رونق صرافی‌های مجاز

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۷۷
رونق صرافی‌های مجاز

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری |

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه بیست و دوم مردادماه ۹۷ در بازار تهران در حالی افزایش یافت که سایر انواع سکه با کاهش نرخ مواجه شدند و نرخ دلار و یورو نیز افزایش یافت

به گزارش «تعادل»، در شرایطی که نرخ هر اونس طلای جهانی با 7 دلار کاهش به 1203 دلار رسیده است هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) روز دوشنبه در بازار تهران با افزایش ۳۰ هزار تومانی نسبت به روز یک شنبه با رقم ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۷۰ هزار تومان افت نسبت به روز یک شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان داد و ستد شد.

از سویی دیگر، روز دوشنبه در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز یک شنبه یک میلیون و ۷۹۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان افت به ارزش ۹۱۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت ۵۱۱ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۸۰۰ تومان افزایش به ارزش ۲۹۵ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.

بر اساس آمار سامانه سنا هر دلار امریکا با ۲۲۱ تومان رشد قیمت ۹ هزار و ۴۳۹ تومان معامله شد. همچنین هر یورو با ۸۰ تومان افزایش قیمت ۹ هزار و ۳۶۹ تومان و هر پوند نیز با ۴۸۳ تومان رشد ۱۲ هزار و ۴۸ تومان به فروش رفت.

 این در حالی است که بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای روز دوشنبه اعلام کرد که طی آن نرخ ۲۵ ارز از جمله یورو و پوند کاهش و قیمت ۶ واحد پولی دیگر افزایش یافت و نرخ ۸ ارز از جمله دلار نیز ثابت ماند.

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار امریکا برای روز دوشنبه بیست و دوم مردادماه بدون تغییر نسبت به روز یک شنبه 4 هزار و 200 تومان قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۴۸ ریال ۵۳ هزار و ۵۸۱ ریال و هر یورو نیز با ۱۵۹ ریال اُفت در زمان مشابه ۴۷ هزار و ۷۹۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

تحولات فیزیکی روز دوشنبه در بازار ارز حدفاصل میدان فردوسی تا چهارراه استانبول جالب توجه است زیرا یک طرف بازار صرافی‌های مجاز و شناسنامه‌دار هستند، ضلع دیگر را دلالان تشکیل می‌دهند و البته ماموران نیروی انتظامی نیز محسوس و نامحسوس بازار را رصد می‌کنند.

آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، صرافی‌های مجاز در یک رقابت با حاشیه نوسانات قیمتی اندک نسبت به یکدیگر مشغول معامله هستند و به نیازهای ارزی مردم پاسخ می‌دهند. در طرف دیگر هم دلالان همچنان ارز می‌خرند و اگر متقاضی نیز وجود داشته باشد، حاضرند بفروشند. اما با باز شدن صرافی‌ها کار و کاسبی دلال‌ها کساد شده است.

این در حالی است که دلالان بازار ارز حاضرند هر دلار را ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان ارزان‌تر از بازار بفروشند اما تضمینی نسبت به تقلبی بودن یا نبودن ارز آنها قطعاً برای خریداران نیست. اما در مقابل، تلاش هم می‌کنند که قیمت را برای خرید اندکی مناسب‌تر از صرافی‌ها بدهند تا بلکه مشتری جمع کنند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که خرید و فروش در صرافی‌ها رونق گرفته و نرخ در حال متعادل شدن است. اگرچه هنوز هم بازار با احتیاط نسبت به سیاست‌های ارزی دولت پیش می‌رود و آنگونه که باید و شاید حاضر نیست حباب خود را تخلیه کند.

در این میان، صرافی‌ها همچون گذشته نرخ ارز را در رقابت با یکدیگر با اعداد و ارقام متفاوتی عرضه می‌کنند که البته این نرخ‌ها خیلی تفاوتی با یکدیگر ندارد اما به هر حال حاکم شدن نسبی یک فضای رقابتی را گواهی می‌دهند.

فعالان بازار ارز از تزریق ارز پتروشیمی‌ها طی یکی، دو روز اخیر در بازار خبر می‌دهند و معتقدند که تداوم این تزریق در کنار دلارهای نوسان گیر بانک مرکزی می‌تواند وضعیت متعادل‌تری را برای بازار رقم زند.

 تعداد صرافی‌های مجاز به ۶۴۰ رسید

همچنین روز گذشته بانک مرکزی ۶۴۰ صرافی را در آخرین به‌روزرسانی اسامی صرافی‌ها، مجاز به فعالیت اعلام کرد که نسبت به اسفند سال گذشته ۲۲ مورد افزایش داشته است.

بسیاری از فعالیت‌های صرافی‌ها که از فروردین ماه سال جاری متوقف شده بود با رونمایی از بسته جدید ارزی دولت دوباره آغاز شد و صرافان نقش پُررنگ‌تری در بازار مبادلات ارزی پیدا کردند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد صرافی‌های مجاز در این مدت افزایش یافته است.

حاصل جدیدترین به‌روزرسانی فهرست صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۶۴۰ صرافی، مجاز به فعالیت در بازار ارز هستند؛ بر این اساس در مقایسه با سال گذشته ۲۲ صرافی دیگر به جمع صرافی‌های دارای مجوز پیوسته‌اند. این در حالی است که در ابتدای سال ۹۶ تعداد صرافی‌های مجاز ۴۱۹ مورد و در ابتدای سال ۹۵ این تعداد ۳۹۶ مورد بوده است که نشان از روند رو به رشد تاسیس صرافی‌ها در کشور دارد.

از سوی دیگر برخورد با صرافی‌های غیرمجاز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ صرافی غیرمجاز توسط نیروی انتظامی پلمب شده است. همچنین همزمان با اجرای بسته جدید ارزی جلوگیری از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز تشدید شده است و در همان روز آغاز اجرای بسته تعدادی از این صرافی‌ها پلمب شدند.

براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها، خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفا از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما) » مجاز است. همچنین صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما راسا و یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رساند. نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.

با توجه به قوانین جدید خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزیی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا) » امکان‌پذیر است و کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.

براین اساس فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است و صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز کرده و به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی به فروش رسانند. همچنین کلیه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.

 رشد ۱۵۸ درصدی قیمت طلای

 ۱۸ عیار طی یکسال

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قیمت طلای ۱۸ عیار طی یکسال گذشته رشد ۱۵۸.۸۰ درصدی داشته اما طی ۱۵ روز اخیر روند نزولی به خود گرفته و افت ۳۶.۲۴ تومانی داشته است.

بازار طلا و سکه از اواسط سال ۹۶ با تلاطم‌هایی مواجه شد که نوسان‌های لحظه‌ای و هیجانی در بازار ارز و همچنین قیمت طلای جهانی بی تاثیر در این موضوع نبود.

بررسی قیمت‌ها در بازه زمانی یک سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد که قیمت طلای ۱۸عیار طی این مدت با افزایش ۱۸۷.۴۲۱ تومانی مواجه بوده به گونه‌ای که از ۲۱ مردادماه ۹۶ قیمت ۱۱۸.۰۱۹ تومانی طلا به ۳۰۵.۴۴۰ تومان در ۲۱ مردادماه ۹۷ رسیده است که طی این مدت با رشد ۱۵۸.۸۰ درصد مواجه بوده است.

اما بررسی قیمت‌های بازار طی ۶ ماه گذشته نشان از رشد نرخ طلای ۱۸ عیار طی این مدت دارد به گونه‌ای که در ۲۵ مردادماه ۹۶ قیمت طلای ۱۸ عیار، ۱۴۹.۶۴۷ تومان بوده و این رقم در بیستم مردادماه ۹۷ به قیمت ۲۹۲.۵۱۰ تومان رسید و این به معنای این است که با ۱۴۲.۸۶۸ تومان رشد همراه شده است.

همچنین بررسی سه ماهه نرخ طلای ۱۸ عیار نشان از ۱۰۸.۵۸ تومان افزایش قیمت داشته و از ۱۸۳.۹۳۰ تومان در ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۷ به قیمت ۲۹۲.۵۱۰ تومان در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۷ رسید. اما عملکرد ۱۵ روزه این بازار حاکی از این است که طی این دو هفته بازار با نوسان و افت و خیز قیمت همراه بوده و در هفته اخیر نیز سیر نزولی داشته است، براساس این بررسی قیمت طلای ۱۸ عیار از ۳۲۸.۷۵۰ تومان در هشتم مردادماه جاری به قیمت ۲۹۲.۵۱۰ تومان در ۲۱ مرداد ۹۷ رسید و افت ۳۶.۲۴ تومانی داشته است.

 ۶ هزار واحد طلافروشی

 و طلاسازی تعطیل شدند

عضو اتحادیه طلا و جواهر نیز گفت: طی دو سال اخیر ۶ هزار واحد طلافروشی و طلاسازی تعطیل شدند.

احمد وفادار در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت بازار طلا اظهار داشت: سال گذشته در تهران حدود ۱۳۰۰ واحد طلافروشی و کارگاه طلا سازی تعطیل شدند که هر کدام ۲۰ تا ۳۰ کارگر داشتند. در کل کشور نیز طی دو سال اخیر حدود ۶ هزار واحد طلاسازی و طلا فروشی تعطیل شدند که بیشتر آنها در استان اصفهان بوده است.

این عضو اتحادیه در مورد علت تعطیلی واحدهای طلافروشی گفت: رکود بی سابقه، مالیات بر ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید مردم از جمله این دلایل است. یک فرد اگر سه بار طلای خود را بخرد و بفروشد، مثل این است که دیگر طلایی ندارد. اکنون ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به علاوه ۷ درصد سود مغازه‌دار به علاوه ۲۵ درصد اجرت ساخت گرفته می‌شود.

وی بیان می‌کند: رکود عجیبی ظرف یک و نیم سال گذشته در بازار حاکم شده که در ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه است، متاسفانه خریدار نیست و بدلیجات جای طلا را گرفته است.

وفادار ادامه می‌دهد: هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد مالیات افزایش یافته است. آماری از میزان مالیات صنف طلا‌فروشان نداریم، اما برآوردها نشان می‌دهد از سال ۹۴ به بعد حدود ۵۰ درصد مالیات عملکرد مشاغل افزایش دارد. عضو اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که چقدر طلا فروشان فرار مالیاتی دارند، گفت: طلافروشان نمی‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند. باید به دفاتر مودی (مالیات‌دهنده) اعتماد شود.

این فعال بازار طلا در مورد اینکه مالیات ستانی دنیا براساس ابزارهای قدرتمند مثل حساب‌های بانکی و تمامی اطلاعات اقتصادی و دارایی افراد است، تا بتوان مالیات عادلانه طلب کرد، یادآور شد: سازمان مالیاتی باید حساب‌های بانکی را داشته باشد و به عدالت مالیات بگیرد. اعتمادی میان دو طرف وجود ندارد و دفاتر پذیرفته نمی‌شود و ممیزان مالیاتی دلیل محکمه‌پسندی برای افزایش مالیات ارایه نمی‌کنند.

وی افزود: برنامه زیرمیزی باید حل شود اولین مشکل مربوط به دولت و سازمان مالیاتی است که نمی‌تواند بر اساس مستندات مالیات بگیرد و از این ضعف، عده‌ای سوء استفاده می‌کنند.

 بازار با سیاست ارزی جدید به آرامش رسید

همچنین محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه می‌گوید: اقدام‌های دولت، مجلس و قوه قضاییه باعث شد در روز اجرای تحریم‌ها شاهد آرامش در بازار ارز باشیم. این نماینده مجلس با اشاره به سیاست بازار ثانویه گفت: این سیاست رویه مناسبی است؛ اما انتظار می‌رود که اقتصاددانان و بانک مرکزی فضای بازار و اقتصادی کشور را رصد کنند تا اگر تنش و فشاری به بازار ارز وارد می‌شود به موقع برای آن چاره‌اندیشی شود تا نابسامانی اقتصادی را مجدد تجربه نکنیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: دولت و مجلس باید فعالانه وارد صحنه جنگ اقتصادی شوند و مانند دوران جنگ تمام وقت برای بهبود امور اقدام کرد.

 

 

ارسال نظر