این زمینه مذاکراتی نیز داشتیم و بانک‌ها استقبال کردند اما اجرایی نشد.

وی با تاکید بر اینکه طلا بهترین گزینه برای سپرده است، زیرا بر اثر گذشت زمان و تغییرات جوی از بین نمی‌رود و از تورم و کاهش قیمت مصون است، افزود: اگر امروز میزان مشخصی طلا از درآمد وارد کشور شود یعنی در ازای صادرات طلا دریافت کنیم می‌توان به پشتوانه آن پول منتشر کرد، اما اگر پول بدون پشتوانه منتشر کنیم تورم و کاهش ارزش پول را در پی خواهد داشت. عضو اتحادیه طلا و جواهر در پایان خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان بانک تخصصی طلا تاسیس کرد و مسوولیت افتتاح حساب طلا به صورت تخصصی با این بانک باشد تا با جمع‌آوری طلا و به جریان انداختن آن در اقتصاد موجب کاهش تقاضا و التهاب بازار شود.

  ذخایر ارزی بانک‌ها مطلوب است

از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک‌ها املاک زیادی دارند، گفت: مسلما با مدیریت شایسته فضا برای جذب سرمایه بیشتر در سایه اعتمادسازی برای شبکه بانکی کشور وجود دارد. زهرا سعیدی مبارکه در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت تراز مالی بانک‌ها در پی شایعه ورشکستگی بسیاری از بانک‌ها گفت: ذخایر ارزی و بانکی کشور در وضعیت نامطلوب قرار ندارد. نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها سرمایه‌های منقول و غیرمنقول بسیاری دارند، افزود: مسلما با مدیریت شایسته فضا برای جذب و جلب سرمایه بیشتر در سایه اعتماد سازی برای شبکه بانکی کشور وجود دارد.

P-04

ارسال نظر