اختلاف 2200 تومانی نرخ دلار در «سنا» و «نیما» با بازار آزاد

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۰۷
اختلاف 2200 تومانی نرخ دلار در «سنا» و «نیما» با بازار آزاد

گروه بانک وبیمه     

قیمت انواع سکه روز دوشنبه در بازار تهران در حالی افزایش یافت که دلار در سامانه سنا با افت نسبت به روز یک شنبه 8395 تومان قیمت خورد. همچنین درهم 2103 تومان، پوند13379 تومان، یورو 9079، یوان 1140 تومان، در سامانه سنا به فروش رسید.  به گزارش تعادل، این در حالی است که مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آن است که نرخ خرید دلار در صرافی‌ها 10 هزار و 500 تومان و نرخ فروش آن نیز 10 هزار و 600 تومان است . براین اساس، به دنبال رشد نرخ اونس جهانی در هفته‌های اخیر به 1204 دلار و اعلام قیمت دلار 10600 تومانی، نرخ طلا و سکه نیز افزایش یافته اما نسبت به ماه‌های اخیر با ثبات نسبی بازار طلا و ارز مواجه است و از التهابات شدید اردیبهشت و خرداد و تیرماه 97 کاسته شده است. اکنون اختلاف میانگین نرخ دلار در سنا و بازار صرافی‌ها و آزاد 2205 تومان شده است که نشان می‌دهد در سامانه سنا و نیما، دلار و ارزهای دیگر به نرخ‌های متفاوتی در حال معامله است که میانگین آن از نرخ بازار آزاد 2200 تومان کمتر شده است.  برخی کارشناسان با اشاره به طرح سپرده ارزی که بانک مرکزی اعلام کرده و همچنین با توجه به تحویل ارز پتروشیمی‌ها به بانک مرکزی، معتقدند که این موضوع می‌تواند روی عرضه ارز اثرگذار باشد و نرخ ارز را با ثبات نسبی بیشتری قبل از تحریم‌های آبان ماه مواجه کند و لذا در شهریور و مهرماه احتمالا وضعیت کنونی با ثبات نسبی ادامه خواهد یافت.  اما برخی صاحب نظران با توجه به برخوردی که با خرید سکه‌های طلا شده و همچنین سابقه پرداخت ریالی با نرخ ارز مبادل‌های و رسمی به موجودی ارزی سپرده گذاران معتقدند که این موضوع باعث شده که تمایل به سپرده‌گذاری با رشد مورد انتظار همراه نباشد و بانک مرکزی، دولت و قوه قضاییه و مجلس باید در این زمینه با فرهنگ‌سازی و اعلام مواضع خود، اطمینان مردم نسبت به سپرده‌گذاری ارزی، تضمین پرداخت سپرده به صورت ارز و سود آن را مورد تاکید قرار دهند تا مردم با خیال راحت به رشد سپرده‌گذاری در بانک‌ها اقدام کنند و از خرید‌های ارز در بازار نیز کاسته شود و به افزایش عرضه ارز کمک کند.

در شرایطی که نرخ هر انس طلا به 1204 دلار رسید هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی روز دوشنبه پنجم شهریور ماه ۹۷ در بازار تهران با ۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز یک شنبه با رقم ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰ هزار تومان رشد نسبت به روز یکشنبه به ارزش ۳ میلیون و ۴۶۶ هزار تومان داد و ستد شد.

از سویی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان افزایش در مدت مشابه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان رشد به ارزش ۹۲۳ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به یکشنبه به قیمت ۵۰۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵ هزار تومان رشد به ارزش ۲۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.

    ریزش نرخ یورو به زیر ۹ هزار تومان در نیما

از سوی دیگر، نرخ هر یورو درسامانه نیما به کمتر از ۹ هزار تومان رسید ضمن اینکه تامین ارز واردات با کاهش قیمت‌ها در سامانه نیما سرعت گرفته است و به نظر می‌رسد که با تزریق ارز پتروشیمی‌ها به بانک مرکزی، عرضه ارز نیز در نیما افزایش یافته و همین موضوع باعث کاهش نرخ یورو شده است.  از ابتدای اجرای بسته جدید ارزی در تاریخ ۱۶ مردادماه تاکنون حدود ۶۸۰ میلیون یورو از ارز حاصل از صادرات غیر نفتی توسط سامانه نیما جذب و از این مقدار بیش از ۴۸۰ میلیون یورو جهت تامین ارز واردات کالا و خدمات به کشور، فروخته شده است. از آنجا که در هفته‌های ابتدایی تجار و بازرگانان به علت بالا بودن قیمت رغبتی به ارایه‌ تقاضا در بازار دوم نداشتند، کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت ارز توسط صادرکنندگان شد و ‌با ورود قیمت یورو به زیر ۹۰۰۰ تومان در روزهای اخیر شاهد افزایش تقاضا در این بازار هستیم. به گونه‌ای که تقاضای ارز در روز یکشنبه مورخ ۴ شهریور ماه با رشد قابل توجهی مواجه شده است. این روند افزایش در ارسال تقاضا نشان‌دهنده‌ اطمینان تجار به بازار دوم و سامانه نیما است که نوید بازگشت ثبات به بازار ارز را می‌دهد. بدیهی است با توجه به اختلاف میزان ارز عرضه و فروخته شده در سامانه نیما، شاهد کاهش نرخ ارز در روزهای آتی و افزایش بیش از پیش تقاضا باشیم.

    حباب سکه ۹۰۰ هزار تومان شد

همچنین رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر میزان حباب هر قطعه سکه را ۹۰۰ هزار تومان تخمین زد و گفت: میزان معاملات سوداگران تشدید شد.

محمد کشتی آرای با تاکید بر اینکه میزان معاملات در بازار سکه و طلا زیاد نیست، اظهارداشت: بازار طلا و سکه از هفته گذشته با کاهش حجم معاملات مواجه شده و نوسان قیمت‌ها نیز در محدوده‌ای بسیار اندک است. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تصریح کرد همچنین با نزدیک شدن به ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، میزان داد و ستدها در این بازار کاهش بیشتری می‌یابد. وی با تاکید بر اینکه معاملات در بخش سوداگری سکه انجام می‌شود، افزود: بیشتر داد و ستدها در بازار سکه در بخش سوداگری بوده و در عین حال، معاملات و نوسانات بازار تا حدودی به میزان تغییرات بازار ارز وابسته است.

کشتی آرای ادامه داد: با این وجود، هیجان و التهاب در بازار طلا و سکه فروکش کرده و میزان نوسانات حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. به گفته وی، میزان حباب سکه تمام بهار‌آزادی حدود ۹۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

    بازگشت ارزهای خانگی به چرخه اقتصاد

همچنین عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه طرح سپرده‌گیری ارزی در شبکه بانکی موجب بازگشت ارزهای خانگی به چرخه اقتصادی می‌شود، گفت: نرخ سود این سپرده‌ها مناسب و جذاب است. علی صالح آبادی درباره بخشنامه سپرده‌گیری ارزی در شبکه بانکی اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز ممکن است بسیاری از افراد ارزهای فیزیکی به صورت اسکناس در اختیار داشته باشند نیاز بود که سازوکاری اندیشیده شود که این منابع به شبکه رسمی کشور بازگردد. وی افزود: سپرده‌گذاری این اسکناس‌ها امنیت بیشتری را برای مردم فراهم می‌کند، ضمن اینکه کمک می‌کند این پول در چرخه اقتصادی استفاده شود و افراد نیز سود دریافت کنند. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه تدبیری که در این زمینه اندیشده شده و در مصوبه هیات وزیران در بسته ارزی نیز آمده این است که افراد وجوه خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، ادامه داد: بانک‌ها این وجوه را با کارمزد ۰.۳ درصد نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری می‌کنند و بانک مرکزی برای ارزهای یورو، درهم و دلار سودهایی را در طول سال به صورت ماهانه پرداخت می‌کند.

 

ارسال نظر