اختلاف‌ ۶۰۰ تومانی ارز مسافرتی در بانک و صرافی

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۶۷
اختلاف‌ ۶۰۰ تومانی ارز مسافرتی در بانک و صرافی

تعطیلی 5 روزه بازار، نرخ ارز و سکه را کاهش داد                   

  تامین ارز زائران اربعین

 

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

اختلاف قیمت ارز مسافرتی بانکی و بازار آزاد بار دیگر زیاد شد؛ بطوری که اکنون هر یورو در صرافی با بانک حدود ۶۰۰ تومان تفاوت قیمت دارد و در حالی که بانک‌ها 15800 تومان یورو را عرضه می‌کند قیمت یورو در بازار برای ارز مسافرتی 16400 تومان بوده است.

به گزارش تعادل، روز دوشنبه در بازار آزاد ارز هر یورو تا ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان و دلار تا ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شد. این نرخ در صرافی‌هایی که اقدام به توزیع ارز خدماتی از جمله ارز مسافرتی می‌کنند نیز در همین حد بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

از حدود دو هفته پیش، پرداخت ارز مسافرتی تنها با عرضه یورو در بانک‌ها آغاز شده، وآخرین گزارش دریافت شده از شعب بانک‌ها از این حکایت دارد که برای روز دوشنبه قیمت هر یورو حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده و مسافران می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. بر این اساس اکنون اختلاف قیمت بین ارزی که در صرافی‌ها به مسافر ارایه می‌شود با آنچه در بانک‌ها پرداخت می‌شود حدود ۶۰۰ تومان در هر یورو اختلاف قیمت دارد.

این در حالی است که قبل از شروع به کار بانک‌ها برای ارایه‌ ارز مسافرتی و همزمان با اجرای بسته جدید ارزی دولت از نیمه مردادماه این ارز در صرافی‌ها هم قیمت بازار شده بود و حداقل اینکه هیچ رانتی به همراه نداشت.

این در شرایطی است که در سیاست اول ارزی بانک مرکزی که از ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری به مرحله‌ اجرا درآمد و ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان در هر دلار و حدود ۵۰۰۰ تومان در هر یورو برای واردات کالا و همچنین ارز مسافرتی (در بانک‌ها) اختصاص پیدا می‌کرد، اختلاف قیمت بالایی را با بازار آزاد که برای هر دلار تا بیش از ۱۰ هزار تومان و یورو تا ۱۲ هزار تومان می‌رسید ایجاد و با رانت قابل توجهی همراه شده بود.

از این رو در بسته جدید ارزی، ارز یارانه‌ای برای مسافران حذف و آنها برای تامین نیاز خود به صرافی‌ها و بانک‌ها روانه شدند که در ابتدای امر ابتدا در صرافی‌ها عرضه شد، اما به مرور بانک‌ها نیز وارد شدند که البته در چند روز اول اختلاف قیمت چندانی با بازار ازاد نبود ولی اکنون بیشتر شده است.

 این اختلاف نرخ گرچه زمینه ساز رانت خواهد بود ولی از سویی دیگر نرخ پایین‌تر بانک مرکزی می‌تواند به نوعی نشانه مثبتی برای بازار باشد؛ هر چند که در مجموع نرخ‌ها بالا و قابل مقایسه با چند هفته گذشته نیست.

شرایط پرداخت ارز مسافرتی در بانک‌ها نیز به گونه‌ای است که برای کشورهای همسایه حدود ۵۰۰ یورو و کشورهای دورتر تا ۱۰۰۰ یورو تامین می‌شود و مسافر در هنگام خروج از کشور می‌تواند در فرودگاه آن را دریافت کند، در صرافی‌های ارایه‌کننده ارز خدماتی نیز با ارایه مدارک سفر تا حدود ۵۰۰۰ یورو پرداخت انجام شده و در محل صرافی تحویل می‌شود.

    نرخ فروش بالاتر از نرخ خرید

در بازار سنا نیز نرخ‌های خرید و فروش در روز دوشنبه نشان می‌دهد که نرخ فروش بالاتر از نرخ خرید بوده و این موضوع نشان‌دهنده ثبات نسبی در نرخ‌های ارز در بازار است بطوری که نرخ خرید و فروش دلار 11214 و 13313، ‌پوند 17871 و 17974، یورو 1184 و 11189، یوآن 1183 و 1184، درهم 2458 و 2528 تومان بود.

    تعطیلی بازار، نرخ ارز و سکه را کاهش داد

تعطیلی واحدهای صنفی طلافروشی در بازار تهران به دلیل ایام سوگواری امام حسین (ع) سبب شد تا روز دوشنبه قیمت هر قطعه سکه طلا 73 هزار تومان کاهش یابد.

صنف طلافروشان تهران از روز 26 شهریور به مدت 6 روز تعطیل است زیرا به سنت همه ساله، بازاریان تهران از سه روز مانده به عاشورا اقدام به راه‌اندازی دسته جات عزاداری در محدوده بازار می‌کنند.

بنابراین بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در حالی چهار میلیون و 488 هزار تومان قیمت خورد که در بازارهای جهانی به دلیل تنش در روابط تجاری امریکا و چین، بهای هر اونس طلا با رشد سه دلار و 40 سنتی به 1197 دلار و 16 سنت رسیده است.

با وجود کاهش بهای سکه و طلای خام در معاملات روز دوشنبه تهران، سایر مسکوکات طلا نسبت به پایان معاملات روز یک شنبه تغییر قیمتی نداشت؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و 205 هزار تومان، هر نیم سکه 2 میلیون و 123 هزار تومان و هر ربع سکه یک میلیون و 112 هزار تومان عرضه شد و بهای هر سکه گرمی به 642 هزار تومان رسید.

هر گرم طلای خام 18 عیار نیز 389 هزار و 470 تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به روز یک شنبه 2 هزار و 310 تومان کاهش دارد.

در بازار ارز نیز صرافی‌ها هر دلار امریکا را حدود 14 هزار تومان و هر یورو را 16 هزار و 350 تومان عرضه می‌کنند که نسبت به روز یک شنبه کاهش یافته است.

در سامانه نظارت ارز (سنا) که برآیندی از قیمت فروش ارز به شکل اسکناس در صرافی‌های مجاز سراسر کشور و سامانه ارزی نیماست، میانگین بهای هر یورو تا ساعت 14 روز دوشنبه به 11 هزار و 263 تومان و هر دلار امریکا به 13 هزار و 313 تومان رسیده است؛ در این سامانه قیمت هر یوآن چین 1180 تومان و هر درهم امارات 2673 تومان ثبت شده است.

    بازار بزرگ تهران از سه شنبه تا ۵ روز تعطیل می‌شود

بازار بزرگ تهران از روز سه‌شنبه تا یکشنبه هفته آینده به مناسبت برگزاری مراسم عزاداری حسینی تعطیل می‌شود و به گفته رییس اتاق اصناف ایران، هیچ کمبود و مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد.

هرساله بازار تهران برای برگزاری مراسم عزاداری حسینی، در دهه اول محرم به مدت سه - چهار روز تعطیل می‌شود و بازاریان به عزاداری می‌پردازند. در این راستا طلافروشی‌های بازار بزرگ تهران از روز دوشنبه به مدت شش روز به مناسبت برگزاری مراسم عزاداری حسینی تعطیل کرده‌اند.

    بررسی شرایط بازار ارز و سکه

 با حضور همتی

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی از نشست این فراکسیون با رییس کل بانک مرکزی در هفته آینده خبر داد.

مهرداد لاهوتی اظهار کرد: قرار است آقای همتی صبح روز یکشنبه پیش از آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه فراکسیون مستقلین حضور یابد.

به گفته وی، مسائل مربوط به حوزه بازار ارز و طلا و ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاهداری از مواردی است که در این جلسه در دستور کار قرار می‌گیرد.

    تدابیر تامین ارز زائران اربعین

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری مراسم اربعین حسینی خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی، تامین ارز مورد نیاز زائران نیز بدون وقفه انجام می‌شود.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به نزدیک شدن به زمان اربعین حسینی و راهپیمایی میلیونی مسلمانان جهان، گفت: هر ساله کمیسیون عمران مجلس با برگزاری نشست‌های تخصصی هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مراسم اربعین امسال نیز نشست‌های تخصصی با مسوولان امر انجام شده و در حال انجام است، افزود: برگزاری این مراسم نشان از اتحاد جهانی مسلمانان دارد.

وی با اشاره به حواشی رخ داده برای نرخ ارز و تلاطم‌های موجود در آن، تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده ارز مورد نیاز زائران برای اخذ ویزا با نرخ دولتی به آنها اختصاص خواهد یافت. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه در سفر اربعین نیاز به ارز زیادی وجود ندارد، گفت: با توجه به عوارض خروج از کشور که به صورت ریالی پرداخت شده و همچنین موکب‌های موجود در عراق زائران نیاز به مقادیر زیادی ارز نخواهند داشت.

موسوی بیوکی با بیان اینکه با توجه به نوسان ارزی و شرایط خارجی ایران پس از برجام تدابیر لازم برای رفاه زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به آینده نگری بانک مرکزی برای ارایه ارز مسافری به زائران نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: بطور حتم مجلس در هفته آتی به بررسی ابعاد مختلف سفر اربعین به ویژه در حوزه تامین ارز زائران ورود خواهد داشت تا از بروز مشکلات احتمالی نیز جلوگیری کند. این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: طبق اظهارات مسوولان مربوطه ارایه ارز دولتی برای تامین هزینه ویزا زائران اربعین حسینی (ع) از طریق سامانه نیما انجام خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری مراسم اربعین حسینی خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی تامین ارز مورد نیاز زائران نیز بدون وقفه انجام می‌شود.

 

ارسال نظر