انتشار لیست دریافت کنندگان ارز از امروز

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۴۷۸
انتشار لیست دریافت کنندگان ارز  از امروز

گروه بانک و بیمه      

مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: تمامی نیازهای ارزی خدماتی از هفته جاری درتعداد بیشتری از بانک‌ها بطور ویژه و به صورت حواله و اسکناس از طریق بانک مرکزی تامین خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی و دارو از محل منابع بانک مرکزی و سایر کالاها از طریق سامانه نیما بدون وقفه ادامه دارد.

  انتشار عمومی لیست دریافت‌کنندگان

ارز وارداتی

از سوی دیگر، دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی در راستای شفاف سازی دریافت کنندگان ارز دولتی و نیمایی دستور داد، لیست دریافت کنندگان ارز منتشر شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس از روز شنبه هفته جاری لیست تمام دریافت کنندگان ارز دولتی از ابتدای سال و نیز لیست اشخاص حقیقی و حقوقی که تاکنون از سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی آنها برای اطلاع عموم مردم منتشر می‌شود.

طبق دستور رییس کل بانک مرکزی از این پس نیز بطور روزانه لیست دریافت کنندگان ارز سامانه نیما و نیز دریافت کنندگان ارز کالاهای اساسی و ضروری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  حجم سپرده ویژه ارزی از ۱۰میلیون دلار گذشت

همچنین به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی با استقبال تدریجی مردم از سپرده ارزی ویژه بانک‌ها که توسط این بانک تضمین شده است حجم منابع آن از ۱۰میلیون دلار گذاشت. در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالانه ٣ درصد، دلاری ٤ درصد و درهمی ۲ درصد سود پرداخت می‌شود؛ همچنین بانک مرکزی اصل وسود این سپرده‌ها را تضمین کرده است.

خاطرنشان می‌شود، آمادگی تدریجی بانک‌ها برای اجرای این طرح و عدم اطلاع‌رسانی کافی آنها موجب شد این طرح با اندکی تاخیر عملیاتی شده ومنابع آن رشد کند.

   کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

بازار طلا و سکه روز پنج شنبه 5 مهر 97، با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم، افزایش ۹ هزار تومانی نرخ هر سکه امامی و کاهش ۴ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار مواجه

شد.

به گزارش تعادل، پس از افزایش بی‌محابای قیمت دلار و ارز و به تبع آن قیمت طلا در روز چهارشنبه که نرخ دلار را بین 17 تا 19 هزار تومان افزایش داد، روز پنج شنبه 5 مهر 97، افت شدید قیمت‌ها در بازار طلا و ارز تهران رخ داد. دلار با افت 1400 تومانی با نرخ ۱۷ هزار و ۶۲۴ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با نرخ ۵۰۶ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش اندک ۹ هزار تومانی ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ارزش ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۳۰ هزار تومان رشد نسبت به روز گذشته ۲ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۴۲ هزار تومان رشد یک میلیون و ۴۲۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۷۰۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با چهار هزار و ۶۰۰ تومان کاهش 506 هزار تومان فروخته شد. اما در ساعات عصر پنج شنبه طلا به 489 هزار تومان و اونس به 1184 دلار رسیدو لذا پیش بینی می‌شود که طلا آرام‌تر از رشد نرخ دلار افزایش داشته باشد.

بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۱۵ هزار و ۹۱۵ تومان و هر پوند ۲۱ هزار و ۱۹۹ تومان به فروش رسید، دلار امریکا ۱۵ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد و هر یوان چین نیز ۱ هزار و ۴۸۲ تومان قیمت خورد. همچنین نرخ خرید و فروش دلار به ترتیب 17588 و 16477 تومان، پوند 22207 و 20534 تومان و لیر ترکیه 2669 و 2747 تومان اعلام شده است.

  خرید دلار ریسک زیادی دارد

در این رابطه، عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به احتمال سقوط آزاد نرخ ارز، گفت: با مدیریت صحیح و اعمال سیاست‌های اقتصادی می‌توان شرایط بازار ارز را ساماندهی کرد.

سید تقی کبیری درباره وضعیت قیمت ارز، افزود: اختلاف قیمت ارز در بازار ثانویه با بازار آزاد رو به افزایش بوده و متاسفانه قیمت کالاها در بازار براساس نرخ بالاتر به روز می‌شود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: رییس‌جمهور روی ضرورت ارایه ارز شرکت‌های صادراتی به سامانه نیما تاکید کرده اما این مهم به دلیل قیمت بالای ارز در بازار آزاد نسبت به بازار ثانویه محقق نشده است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس ادامه داد: در مجموع وضعیت درآمدهای ارزی کشور در حال حاضر نسبت به سال ۹۱ الی ۹۲ بهتر بوده و میزان فروش نفت ایران تاکنون به نسبت سال ۹۱ با کاهش قابل توجهی روبرو نشده بنابراین می‌توان عنوان کرد قیمت فعلی ارز بیشتر ناشی از عوامل روانی بوده است.

کبیری ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های صادرکننده که اصطلاحا خصولتی هستند، ارز خود را به سامانه نیما ارایه نمی‌کنند که این موضوع ناشی از ضعف مدیریت است.  وی گفت: با وجود اینکه روند افزایش نرخ ارز ادامه داشته و از ارزش پول کاسته می‌شود اما خریداری ارز ریسک زیادی دارد چرا که قیمت‌های ارز غیر واقعی است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هر صورت با مدیریت صحیح و اعمال سیاست‌های اقتصادی می‌توان شرایط بازار ارز را ساماندهی کرد و در این راستا احتمال دارد نرخ ارز با سقوط آزاد روبرو شود.

  عدم ارایه ارز حاصل از صادرات

از سوی دیگر، سید کمال سید علی رییس صندوق ضمانت صادرات، گفت: صادرکنندگان با عدم ارایه ارز حاصل از صادرات، در تجارت کشور وقفه ایجاد خواهند کرد. سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی در راستای بخشنامه‌های گذشته وهمچنین تمرکز بر جمع آوری منابع ارز حاصل از صادرات است که علاوه بر این موارد توجه به ارز حاصل از خدمات نیز ضروری است.

وی افزود: از سویی دیگر موضوع مهم، فاصله زیاد نرخ بازار‌های ثانویه، صرافی‌ها و آزاد است که با افزایش کنترل‌های لازم در گمرک، واردات کالا، پروانه سبز گمرگی و همچنین نظارت بر ورود ارز صادرکنندگان به کشور در این بخش باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا ارز حاصل از صادرات به کشور بازگرداننده شود. بانک مرکزی باید با تسهیل مقررات و چارچوب‌ها، شرایط را برای فعالیت صادرکنندگان به گونه‌ای فراهم کند که بتوانند ارز خود را ارایه و واردکنندگان از آن استفاده کنند.

به گفته سیدعلی، صادرکنندگان موظف هستند در چارچوب مقررات داخل کشور ارز خود را ارایه کنند زیرا دیر ارایه کردن این ارز، به معنی وقفه در امر تجارت کشور است. سپرده‌های ارزی از جمله موارد مهم و به نفع مردم است که هم ریسک نگهداری ارز در منازل را کاهش می‌دهد و هم با سپرده گذاری از سود مناسبی بهره مند شوند. با وجود تجربیات تلخ گذشته در این خصوص، سپرده گذاری ارزی اقدامی مهم در اقتصاد کشور در شرایط فعلی است که بانک‌ها نیز باید در جهت جلب اعتماد مردم اقدام کنند.

P-04

 

ارسال نظر