سفرهای صوری خارجی دیگر سود ندارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۱۸
سفرهای صوری خارجی دیگر سود  ندارد

 رشد 215 درصدی قیمت سکه دریک‌سال منتهی به 20 مرداد 97

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت ارز و انواع سکه و طلا روز شنبه 20 مرداد 97 در بازار تهران با نوسان مواجه شد و اگرچه در ساعات اولیه سکه طلا به بالای 4 میلیون تومان رسیده بود اما با انتشار اخباری در مورد fatf، در ساعات بعد از ظهر از نرخ‌ها کاسته شد و قیمت سکه به 3 میلیون 840 هزار تومان کاهش یافت. طلای 18 عیار به 295 هزار تومان رسید و نرخ دلار نیز حدود 10200 تومان

تا 10500 تومان اعلام شد.

به گزارش تعادل، در حالی که صرافی‌ها نرخ یورو برای ارز مسافرتی را 13 هزار تومان اعلام کرده‌اند، قیمت سکه طرح جدید با کاهش ۴۶ هزار تومانی نسبت به پنجشنبه گذشته با رقم ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۰ هزار تومان افت نسبت به پنجشنبه هفته گذشته به ارزش ۳ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین در حالی که سامانه سنا میانگین نرخ دلار را 9200 تومان و یورو را 9338 تومان درج کرده است. اما عده‌ای از فعالان اقتصادی نرخ یورورا با 92 تومان کاهش 11 هزار و 846 تومان، پوند را با افت 18 تومانی 13 هزار و 258 تومان و درهم را با 16 تومان افزایش قیمت 2826 تومان اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۹۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز به ارزش ۹۶۲ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه گرمی ۵۲۱ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ارزش ۲۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. در بازار ارز رسمی نیز هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت نسبت به پنجشنبه گذشته با قیمت ۴۲۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر یورو با ۸۳ تومان کاهش قیمت ۴ هزار و ۷۹۵ تومان و هر پوند نیز با ۲۴۸ تومان کاهش

۵ هزار و ۳۶۲ تومان ارزش‌گذاری شد.

سکه ۳ میلیون و ۸۴۰ هزارتومان

اگرچه قیمت سکه در روز پنج شنبه و اوایل صبح شنبه حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده بود، اما از سوی دیگر، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از کاهش قیمت طلا و عرضه سکه به قیمت ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان در روز شنبه خبر داد. نیم سکه یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان، ربع سکه ۹۷۰ هزار تومان و هرسکه یک گرمی ۵۲۰ هزار تومان بود.

محمد کشتی آرای، با اشاره به اینکه قیمت هر انس طلا در بازار‌های جهانی ۱۲۱۲ دلار است، افزود: کاهش قیمت ارز و تقاضا در بازار سبب کاهش قیمت طلا شده است.

وی قیمت هر مثقال طلای آب شده را یک میلیون و ۲۸۳ هزار تومان دانست و گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۹۶ هزار و ۱۰۰ تومان است.

به گفته کشتی‌آرای، این افزایش قیمت به دلیل قیمت‌گذاری صورت ‌گرفته در خصوص سکه‌های پیش‌فروش‌شده با قیمت غیرقطعی است.

یکی از فعالان بازار ارز و طلا نیز گفت: در حالی که تا اواسط هفته‌ گذشته، قیمت طلا و سکه با کاهش روبرو بود، در روزهای پایانی هفته قیمت‌ها روند افزایشی گرفت و سکه تمام به بیش از چهار میلیون تومان رسید که روز شنبه این قیمت مقداری تعدیل شده و سه میلیون و ۹۲۱ هزار تومان است. روز سه‌شنبه (۱۶ مرداد) سکه تمام طرح جدید تا سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت اما دوباره تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش رفت. روز شنبه سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ۹۲۱ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۶۰۱ هزار تومان فروخته شده است. همچنین نیم‌سکه یک میلیون و ۸۸۱ هزار تومان و ربع سکه ۹۴۱ هزار تومان قیمت داشت. سکه‌های یک گرمی ۵۱۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده‌اند و هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها ۲۹۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین صرافی‌های مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی با ارایه مدارک و مستندات لازم به مسافران به قیمت ۱۳ هزار تومان می‌فروشند که البته قیمت کارمزد نیز به آن اضافه می‌شود.

با اجرایی شدن بسته جدید ارزی بانک مرکزی از روز ۱۶ مرداماه، صرافی‌ها نیز با دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز از جمله گذرنامه و روادید مسافران خارجی، اقدام به فروش ارز مسافرتی به متقاضیان کرده‌اند.همزمان میدان فردوسی از دلالان ارز خالی شده؛ هرچند که همچنان تعدادی از آنها در چهارراه استانبول حضور داشته و به قیمت توافقی اسکناس ارز را به خریداران می‌فروشند. همزمان تعداد زیادی از مردم عادی که نیازهای ارزی از جمله ارز مسافرتی، ارز دانشجویی و غیره داشتند در میدان فردوسی حضور داشته و به صرافی‌ها مراجعه می‌کردند. با این حال برخی از صرافی‌ها همچنان از خرید و فروش ارز خودداری کرده و این موضوع را موکول به آینده و مشخص شدن جزییات بیشتر بسته ارزی بانک مرکزی کرده بودند.

فاصله ۳۰۰ هزار تومانی خرید و فروش سکه

همچنین در حالی که صرافی‌ها هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) را ۴ میلیون تومان می‌فروشند، اما این سکه را بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نمی‌خرند که نشانگر فاصله‌ای ۳۰۰ هزار تومانی بین خرید و فروش آن است.

برخی طلافروشی‌ها و صرافی‌ها نیز سکه خریداری نمی‌کنند و تنها سکه را به قیمت بالای 4 میلیون تومان می‌فروشند و این موضوع نشان می‌دهد که عدم خرید سکه از سوی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها عملا باعث کاهش عرضه سکه به بازار و گران‌تر شدن نرخ آن می‌شود. اما برخی فعالان بازار طلا می‌گویند که این موضوع نشان‌دهنده کاهش نرخ سکه در روزهای آتی است و ممکن است که با بهتر شدن نرخ دلار در بازار، نرخ سکه نیز کاهش یابد و طلافروشی‌ها اقدام به خرید سکه خواهند کرد.

از سوی دیگر بر روی تابلوی صرافی‌ها قیمت فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده و قیمت خرید آن از فروشندگان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان؛ این قیمت نیز فاصله ۳۰۰ هزار تومانی بین خرید و فروش را نشان می‌دهد.براین اساس صرافی‌ها هر قطعه سکه نیم بهار آزادی را یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خریداری کرده و یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می‌فروختند. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۹۵۰ هزار تومان فروخته و ۸۳۰ هزار تومان خریداری می‌شد. هر قطعه سکه گرمی نیز ۴۹۰ هزار تومان فروخته و ۴۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد.

سکه‌ پیش‌خرید شش ماهه ۲,۸ میلیون تومان

از سوی دیگر، قیمت فروش سکه طلای یک بهار آزادی در طرح پیش فروش شش ماهه ودیعه‌ای برای روز شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۸ میلیون ریال اعلام شد و قیمت اعلامی توسط بانک مرکزی برای این روز ۲۸ میلیون ریال ثبت شده است. هنگام تحویل هر یک عدد سکه به ثبت نام کنندگان، از این مبلغ ۴ درصد به عنوان تخفیف و ۱۰ میلیون ریال ودیعه کسر شده و

مابه‌التفاوت آن دریافت می‌شود.

 روند افزایش قیمت سکه و ارز در یک‌سال اخیر

براساس آمارهای ماهانه اقتصادی بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده، میانگین نرخ سکه طرح جدید برای خرداد 97 معادل 2 میلیون و 271 هزار تومان بوده که رشد 88درصدی در یک‌سال منتهی به خرداد 97 و رشد 17 درصدی نسبت به اردیبهشت 97 داشته است. همچنین میانگین نرخ سکه طرح قدیم نیز 2 میلیون و 198 هزار تومان اعلام شده که رشد آن در یک‌سال اخیر 86 درصد و نسبت به اردیبهشت 16 درصد بوده است.

میانگین نرخ سکه طرح جدید در سه ماه بهار 97 نیز معادل 2 میلیون تومان با رشد 65 درصدی در یک‌سال اخیر بوده است و میانگین نرخ سکه طرح قدیم نیز 1 میلیون و 948 هزار تومان بوده که رشد 64 درصدی در یک‌سال منتهی به بهار 97 و در مقایسه با میانگین نرخ سکه در بهار 96 داشته است. نرخ رشد یک‌ساله میانگین قیمت سکه طرح جدید در فروردین 46 درصد، در اردیبهشت 59 درصد و در خرداد 88 درصد بوده که نشان می‌دهد شیب رشد قیمت در خرداد ماه به‌شدت افزایش داشته است و البته این نرخ در ماه‌های تیر و مرداد نیز بیشتر شده است. بانک مرکزی برای فروردین نرخی دلار را 5008 تومان، یورو 6097 تومان و پوند 7252 تومان اعلام کرده اما در اردیبهشت و خرداد نرخی بابت میانگین نرخ‌های دلار، یورو و پوند اعلام نکرده است.

نرخ سکه طرح جدید از 1 میلیون و 217 هزار تومان در مرداد 96 به 3 میلیون و 840 هزار تومان در 20 مرداد 97 رسیده و طی این مدت یک‌ساله معادل 2 میلیون و 600 هزار تومان افزایش قیمت داشته که معادل 215 درصد رشد است که نشان‌دهنده سه برابر شدن قیمت سکه در این یک‌سال است. نرخ دلار نیز در این یک‌سال معادل 7200 تومان یا 175 درصد رشد کرده و از 3811 تومان در مرداد 96 به 10500 تومان در روزهای اخیر رسیده است. همچنین با مقایسه نرخ رشد سکه و دلار در این یک‌سال و با توجه به کاهش نسبی اونس جهانی می‌توان دریافت که نرخ سکه طلا در مقایسه با نرخ دلار رشد بیشتری داشته و در واقع با حباب مواجه است که برخی این حباب‌ها را بین 400 هزار تا 1 میلیون و 600هزار تومان در مقاطع مختلف ارزیابی کرده‌اند.

دلار ۳۵۰۰ تومانی تکذیب شد

 همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب خبر دلار ۳۵۰۰ تومانی، اعلام کرد: کاهش قیمت ارز کالای اساسی در دستور کار دولت نیست. انتشار خبری مبنی بر کاهش قیمت دلار کالاهای اساسی مورد تایید نیست و دلار کالاهای اساسی در بسته جدید ارزی ۴۲۰۰ تومان مصوب شده است. هر قیمت اعلامی دیگری برای دلار نادرست و مورد تایید وزارت صمت نیست.این وزارتخانه از رسانه‌ها خواسته است که با توجه به شرایط حساس کشور از گمانه‌زنی و اطلاع‌رسانی غیر دقیق پرهیز کنند. در سیاست جدید ارزی دولت که از ۱۶ مرداد اجرایی شده، کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند و نرخ دلار برای بقیه اقلام وارداتی بر اساس بهای بازار ثانویه خواهد بود.

نیاز ۷۰ میلیارد دلاری کشور به ارز

از سوی دیگر، یحیی آل اسحاق عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: نیاز کشور به ارز تا پایان امسال تنها ۷۰ میلیارد دلار بوده که این میزان اعتبار فراهم است. برخورد قاطع دولت سبب شده نرخ چهار هزار و 200 تومانی ارز برای تامین کالاهای عمومی تا پایان فروردین ماه سال 98 ثابت باشد. وی با بیان اینکه بازگشت آرامش به بازارهای مختلف با تامین کالاهای اساسی از سوی دولت تحقق یافته است، اظهارداشت: حداکثر اعتبار ارزی مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی 12 تا 15 میلیارد دلار است. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن دارو و تجهیزات پزشکی نیاز کشور به 20 میلیارد دلار ارز است، ادامه داد: در بازار دوم هم برای ورود کالاهای اساسی به 40 میلیارد دلار ارز نیاز بوده که تامین آن امکان پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه میزان صادرات کالاهای غیر نفتی بیش از 40 میلیارد دلار خواهد بود، گفت: در شرایط تحریمی حداقل 50 میلیارد دلار ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات نفت تامین خواهد شد.

آل‌اسحاق افزود: طبق نظر نهادهای بین المللی و بانک جهانی 110 تا 120 میلیارد دلار ارز نیز در خارج از کشور وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت: در مجموع حدود 200 میلیارد دلار تا پایان سال بالقوه در کشور ارز وجود دارد در صورتی که ارز مورد نیاز تا پایان امسال تنها 70 میلیارد دلار است.

 آل اسحاق با تاکید براینکه شرایط جدید نیازمند رویکرد و اعمال سیاست‌های جدید است، ادامه داد: هم اکنون نقش سیاست‌های اقتصادی در چگونگی وضعیت بازار ارز 70 درصد است.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته نهادهایی مانند صرافی‌ها ایجاد شد تا عرضه و تقاضای ارز از طریق این مبادی صورت گیرد، گفت: در شرایط کنونی سیاست‌های ارزی دولت باید اصلاح و تغییر می‌کرد. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران یادآور شد: با ایجاد شرایط جدید تقاضای بسیاری برای ارز به وجود آمده که در این میان فضای روانی موجود سبب ایجاد تقاضا جهت خروج 30 میلیارد دلار سرمایه از کشور شده است.

04

 

ارسال نظر