نوسان 600 هزار تومانی سکه در یک روز

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۴۸
نوسان 600  هزار تومانی سکه در یک روز

گروه بانک وبیمه|  محسن شمشیری |

در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده نرخ ارز براساس میانگین نرخ‌های مبادله شده صرافی‌ها در سامانه سنا اعلام می‌شود و متقاضیان می‌توانند نرخ ارز را براساس میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه در سامانه «میانگین موزون سنا» به آدرس https: //www.sanarate.ir ملاحظه کنند، اما نوسانات شدید روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه 17 و 18 مرداد 97 که قیمت سکه طلا را بین 3 میلیون و 600 هزار تومان تا 4 میلیون و 200 هزار تومان و نرخ دلار را بین 8500 تا 9800 تومان اعلام کرده، حکایت از آن دارد که هنوز سازو کار مشخص و کارآمدی در رابطه بین بازار ثانویه و بازار آزاد و صرافی‌ها و طلافروشی‌ها برای رسیدن به نرخ با ثبات ارز و طلا و سکه ایجاد نشده و در نتیجه بازار همچنان با نوسانات شدید مواجه است. به‌طوری که طی روز پنج‌شنبه نرخ سکه حدود 600 هزار تومان و نرخ دلار حدود 800 تومان در نوسان بود.

به گزارش تعادل، برخی فعالان بازار ارز، دلیل این وضعیت و نوسان نرخ ارز و سکه و طلا را عرضه کم ارز توسط بانک مرکزی به بازار ثانویه و صرافی‌ها، عرضه کم ارز پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، فرآورده‌های نفتی به بازار ثانویه و قیمت‌گذاری غیر قطعی سکه‌های پیش فروش شده اعلام کرده‌اند و معتقدند که بخش عمده‌ای از تقاضای ارز در بازار آزاد که مربوط به خروج سرمایه، قاچاق کالا، خرید ارز برای حفظ ارزش پول و... است عملا با عرضه محدود ارز در بازار مواجه است و همین موضوع باعث نوسانات شدید شده و ابلاغیه بانک مرکزی برای ارایه ارز صرافی‌ها در 23 حوزه نیز کمکی به رشد عرضه ارز در بازار و تامین همه نیازهای ارزی نمی‌کند و تنها بخشی از نیازهای بازار راتامین می‌کند.

 سامانه سنا برای نرخ میانگین

بانک مرکزی اعلام کرد: به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه در سامانه «میانگین موزون سنا» به آدرس https: //www.sanarate.ir برای اطلاع عموم منتشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نرخ‌های اعلام شده در این سایت، بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز (سنا) توسط صرافی‌های مجاز کل کشور است.

لازم به تاکید است از آنجا که نرخ‌های اعلامی در این سایت براساس معاملات قطعی هستند، بنابراین این نرخ‌ها برآیند واقعی نرخ ارز در کشور است و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی است.

بانک مرکزی در حال تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای پاسخ به تمام تقاضاهای ارز در بازار متشکل ارزی، درون شبکه بانکی و صرافی‌های کشور است. هموطنان عزیز توجه داشته باشند که خرید وفروش ارز خارج از شبکه قانونی می‌تواند با مخاطرات و زیان همراه باشد. بدیهی است در روزهای آینده با عملیاتی شدن برنامه‌های بانک مرکزی، بازار ارز مانند بازارهای دیگر سامان می‌گیرد و فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری بیشتر را برای آحاد مردم فراهم می‌آورد. در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای روز پنج شنبه هجدهم مردادماه اعلام کرد که طبق اعلام بانک مرکزی نرخ ۱۳ ارز در روز پنج شنبه افزایش و نرخ ۱۳ ارز نیز کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۱۳ ارز نیز از جمله دلار امریکا ثابت مانده است. نرخ هر دلار امریکا ۴۲۰۰ تومان و نرخ هر پوند انگلیس با ۲۷۳ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۱۱۴ریال و هر یورو نیز با ۱۲ ریال کاهش در زمان مشابه ۴۸ هزار و ۷۸۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 حباب زیاد سکه

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر ضمن اعلام علت افزایش قیمت طلا و سکه از روز چهارشنبه که خلاف جهت روزهای قبل بوده است، گفت: در حال‌حاضر قیمت واقعی سکه در بازار دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است در صورتیکه روز گذشته تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند نزولی قیمت طلا و سکه طی چهار روز ابتدایی هفته اخیر و معکوس شدن مسیر آن از روز چهارشنبه که با واگذاری سکه‌های پیش فروش شده همراه شد، اظهار کرد: با وجود روند کاهش قیمت سکه از ابتدای هفته‌ تا پایان روز سه‌شنبه، در روز چهارشنبه به دلیل قیمت گذاری صورت گرفته در خصوص سکه‌های پیش فروش شده با قیمت غیر قطعی مجددا روند قیمت‌ها افزایشی شد.

وی ادامه‌ داد: از شنبه قیمت سکه با سه میلیون و ۷۹۰ هزار تومان آغاز کرد و در روزهای یکشنبه و دوشنبه به سه میلیون و ۱۹۰ هزار تومان کاهش یافت و تا پایان روز سه شنبه به رقم سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. اما ۱۷ مرداد ماه (چهارشنبه) همزمان با واگذاری سکه‌های پیش فروش شده در حالی که پیش‌بینی می‌شد دو میلیون و ۶۰۰ هزار سکه روانه بازار شود، بازار متوجه مساله‌ای شد که در نهایت روند قیمت‌ها را افزایشی کرد.

 سکه‌ای وارد بازار نشد!

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به قیمت غیرقطعی سکه‌های پیش فروش شده که یک میلیون تومان آن توسط متقاضیان در زمان ثبت‌نام پرداخت شده و قرار بود در روز سر رسید با درصد کمتری از قیمت بازار مابه التفاوت آن پرداخت شود، اظهار کرد: بانک مرکزی نرخ واگذاری این سکه‌ها را سه میلیون و ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و آنهایی که پیش فروش غیر قطعی انجام داده بودند، متوجه شدند که سود کمتری نسبت به سایر خریداران سکه‌های پیش فروش شده کسب خواهند کرد؛ بنابراین در حالی که تقاضای پنهان در بازار سکه وجود داشت و افرادی منتظر بودند با ورود سکه به بازار و شکستن قیمت‌ها نسبت به خرید اقدام کنند، در عمل سکه‌ای وارد بازار نشد.

وی ادامه‌ داد: این موضوع تقاضای شدیدی را به بازار تحمیل کرد و باعث افزایش شدید قیمت سکه و طلا شد. در ‌عین ‌حال ۲۳ نوع کالا و خدمات مشمول تامین ارز از بازار ثانویه با رقمی در حدود ۸۵۰۰ تومان شد و این دو مساله موجب گردید که قیمت سکه در ظهر روز پنجشنبه به بالاترین قیمت خود یعنی رقمی معادل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد.

  قیمت واقعی سکه 2.8 میلیون تومان

کشتی آرای با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها از چهارشنبه به پنجشنبه نیز منتقل شد، خاطرنشان کرد: هر چند چهارشنبه عصر قیمت سکه به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود اما ظهر پنج‌شنبه قیمت‌ها به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و در نهایت در پایان روز پنجشنبه کاهشی شد و به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به آخرین وضعیت قیمت سکه و طلا در پایان روز پنجشنبه، بیان‌ کرد: در پایان روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۸۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۹۶۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید قیمتی معادل سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داشت.

کشتی آرای در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی نمی‌توانست قیمت کمتری را برای سکه‌های پیش فروش غیر قطعی لحاظ کند تا شاهد کاهش ادامه‌‌دار قیمت‌ها باشیم، گفت‌: این امکان وجود نداشت و بانک مرکزی قصد دارد بازار سکه و طلا را تنظیم کند. باید بدانید که قیمت سکه از حاصل ضرب قیمت جهانی طلا و قیمت ارز بر مبنای بازار آزاد محاسبه می‌شود و این‌ در حالی است که روز پنجشنبه قیمت دلار از ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت.

وی در مورد قیمت واقعی سکه در حال‌ حاضر اعلام کرد: قیمت واقعی سکه در حال‌ حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که به ازای هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار به قیمت معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

عضو هیات مدیره طلا و جواهر در مورد راهکار لازم جهت شکستن حباب قیمت سکه در بازار، تاکید کرد: حباب قیمت سکه ناشی از مابه التفاوت قیمت واقعی و قیمتی است که داد و ستد می‌شود و زمانی که تقاضا و عرضه تعادل نداشته باشند حباب ایجاد می‌شود و در حال‌ حاضر میزان عرضه نسبت به تقاضا کمتر است و به همین دلیل در بازار حباب ایجاد شده است. باید مردم نسبت به عرضه سکه‌های پیش فروش شده در بازار اقدام کنند تا با متعادل ساختن میزان عرضه و تقاضا شاهد شکستن حباب قیمتی سکه باشیم.

وی ادامه‌ داد: بانک مرکزی در حال‌ حاضر به تعهدات خود عمل کرده است و به نظر می‌رسد اگر همکاری لازم توسط مردم صورت گیرد، شاهد تعادل قیمت ارز و سکه در بازار باشیم.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به بسته جدید ارزی اعلام شده از طرف بانک مرکزی، عنوان کرد که این بسته در عمل به تنهایی برای کنترل سوداگری‌های بازار ارز کفایت نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، اعلام بسته جدید ارزی توسط عبدالناصر همتی، به عنوان اولین حرکت او در سمت رییس کلی بانک مرکزی، تا اینجای کار موفق بوده و توانسته است تا حدودی از شدت جهش افزایش قیمت‌ها در بازارهای ارز و به تبع آن سکه و طلا هم جلوگیری کند. برخی از کارشناسان این حرکت مثمر ثمر همتی را ناشی از اقتصاددان بودن او می‌دانند که باعث شده تا او قدرت در کنار هم قرار دادن فاکتورهای مختلف را بهتر از سیف داشته باشد.

ولی‌الله سیفی که می‌گویند به دلیل حسابداری خواندنش نگاه جزئی و تک بعدی به مسائل داشته است. با این همه و با وجود اقتصاد کلان بلد بودن رییس جدید بانک مرکزی اما مسائلی وجود دارد که به نظر می‌رسد برای دیدن آنها باید نگاه‌ها را کلان‌تر از کلان کرد. در این زمینه با یکی از اقتصاددانان گفت‌وگویی داشته‌ایم.

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران، با بیان اینکه بسته ارزی پیشنهاد شده مشکلات بدیهی و آشکار سیاست‌گذاری‌های غلط سه ماه گذشته را برطرف کرده است، اضافه کرد: با این حال واقعیت این است که این بسته تنها توانسته است خطاهای فاحش سیاست‌گذاری‌های دو سه ماهه گذشته را جبران کند، اما در عمل به تنهایی برای کنترل سوداگری‌های بازار ارز کفایت نمی‌کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه تنها با اصلاح نظام مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید می‌توان اثرات منفی بسته ارزی پیشنهادی را جبران کرد، گفت: از طریق مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد می‌توان سوداگری‌های بازار ارز را کنترل کرد. در کنار اینها هم اصلاح نظام یارانه‌ای باید انجام شود. شقاقی شهری در ادامه با بیان اینکه طبیعتا اصلاح نرخ ارز تبعات تورمی دارد، اظهار کرد: این تبعات تورمی مستقیما متوجه طبقات و دهک‌های پایین جامعه خواهد شد. به همین خاطر هم دولت باید از طریق اصلاح نظام مالیاتی منابع کافی را برای افزایش درآمد دهک‌های پایین جامعه کسب کند. وی با بیان اینکه دولت باید یارانه طبقات ضعیف را تا ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد، اضافه کرد که در غیر این صورت قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر هزینه‌های تولید هم بالا خواهد رفت و در نهایت بازار قفل می‌شود.

شقاقی همچنین با بیان اینکه ما در اقتصاد یک نوع بازتوزیع ثروت باید انجام دهیم، تاکید کرد که اگر بر سرمایه و سوداگری‌های بازار ارز مالیات بسته شود آن وقت می‌توان منابع حاصل از آن را برای طبقات ضعیف‌تر مورد استفاده قرار داد.

او با بیان اینکه حالا زمان مالیات بستن بر تولید نیست، ادامه داد: در شرایط فعلی که تولیدکنندگان اوضاع خوبی ندارند، نباید فشار مضاعفی را متوجه آنها کرد بلکه در این شرایط ثروتمندان را باید مشمول پایه‌های جدید مالیاتی قرار دهیم تا هم جلوی سوداگری‌های ارز گرفته شود و هم منابع کافی برای حمایت از اقشار ضعیف‌تر فراهم شود.

شقاقی شهری با اشاره به اصطلاح قفل شدن بازار توضیح داد: واقعیت این است که اقتصاد ایران قدرت کشش دلار ۸۰۰۰ تومانی را ندارد.

 

ارسال نظر