اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۵۰

ترجمه بخش پنجم و نهایی سند بال 2  منتشر شد

ترجمه بخش پنجم و نهایی سند بال 2 شامل اصول انتظام بازار ناظر بر الزامات افشاء توسط بانک مرکزی و در 139 صفحه منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک با هدف پیاد‌ه‌سازی مفاهیم نوین نظارت بانکی، اقدام به ترجمه و انتشار اصول کمیته بال (بازل) کرده که سند بال 2 به عنوان مبنا و اساسی برای اجرای اصول مدیریت ریسک در بانک‌ها و رعایت مقررات احتیاطی در این خصوص از جمله پیاده‌سازی «دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری»، محسوب می‌شود.‌

استانداردهای معرفی شده در سند بال 2 بر سه رکن اصلی استوار است. این سه رکن شامل حداقل سرمایه مورد نیاز برای پوشش ریسک‌های مترتب به عنوان رکن اول، فرآیند بررسی نظارتی به عنوان رکن دوم و انتظام بازار ناظر بر الزامات افشاء به عنوان رکن سوم است.

در ترجمه سند یاد شده، به ابعاد مرتبط با رکن سوم بال 2 یعنی انتظام بازار پرداخته شده است. هدف از رکن سوم به عنوان رکن مکمل الزامات مقرر در ارکان پیشین آن است تا نظم بازار را از طریق ایجاد مجموعه‌ای از الزامات افشاء برای بانک‌ها که عموم جامعه را قادر به ارزیابی اطلاعات کلیدی در خصوص آنها می‌کند، تقویت نماید.

بر همین اساس، بانک‌ها موظف می‌شوند اطلاعاتی درخصوص سرمایه مورد نیاز برای پوشش ریسک‌‌های فرارو، منابع در معرض ریسک، فرآیندهای ارزیابی ریسک، جزییات طبقه‌بندی دارایی‌ها و ذخیره‌گیری، اجزای سبد سرمایه‌گذاری‌ها و ... را برای اطلاع عموم منتشر کنند تا بدین‌ترتیب علاوه بر مقامات نظارت بانکی، عموم جامعه و خاصه فعالان بازارهای مالی نیز از وضعیت بانک شناخت صحیح‌تری به دست آورند.

کمیته بال بر این باور است که این قبیل الزامات افشاء با تکیه بر روش‌های داخلی، اختیارات بیشتری را به‌ منظور ارزیابی الزامات سرمایه‌ای در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد. فراهم کردن الزامات افشاء مبتنی بر چارچوب مشترک، طریق موثری در اطلاع‌رسانی به بازار درباره منابع در معرض ریسک بانک‌ها بوده و چارچوب افشای سازگار و قابل فهمی را که منجر به تقویت مقایسه‌پذیری می‌شود، فراهم می‌کند.

بدیهی است هر چه میزان شفافیت بانک‌ها بیشتر باشد و عموم جامعه و خاصه ذی‌نفعان شناخت و ارزیابی صحیح‌تری از اهداف، ساختار، عملکرد، درجه ریسک‌پذیری و و روش‌های مدیریتی بانک‌ها، حاصل کنند، سیستم بانکی از آن حیث که زمینه یک نظارت عمومی بر بانک‌ها فراهم می‌شود، از استحکام، سلامت و ثبات مطلوب‌تری برخوردار خواهد بود.  بخش نهایی ترجمه ، حاوی پیوست‌های سند بال 2 نیز است که حاوی اطلاعات و جزییات موردنیاز برای تکمیل مباحث متن اصلی سند است. سند بال 2 دارای یازده پیوست است که اطلاعات تفصیلی و تکمیلی لازم را در متن اصلی و برای درک و فهم بهتر موضوعات مورد اشاره ارایه می‌کند.  ترجمه این قبیل اسناد مرجع و مهم در خصوص نظارت بانکی و به اشتراک گذاردن آنها با بانک‌ها، به تعمیق و پیاد‌ه‌سازی مفاهیم نوین نظارت بانکی در نظام بانکی کشور کمک و اجرای چنین استانداردهایی را تسهیل می‌کند.

دسته چک‌‌ها را عوض کنید

صاحبان دسته چک فقط تا پایان مرداد ماه فرصت تعویض آن و تبدیل به چک‌های صیادی را دارند؛ در غیر این صورت چک قدیمی در سایر بانک‌ها پذیرش نخواهد شد. به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته اغلب بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان خود تاکید کرده‌اند که طبق دستورالعمل بانک مرکزی واگذاری چک سایر بانک‌ها با طرح قدیم فقط تا آخر مرداد امکان‌پذیر است؛ از این رو برای واگذاری چک‌های قدیمی با هر تاریخی به شعب مراجعه کنند. ماجرا از این قرار است که در پایان شهریور ماه سال گذشته سامانه صیاد به عنوان سامانه صدور یکپارچه چک راه‌اندازی شد تا اصلاح رویه و روال صدور دسته چک، یکسان سازی مولفه‌ها و خصیصه‌های محتوایی و امنیتی چک در شبکه بانکی اجرایی شود. از آن زمان به مرور بانک‌ها به سامانه متصل شدند تا مشتریان نیز بتوانند همزمان دسته چک‌های خود را تعییر داده و به دسته چک‌های صیادی تبدیل کنند. با توجه به وسعت این طرح، زمان تغییر دسته چک‌ها تا اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد؛ اما از آنجایی که در این فاصله هنوز بطور کامل دسته چک‌ها تغییر نکرده بود، بانک مرکزی اعلام کرد که تا شهریورماه این زمان تمدید شده است و از آن به بعد چک‌های قدیمی دیگر در شعب سایر بانک‌ها پذیرش نمی‌شود و تنها در خود بانک مربوطه پذیرش آن امکان‌پذیر خواهد بود. بر این اساس با توجه به نزدیک شدن به شهریور ماه زمان تغییر دسته چک‌ها نیز رو به پایان است و باید مشتریان بانک‌ها در اسرع وقت با مراجعه به شعب دسته‌چک‌های خود را صیادی کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم چک‌های صیادی به کاهش چک‌های برگشتی برمی‌گردد؛ چرا که در استفاده از چک‌های صیادی امکان استعلام از پیشینه فرد صادرکننده چک وجود داشته و در این حالت دریافت کننده چک با اطمینان بیشتری آن را قبول خواهد کرد. در دسته چک‌های صیادی چک‌ها به صورت متحدالشکل بوده و دیگر مانند دسته چک‌های قدیمی که در تعداد، طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف بودند، نیستند، چک‌ها با هدف یکپارچه سازی و استانداردسازی طراحی شده و به عبارتی به چک به عنوان یک اوراق بهادار هویت داده می‌شود.

 

ارسال نظر