بازار بیمه ایران 8 میلیارد دلاری شد

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۷۰
بازار بیمه ایران 8 میلیارد دلاری شد

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

تولید حق بیمه در ایران با ۲۱ درصد افزایش به ۸ میلیارد دلار رسید و در سال مالی منتهی به ۲۰ مارس ۲۰۱۸، شرکت‌های بیمه در ایران با 33 هزار و 500 میلیارد تومان معادل 8 میلیارد دلار حق بیمه تولید کرده‌اند

به گزارش «تعادل»، داده‌های اعلام شده و ارقام اولیه نشان می‌دهند کل حجم خسارت‌های پرداختی توسط بیمه‌گران ایران طی سال مالی ۲۰۱۸ به 22 هزار میلیارد تومان رسید که یک رشد 16.4 درصدی نسبت به سال مالی پیشین را نشان می‌دهد. آمار مربوط به سال مالی ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که ۹ شرکت بیمه، ۸۱ درصد از کل حق بیمه‌های بازار را در اختیار دارند و20 شرکت بیمه‌دیگر، ‌19 درصد ‌مابقی ‌را‌سهیم هستند. به عبارت دیگر تمرکز زیادی در فعالیت 9 شرکت بزرگ در بیمه ایران وجود دارد.

یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی اقتصاد در دنیا، صنعت بیمه است. هر کشوری بخواهد در عرصه رقابت جهانی حرفی برای گفتن داشته داشته باشد؛ باید این شاخص توسعه‌یافتگی را بهبود دهد. صنعت بیمه با دریافت حق بیمه از مردم و سرمایه‌گذاری آن در طرح‌های اقتصادی باعث رونق اقتصادی می‌شود. این صنعت در کشورهای غربی و توسعه یافته ضریب بسیار خوبی را داراست؛ اما در ایران به دلایل مختلفی هنوز با سطح جهانی فاصله دارد. اگرچه در سال‌های اخیر ضریب نفوذ بیمه در ایران رو به رشد بوده است که این خود، خبری خوبی است. سرعت رشد بالاتر حق بیمه‌ها در مقایسه با رشد اقتصادی کشور موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه و بالارفتن تدریجی اهمیت صنعت بیمه در کشور شده است.

در سال ۹۶ با رشد ۲۱ درصدی حق بیمه‌ها میزان حق بیمه صنعت بیمه کشور از 33 هزار میلیارد تومان فراتر رفت و با توجه به تقریب رشد اسمی GDP کشور قطعا ضریب نفوذ بیمه به حدود 2.3 درصد می‌رسد. تداوم رشد بیمه‌های زندگی را در این زمینه بسیار مهم است و منابع بیمه‌های زندگی به عنوان ابزار مهم مالی میان مدت و بلندمدت در بازار مالی مطرح است. سال ۱۳۹۶ نیز رشد ۳۰ درصدی حق بیمه‌های زندگی را داشتیم که با توجه به تورم یک رقمی سال ۹۶ رشد مطلوب تلقی می‌شود.

با بیمه‌های عمر مردم هم پس‌انداز می‌کنند هم ریسک زمان فوت و از کارافتادگی را پوشش می‌دهند و هم سرمایه‌گذاری کرده و سود با کمترین ریسک نصیبشان می‌شود. در واقع بیمه کانال مطمئن و با ثباتی برای توسعه بازار سرمایه است و با توجه به هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه برای بیمه‌های زندگی سیاست و برنامه مهم بیمه مرکزی تحقق این امر و رشد ۵۰ درصدی سهم بازار بیمه‌های عمر در پرتفوی صنعت بیمه در پایان ۵ سال آینده است.

 استمرار رشد و سودآوری در بازارهای بیمه منطقه منا

 گزارش‌ها حکایت از استمرار رشد و سود آوری در بازارهای بیمه منطقه منا دارد انتظار می‌رود، بازارهای بیمه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) طی ۱۲ ماه آتی، نسبت به تولید ناخالص ملی در منطقه رشد بیشتری از خود نشان دهند. این مطلب در گزارش جدید شرکت دکتر شانز، آلمز و کمپانی با عنوان گزارش بیمه منطقه منا، پالس ۲۰۱۸ آمده است و اضافه می‌کند: رشته‌های اشخاص، محرک اصلی برای رشد حق بیمه بوده و بیمه‌گران پایه از الزامات بیمه اجباری و اقدامات نظارتی، بیشترین بهره را می‌برند. در عین حال، پیش‌بینی می‌شود، عدم ثبات و خطرات اقتصادی، چشم‌انداز صنعت را به خطر انداخته است. اما کفایت قیمت‌ها در رشته‌های بازرگانی به ویژه اموال نشان داده است که بهبود یافته و این بیشتر به خاطر پاسخگویی به خسارت‌های ناشی از حوادث آتش‌سوزی شدید بوده است.

 پس از آن، رژیم‌های تنظیم مقرراتی مدرن‌سازی شده و تاحدی نیز حدود متوسط حوادث طبیعی فاجعه بار قرار می‌گیرد آنها اضافه می‌کنند: در آینده، انتظار می‌رود بازارها بطور ساختاری از نفوذ پایین بیمه در منطقه بهره‌مند شوند که این نرخ، یک چهارم متوسط جهانی است. علاوه بر این، دیجتال‌سازی به کاهش هزینه‌های عملیاتی و اکتساب کمک نموده و جذابیت محصولات بیمه‌یی را برای جمعیت جوان منطقه بهبود بخشیده است.» قیمت‌گذاری و سودآوری ضعیف که در نتیجه سرمایه اضافی و رقابت ایجاد شده است، به عنوان نقاط ضعف کلیدی بازار بیمه منا شناخته شده است. الزامات محلی‌سازی نیروی کار نیز در حال اجرا است و جمعیت کارگران مهاجر، کاهش یافته است که این گزارش نسبت به بحران کاهش استعداد در منطقه به ویژه نسبت به مهارت‌های دیجیتالی هشدار می‌دهد. علاوه بر این، با حضور ۲۰۰ بیمه‌گر در امارات، بازار بسیار تجزیه شده‌یی در این منطقه از جهان حاکم است. با توجه به الزامات توانگری سخت‌گیرانه و نیز نیازهای سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات، حضور بسیاری از این بیمه‌گران توجیه اقتصادی ندارد. در این گزارش به ریسک‌های ژئوپلتیک از جمله آینده قرارداد هسته‌یی با ایران با توجه به عقب‌نشینی امریکا و وابستگی مستمر منطقه به عواید ناشی از ترکیبات هیدروکربن که بر صنعت اثر می‌گذارد، اشاره دارد

رقابت یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که شرکت‌های بیمه فعال در خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) با آن روبه رو هستند. برخی از گزارش‌ها و بررسی‌های جهانی، بازتاب واقعیت‌های امروز را به ما نشان می‌دهد. در گزارشی از منطقه منا توسط انجمن بیمه منا، با عنوان چشم‌انداز و چالش‌ها، در سال ۲۰۱۶ آمده بود: برای ۸۶ درصد از فعالان بازار در خاورمیانه و شمال آفریقا، رقابت و «قیمت» بزرگ‌ترین نگرانی است. پس از این دو عامل، «بی‌ثباتی سیاسی اجتماعی» با ۷۱ درصد و «قانون‌گذاری استانداردهای سرمایه‌گذاری» با ۵۰ درصد در رده دوم جای گرفته‌اند. اما این در حالی است که در نظر سنجی این انجمن در سال ۲۰۱۵ تغییر قوانین با ۶۰ درصد جایگاه نخست این فهرست را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که تغییر قوانین در سال ۲۰۱۸ و در گزارش پالس، مثبت ارزیابی شده است و این نوع پیش‌بینی‌ها معمولا نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد.

آنان بر این باورند که این عامل در یک سال آینده اصلی‌ترین چالشی است که شرکت‌های بیمه با آن مواجه هستند. اما به باور عده‌یی دیگر حدود ۵۰ درصد، تغییرات جمعیتی و فرآیند اقتصادی – اجتماعی اصلی‌ترین چالش در برابر بیمه گران منا در یک سال آیند هستند. در همین حال، تنها ۳۶ درصد نبود استعداد و توسعه محصولات جدید را نگرانی اصلی خود در آینده نزدیک می‌دانند. فرصت‌های کلیدی نگاه به آینده و توسعه عملیات‌های اجرایی کلیدی‌ترین فرصت برای شرکت‌های بیمه در ۱۲ ماه آینده است. از نگاه ۴۳ درصد افراد حاضر در این تحقیق، استفاده بهتر از سرمایه‌ها کلیدی‌ترین فرصت به شمار می‌رود. «باسل هینداوی» یکی از اعضای کمیته تحقیق بر این باور است، بررسی‌های انجام شده در سال جاری که سومین دور از تحقیقات این انجمن از سال ۲۰۱۲ به شمار می‌رود و با هدف جمع‌آوری نقطه نظرها اعضای این انجمن انجام می‌شود، چشم‌انداز خوبی را در برابر بیمه گران و کارشناسان این صنعت قرار می‌دهد.

 

 

ارسال نظر