شیوه‌های اغتشاش در بازار ارز

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۹۱
شیوه‌های اغتشاش در بازار ارز

گروه بانک وبیمه|

 قیمت طلا و سکه روز پنجشنبه ۲۲ شهریور ماه در بازار تهران با افزایش همراه بود بطوری که نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۲۸ هزار تومان رشد داشت.

به گزارش تعادل، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار تهران با ۱۲۸ هزار تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه با رقم ۴ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۶۹ هزار تومان رشد نسبت به روز چهارشنبه به ارزش ۴ میلیون و ۵۵ هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با یک هزار تومان کاهش نسبت به مدت مشابه ۲ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با یک هزار تومان افت به ارزش یک میلیون و ۱۰۳ هزار تومان معامله شد.بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان رشد نسبت به روز چهار شنبه به قیمت ۶۳۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۴ هزار و ۵۵۰تومان افزایش به ارزش ۳۷۷ هزار و ۲۴۰تومان فروخته شد.بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۹ هزار و ۷۵۵ تومان و هر پوند ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان به فروش رسید، دلار امریکا ۱۳ هزار و ۹۹تومان داد و ستد شد و هر یوان چین نیز یک هزار و ۱۷۷ تومان قیمت خورد.

 اغتشاش در بازار ارزی ایران

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی طی گزارشی اعلام کرد: بر اساس طرح همکاری مشترک وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی امریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران از طریق القای شوک‌های زمان‌بندی شده در راستای افزایش نا اطمینانی به پایداری ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، با بهره‌گیری از پایگاه‌های امریکا در برخی کشورهای همجوار در جریان است.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، این گزارش با تاکید بر اینکه پژوهشگران مرکز حراست وزارت متبوع، این فرآیندهای عملیاتی را شناسایی و رصد می‌کنند، می‌افزاید: عوامل میدانی این پروژه که در ایران عمل می‌کنند اکثرا از هدایت چنین ساز و کار اطلاعاتی امریکا اطلاع نداشته و تصور می‌کنند در فرآیند عملیات سوداگران بازار، مشارکت و کسب سود می‌کنند.

گزارش مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی بخشی از فرآیند عملیات مذکور را شامل شناسایی مبادی ریال دریافتی توسط این پایگاه‌ها مبتنی بر شناسایی، جذب و هدایت سرمایه‌های ایرانیان برای ایجاد اخلال در نظام اقتصادی و فراخوان ریال و چک‌های مسافرتی از مناطق مرزی اعلام کرده است. ساماندهی شبکه‌ای از عوامل کارگزار اسعاری منطقه‌ای دارای مراودات گستره با بازار پولی ایران و اعزام گروه‌های دارنده ریال ایرانی به شهرهای مرزی و حتی در عمق ایران به منظور آغاز عملیات جمع‌آوری دلار از یک سو و فراخوان مراجعه سوداگران عمده بازار ارز به عوامل سامان دهی شده در پایگاه‌های موصوف، از سوی مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان بخشی دیگر از این اقدامات ذکر شده است.

 بنا بر گزارش مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی، ایجاد همگرایی بازاری عوامل به منظور ساماندهی تمرکز شوک بر بازار و تلاش برای حفظ عملیات شوک تا پنج روز کاری و هدایت ارزهای جمع‌آوری شده در مسیر اخلال در نظام اقتصادی ایران، از جمله دیگر اقدامات مشترک وزارت خارجه، خزانه داری و دستگاه اطلاعاتی امریکا در راستای اجرای برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران محسوب می‌شود.

 تامین ۳.۲ میلیارد یورو ارز برای واردات کالاهای ضروری

این در حالی است که عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ۳.۲ میلیارد یورو ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز مردم در یک ماه گذشته تامین شده است. عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی آورده است: گزارش کوتاهی از اقدامات بانک مرکزی در تامین ارز کالاهای مورد نیاز مردم عزیزمان معروض می‌دارد: دولت و بانک مرکزی با تشدید تحریم‌های دولت امریکا و در چارچوب اقتصاد مقاومتی ضمن شتاب بخشیدن به تقویت و تحکیم ذخایر ارزی کشور، واردات غیرضرور را کنترل و صادرات را شتاب بخشیده و تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و نیز مواد اولیه و سایر کالاهای مورد نیاز مردم را با تدبیر و اولویت‌بندی به نحو مطلوبی انجام می‌دهند.فقط ظرف یک ماه گذشته حدود ۱.۸ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و ضروری شامل روغن، گوشت، برنج، کنجاله، تجهیزات پزشکی، دارو و ... و ۱.۴ میلیارد یورو از طریق سامانه نیما برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز مردم تامین شده است.این برنامه با جدیت دنبال می‌شود و مردم عزیز مطمئن باشند تلاش‌های لازم برای تامین کالاهای اساسی و ضروری آنها انجام خواهد شد. دولت امریکا بیشتر اقداماتی که می‌خواست و می‌توانست در ۴ نوامبر انجام دهد را تاکنون انجام داده و از حالا به بعد بیشتر در پی جنگ روانی است.

P-04

 

ارسال نظر