اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۹۳

خرید ارز به صورت اسکناس در شعب ارزی بانک رفاه

شعب ارزی بانک رفاه آمادگی دارند نسبت به خرید ارز یا دریافت سپرده ارزی متقاضیان به صورت اسکناس اقدام کنند. به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، در چارچوب رویه‌ها و تصمیمات بانک مرکزی ج.ا.ا، همه شعب ارزی این بانک به عنوان یکی از بانک‌های عامل آمادگی دارند نسبت به خرید یا دریافت سپرده ارزی به صورت اسکناس با تضمین بازپرداخت اصل و سود به صورت اسکناس به نرخ روزانه خرید اعلامی از سوی این بانک اقدام کنند.

پرداخت سود سپرده ارزی به صورت ماهانه

بانک مرکزی اعلام کرد: شعب شهرهای مختلف برای جذب سپرده‌های ارزی مردم فعال شد و بانک‌ها سود سپرده را ماهانه و بصورت اسکناس ارز پرداخت می‌کنند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با تضمین بانک مرکزی، جذب سپرده‌های ارزی توسط بانک‌ها روند رو به رشدی را طی می‌کند. با همکاری بانک‌ها، شعب شهر‌های مختلف برای جذب سپرده‌های ارزی مردم فعال شده است. بنابر بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها سود سپرده را ماهانه و به‌صورت اسکناس ارز پرداخت می‌کنند. در صورت انصراف سپرده‌گذار پیش از سررسید، بانک‌ها موظفند بلافاصله نسبت به استرداد وجوه سپرده‌گذاری شده اقدام کنند. در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالانه ٣ درصد، دلاری ٤ درصد و درهمی ۲ درصد سود پرداخت می‌شود. بانک مرکزی اصل و سود این سپرده‌ها را تضمین کرده است.

هشدار به خرید ارز در قیمت‌های هیجانی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حجم بالای نقدینگی و نااطمینانی نسبت به آینده دو عامل اصلی نابسامانی نرخ ارز است، نسبت به خرید ارز در قیمت‌های هیجانی هشدار داد. علی اکبر نیکو اقبال گفت: راه‌اندازی بازار ثانویه به عنوان محلی برای تبادل عرضه و تقاضای ارز با ایجاد شفافیت در معاملات و هدایت تقاضاهای واقعی تا حدی موجب کاهش التهابات شده است. وی ادامه داد: پیش شرط اصلی موفقیت بازار ثانویه عرضه کلیه ارزهای ناشی از صادرات غیرنفتی است اما با وجود تاکید دولت در این خصوص، شرکت‌های خصولتی به ویژه برخی پتروشیمی‌ها به دلیل اختلاف قیمت بازار ثانویه و آزاد، ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمی‌کنند و به اشکال مختلف در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.  وی با تاکید بر اینکه حجم بالای نقدینگی و نااطمینانی نسبت به آینده دو عامل اصلی نابسامانی نرخ ارز است، افزود: قیمت واقعی دلار در اقتصاد ایران چیزی حدود ٩ هزار تومان است و نرخ بیش از این صرفا جنبه روانی داشته و به دلیل تقاضای ایجاد شده برای حفظ ارزش دارایی‌هاست.  نیکو اقبال ضمن هشدار به خریداران ارز در قیمت‌های هیجانی افزود: انتشار هرگونه خبری در خصوص بهبود شرایط سیاسی بین المللی و رفع تحریم‌ها موجب کاهش شدید قیمت ارز خواهد شد.

کاهش نرخ ارز  با ورود  بانک مرکزی

محمدرضا پورابراهیمی نیز اظهار داشت: متاسفانه در دو ماه اخیر، خلاف ماه‌های اول سال، شاهد مداخله نکردن بانک مرکزی در بازار ارز بودیم و این موضوع یکی از علل ایجاد التهابات روانی و افزایش نرخ ارز بود.  وی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور با حضور سران قوا اختیارات بانک مرکزی را افزایش دادیم تا اقدامات لازم را انجام دهد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از اقدامات مثبت انجام شده این بود که بانک مرکزی بتواند از منابع مربوط به صادرات غیرنفتی، تعادل را ایجاد کند و همچنین بتواند از انتشار ابزارهای مرتبط با حوزه ارز هم استفاده کند.  پورابراهیمی ورود بانک مرکزی به مدیریت نقدینگی کشور را یکی دیگر از علل کاهش نرخ ارز دانست و اضافه کرد: صرافی‌ها را هم کنار گذاشته بودند اما با مدیریت جدید بانک مرکزی، اختیارات بیشتر به صرافی‌ها داده شد و محدودیت‌های انتقال ارز به کشور نیز برداشته و حجم زیادی ارز وارد کشور شد. وی با بیان اینکه مجموعه این تصمیمات و اقدامات در کاهش نرخ ارز، اثر گذاشت، گفت: امیدواریم با این رویکرد جدید و افزایش اختیارات بانک مرکزی، نرخ ارز متعادل شود.

۱۰۰ میلیارد دلار  ذخایر ارزی داریم

معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به وجود ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور، بیان داشت: بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. به گزارش تعادل، سید کمال سیدعلی شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری با بیان اینکه روند رشد نرخ ارز و رسیدن به قیمت ۱۹ هزار تومان روند غیرواقعی و بدون دلیل اقتصادی بود، افزود: بر اساس تصمیمات ۶ ماه گذشته بانک مرکزی، ارز برای واردات کالا و خدمات با اسناد رد و بدل می‌شد و صرافی‌ها هم بسته شده بودند.  وی ادامه داد: دخالت نکردن بانک مرکزی در ۳ ماه اخیر در بازار ارز از دیگر علل افزایش نرخ ارز بود. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه باید برای خروج سرمایه، قاچاق و سفته بازی ارز تمهیداتی اندیشیده می‌شد، افزود: بانک مرکزی باید برای کنترل بازار ارز فعال باشد و به موقع دخالت کند. سیدعلی با اشاره به افزایش قیمت نفت گفت: حتی در صورت کاهش میزان صادرات نفت، از نظر منابع ارزی مشکلی نخواهیم داشت زیرا افزایش قیمت نفت، آن کمبود را جبران می‌کند. بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

 

ارسال نظر