دلار و سکه گران شد

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۹۲

گروه بانک وبیمه    

به دنبال حضور رییس‌جمهور در مجلس و پاسخ به 5 پرسش اقتصادی در مورد وضعیت کشور، که با قانع نشدن نمایندگان در مورد 4 پرسش همراه بود، نرخ دلار و سکه و طلا در بازار بار دیگر افزایش یافت.

به گزارش تعادل، با افزایش اونس جهانی به 1213 دلار، و اعلام میانگین نرخ فروش دلار با قیمت 10 هزار و 67 تومان در سنا، قیمت سکه امامی روز سه شنبه در بازار تهران با افزایش ۱۳۴ هزار تومانی به ۴ میلیون و ۵۴ هزار تومان رسید.

نکته قابل توجه این بود که بار دیگر قیمت یورو برخلاف بازار جهانی از نرخ دلار پایین‌تر است و در شرایطی که میانگین نرخ فروش یورو 9110 تومان اعلام شده نرخ دلار 10 هزار و 67 تومان بوده است.

بدین‌ترتیب در مقابل هر یورو که 1.17 دلار است باید نرخ دلار معادل 7786 تومان باشد در حالی که 10 هزار و 67 تومان است و فاصله یا آربیتراژ 2281 تومانی با بازار جهانی دارد. برخی کارشناسان می‌گویند که پاسخ رییس‌جمهور در این زمینه که بانک مرکزی و دولت از ذخایر ارزی استفاده نخواهند کرد باعث شده که بازار واکنش نشان دهد و به این نتیجه برسد که دولت به دنبال کاهش نرخ ارز از طریق تزریق بیشتر ارز نیست و به تعادل بازار توجه کمتری دارد و لذا طبیعی است که در این شرایط، قیمت‌ها همچنان بالا برود و دولت از ذخایر ارزی و پول نفت تزریق کمتری خواهد داشت.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۹۰ هزار تومان رشد نسبت به روز دوشنبه به ارزش ۳ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۷۰ هزار تومان افزایش در مدت مشابه یک میلیون و ۸۲۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۴۰ هزار تومان رشد به ارزش ۹۶۳ هزار تومان معامله شد.هر قطعه سکه گرمی نیز با افزایش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه به قیمت ۵۱۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۸ هزار و ۶۰۰ تومان رشد به ارزش ۳۰۸ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.

همچنین براساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۸ هزار و ۹۱۳ تومان و هر پوند ۱۳ هزار و ۲۵۳ تومان به فروش رسید.

دلار امریکا نیز ۱۰ هزار و ۶۷ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز به قیمت یک هزار و ۱۵۱ تومان در بازار قیمت خورد.

  نوسان‌گیران در بازار ارز

بازار آزاد ارز روز پر رفت و آمد و پرتقاضایی را شروع کرد.در حالی که قیمت‌ها افزایشی شده و کانال‌های جدیدی را ثبت کرد که اکنون این نوسان‌گیران ارز هستند که حواس‌شان جمع بازار ارز است.

روزسه‌شنبه در بازار آزاد ارز قیمت دلار که تا روز گذشته حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شده بود، از کانال ۱۱ هزار به ۱۲ هزار تومانی وارد شد و تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان نیز معامله شده است. همچنین یورو از حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان روز گذشته به کانال جدید وارد و ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان هم برای برخی معاملات ثبت شد.

در سوی دیگر بازار سکه نیز ملتهب بود و قیمت‌ها افزایشی پیش رفت؛ به گونه‌ای که از حدود سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رشد کرده و چهار میلیون تومان را رد کرد، سکه تمام بهار آزادی تا چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.

بررسی روند جریان بازار ارز در محوطه میدان فردوسی و چهارراه استانبول از این حکایت دارد که مانند یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید ارز افزایش پیدا کرده و کمتر هستند افرادی که مایل به فروش باشند. فعالان بازار می‌گویند در رشد قیمتی که اتفاق افتاده افراد حرفه‌ای دست به نوسان‌گیری زده و خرید و فروش می‌کنند، اما افراد غیرحرفه‌ای و یا عامه مردم که تقاضای آنها برای انجام امور تجاری و یا تقاضای تحریک شده‌ای نیست و شناخت کافی از بازار ندارند، دست به فروش نمی‌زنند، هر چند که ممکن است در این بین خرید انجام دهند، اما همین خریدی که فروش چندانی را با خود به همراه ندارد، تقاضایی ایجاد کرده که قیمت‌ها را افزایشی کرده است البته دیروز رییس‌جمهوری در صحن مجلس حاضر شد و به سوالات نمایندگان پاسخ داد که مجلس چندان از گفته‌های روحانی قانع نشد و این موضوع تا حدی بر بازار ارز اثر روانی داشته است.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند عدم توافق بین مجلس و دولت در مجاب شدن از اظهارات رییس‌جمهوری تا حدی جو را در بازار تحریک کرد.

از سوی دیگر از روزهای گذشته با توجه به اینکه سیگنال مثبتی برای آرامش فضای اقتصادی دریافت نشده و قیمت‌ها در سایر بازارها رو به افزایش است، بنابراین مخاطبان بازار ارز نیز امیدی به عادی شدن شرایط و کاهش قیمت نداشته و بار دیگر سرمایه‌گذاری خود را بر پایه دلار و تبدیل ریال به ارز قرار داده‌اند. صرافان و سایر فعالان بازار ارز پیش‌بینی مشخصی از روزهای آینده بازار نداشته و می‌گویند عمدتا فضا روانی پیش می‌رود و هر آن ممکن است اتفاق جدیدی در بازار رخ دهد.

P-04

 

ارسال نظر