اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۵:۳۸
کد خبر: ۱۲۶۸۵۷

بانک مرکزی استقلال کافی ندارد

 نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ایجاد ثبات در تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی و بانکی شد و تاکید کرد که بانک مرکزی استقلال کافی ندارد. به گزارش خانه ملت، سیدحسن حسینی شاهرودی درباره اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون بانکداری فعلی یک قانونی است که در گذشته مصوب شده، با توجه به مسائل و مشکلات نظام بانکی ضرورت داشت این قانون تغییر کند، در این راستا طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی است. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل اینکه در قانون فعلی انتخاب رییس کل بانک مرکزی برعهده دولت‌ها است و در سال‌های گذشته این اقدام توسط دولت‌ها انجام می‌شد همواره بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نبوده است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم استقلال کافی بانک مرکزی در تعیین و تدوین سیاست‌های پولی و بانکی باعث شده تا همواره تصمیمات دولت و روسای جمهور در سال‌های گذشته روی سیاست‌های مذکور تاثیرگذار باشد. حسینی شاهرودی تصریح کرد: وضعیت سیاست‌های پولی و بانکی در دوره‌های مختلف به دلیل مسائل مذکور دچار تزلزل و چالش بوده و هیچ‌وقت ثبات لازم را در بانک مرکزی کشور تجربه نکرده‌ایم. وی با بیان اینکه بانک مرکزی در تاریخ هیچگاه استقلال لازم را نداشته است، یادآور شد: ضرورت دارد قانون بانک مرکزی کشور اصلاح شود و در این راستا در طرح مربوط به بانکداری جمهوری اسلامی به موضوع استقلال بانک مرکزی به صورت جدی رسیدگی خواهد شد.

استفاده از کارت‌ملی هوشمند در سیستم بانکی

مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت: به‌زودی امکاناتی فراهم خواهد شد تا برخی از بانک‌های کشور از طریق کارت ملی هوشمند و با حذف کاغذ بازی‌ها بتوانند تمامی خدمات بانکی را ارایه دهند. امیر شجاعان در گفت‌وگو با ایبِنا درباره حذف کاغذبازی از دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها به‌منظور اجرای سیستم‌ها به‌صورت الکترونیکی گفت: وزارت کشور حذف کپی کارت ملی و کاغذ بازی‌ها را برای الکترونیکی سازی فرآیندها، کاهش رانت، افزایش سرعت و کاهش هزینه به‌صورت جدی پیگیری می‌کند و به زودی امکاناتی فراهم خواهد شد تا برخی از بانک‌های کشور از طریق کارت ملی هوشمند بتوانند برای ارایه تمامی خدمات بانکی بررسی احراز هویت افراد را از طریق قابلیت‌های موجود بیومتریک کارت ملی هوشمند انجام دهند که می‌تواند تخلفات بانکی را کاهش دهد و چرخه ضروری سازی استفاده از کارت ملی هوشمند را سرعت بخشد.

مدیر کل فناوری اطلاعات وزارت کشور با اشاره به تعداد کارت‌های ملی هوشمندی که با وجود الزامی شدن کارت‌های جدید و پایان مهلت استفاده از کارت‌های قدیمی در کشور صادر خواهد شد، اظهار داشت: تمامی افراد بالای ۱۵ سال باید کارت ملی هوشمند به عنوان یک ابزار هویتی داشته باشند و بر همین اساس در مجموع حدود ۶۰میلیون کارت ملی هوشمند باید صادر شود.

دولت باید از حجم بدهی خود به شبکه بانکی بکاهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت کاهش حجم بدهی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت به شبکه بانکی تاکید کرد و گفت: دولت برای افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها باید بدهی خود به شبکه بانکی را تصفیه کند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایبِنا با انتقاد از رقم روز افزون بدهی دولت به شبکه بانکی، گفت: بدهی بالای دولت به شبکه بانکی عملکردها را در این سیستم قفل کرده است.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شبکه بانکی تزریق شود قدرت اعتبار سنجی این سیستم افزایش خواهد یافت، افزود: اینکه در شرایط فعلی واحدهای تولیدی به علت نرسیدن منابع در حال تعطیلی هستند از یک سو به ناتوانی بانک‌ها در ارایه وام مربوط است.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل طرح‌های نیمه تمام می‌تواند تا حدودی به افزایش منابع مالی دولت کمک کند، تصریح کرد: رقمی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که با تکمیل آنها گردش نقدینگی بسیاری از مشکلات شبکه بانکی را نیز کاهش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اکنون بانک‌ها به علت اجرای برخی سیاست‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در مقطعی و انتشار اوراق با نرخ ۲۰ درصد از سوی دیگر بدون توجه به بازار سرمایه وضعیت فعلی بازار و بی ثباتی قیمت‌ها را رقم زده است.

بهمنی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در برخورد با بانک‌ها باید سیاست شفافی داشته باشد، افزود: اینکه نرخ جریمه پرداختی از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی بابت بدهی‌ها رو به افزایش باشد خود از عللی است که ناتوانی در اعتبار سنجی را رقم می‌زند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سیاست‌های فعلی در حوزه بانکی باید مورد تغییر اساسی واقع شود در غیر این صورت بهبود وضعیت رخ نخواهد داد.

 

ارسال نظر