اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۴۸

نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با مدیران عامل بانک‌ها

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به برگزاری نشستی با مدیران عامل بانکه گفت: عملکرد بانک‌ها در شرایطی که برجام و حدود اعتباری ایران در خارج از کشور مطرح است را بررسی خواهیم کرد. به گزارش خانه‌ملت، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فردا عصر نشستی با مدیران عامل بانک‌های مرکزی و معاونت امور بانکی در وزارت اقتصاد و دارایی خواهد داشت. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس، تصریح کرد: هدف از برگزاری این نشست بررسی وضعیت بانک‌ها است به خصوص در شرایط کنونی که موضوع برجام، سیاست خارجی و سرنوشت حدود اعتباری ایران در خارج از کشور مطرح است. لذا در این جلسه نظرات مدیران عامل بانک‌ها شنیده شود. وی با اشاره به برگزاری بی‌سابقه این جلسه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: تاثیر هر تصمیم در سطح مجلس و دولت باید بررسی و تاثیر آن بر عملکرد دستگاه‌ها ارزیابی شود، بخشی از تصمیماتی هم که اخیرا در مجلس اتخاذ می‌شود مربوط به مناسبات کشور و سرمایه‌گذاری‌های متقابل است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: با این حال نشست مذکور برگزار می‌شود زیرا به اتخاذ نگاه واقع بینانه در مجلس و کمیسیون کمک بسیار خواهد کرد.

الزام اجرای احکام قضایی ثبت شده در سامانه تعاملی کاشف

معاون بانک مرکزی در جمع نمایندگان امنیتی بانک‌های کشور گفت: سامانه تعاملی کاشف بستر همکاری مشترک بانک مرکزی، قوه قضاییه و بانک‌ها در زمینه رسیدگی و پاسخگویی به رخدادهای امنیتی در حوزه پرداخت است. به گزارش ایبِنا، ناصر حکیمی تصریح کرد: سامانه تعاملی کاشف از این‌ پس بستر مکاتبات رسمی و اقدام قضایی در برخورد با جرایم و رخدادهای امنیت پرداخت است و بانک‌ها ملزم به اجرای سریع و بی وقفه احکام قضایی ثبت شده در این سامانه‌اند. وی در ادامه با بیان اینکه یکی از انگیزه‌ها و اهداف متصور در ایجاد سامانه تعاملی کاشف رسیدگی سریع به جرایم حوزه پرداخت الکترونیکی بوده گفت: هیچ گونه تاخیری در اجرای دستور قضایی منعکس شده در سامانه از سوی بانک‌ها پذیرفته نیست و همکاران ما در نظام بانکی باید حداکثر تلاش خود را به تسریع این روند معطوف کنند، چون در غیر اینصورت بانک‌ها باید پاسخگوی عواقب قانونی تاخیر صورت گرفته باشند.

حکیمی همچنین در این گردهمایی که با حضور نماینده دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی و برای تسهیل روند بهره‌برداری بانک‌ها از سامانه تعاملی کاشف برگزار شده بود، گفت: شیوه قبلی ثبت و رسیدگی به اتفاقات شبکه بانکی با توجه به افزایش حجم تراکنش‌ها و تنوع و فزونی ابزارهای پرداخت و به موازات آن افزایش جرایم ناکارآمد بود و به همین دلیل شرکت کاشف بنا به درخواست بانک مرکزی سامانه تعاملی را ایجاد کرد. وی در همین چارچوب افزود: اکنون با کمک این سامانه امکان رصد رخدادها، گزارش و بررسی و رسیدگی به آنها بر اساس زمان‌بندی مشخص و مسوولیت رسیدگی به آن فراهم شده و علاوه بر این موارد، سامانه تعاملی امکان همکاری نزدیک، موثر وبی معطلی قوه قضاییه، بانک مرکزی و بانک‌ها را در مواجهه با جرایم به‌خوبی فراهم کرده است.  

در بخش دیگری از این گردهمایی، امیری، نماینده دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی نیز ضمن انتقاد از روند و سیستم رسیدگی به رخدادها پیش از بهره‌برداری از سامانه تعاملی کاشف گفت: پیش‌ازاین شاهد کندی و کاستی‌های فراوانی درزمینه رسیدگی و جلوگیری از جرایم پرداخت الکترونیکی بودیم، اما اکنون با کمک این سامانه زمینه مطلوب و مناسبی برای اجرای ماده ۷۲ آیین دادرسی کیفری فراهم‌ شده و می‌توانیم بسیار سریع‌تر از گذشته جلوی تقلب و کلاهبرداری و سرقت اندوخته‌های مردم را بگیریم.

 

 

ارسال نظر