اجازه فعالیت به صرافی‌ها به‌جای دخالت و مچ‌گیری

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۸۲
اجازه فعالیت به صرافی‌ها به‌جای دخالت و مچ‌گیری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: ذخایر بانک مرکزی به‌جای فروش سکه به سرمایه‌دار باید حفظ شود

گروه بانک و بیمه|

در حالی که نرخ اونس جهانی روز جمعه 29 تیرماه 97 به 1224 دلار رسیده و نسبت به نرخ بالای 1300 دلار یک ماه پیش، کاهش داشته است، اما قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید اواخر هفته و با افزایش قابل توجه بار دیگر به بالای 2.9 میلیون تومان رسید و رقم ۲ میلیون و ۹۱۸ هزار تومان را ثبت کرد.

به گزارش «تعادل»، روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر ماه ۹۷ در بازار تهران سکه طرح قدیم به ۲ میلیون و ۶۹۴هزار تومان رسید. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد قیمت یک میلیون و ۳۷۸ هزار و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز بدون تغییر به ارزش ۷۱۷ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر ۴۱۶هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با رشد یک هزار و ۱۷۰ تومانی به ارزش ۲۳۸هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

در بازار ارز رسمی نیز هر دلار امریکا با یک تومان افزایش ۴ هزار و ۳۵۱ تومان قیمت خورد. هر یورو با ۱۰ تومان رشد ۵ هزار و ۷۹تومان و هر پوند نیز با ۳ تومان کاهش ۵ هزار و ۷۰۰تومان ارزش‌گذاری شد.

 اجازه فعالیت به صرافی‌ها

از سوی دیگر، در رابطه با ساماندهی بازار طلا و ارز و سکه، یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، بر ضرورت دوری دولت از مداخله‌گری در وضعیت بازار سکه و ارز تاکید کرد و گفت: با ساماندهی ارزی تب سکه کاهش می‌یابد.

معصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به وضعیت بازار ارز و سکه در کشور، گفت: ایجاد بازار ثانویه در وضعیت فعلی با توجه به عدم وجود سازوکار مورد نیاز به صلاح نیست. نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه علت عدم توفیق بازار ثانویه دخالت دوباره دولت در آن است، افزود: دولت باید این بازار را کاملا به مردم واگذار کرده و از وضع قوانین و شرایط سخت در آن بپرهیزد.

وی با تاکید بر اینکه تصویب قوانین و سازوکارهای مختلف برای مدیریت بازار ثانویه از سوی دولت به ایجاد بازار سیاه و بازار حاشیه‌یی دامن می‌زند، تصریح کرد: دولت باید دست از دخالت در بازار برداشته و مانند قبل اجازه فعالیت صرافی‌ها را بدهد. نقش دولت در حوزه فعالیت صرافی‌ها باید تنها نظارت برای جلوگیری از تخلف آنها باشد، نظارت دولت در این بخش به معنای مچ‌گیری نباید باشد بلکه دولت در این حوزه باید کمک‌کننده و همدل باشد.

آقاپور علیشاهی با تاکید بر اینکه دولت باید دست از بازرسی صرف و مچ‌گیری بردارد، تصریح کرد: تجربه نشان داده که نظارت‌های سفت و سخت که تنها در فکر مچ‌گیری باشد موفق نخواهد شد. وی در خصوص آینده بازار سکه، گفت: وقتی بازار ارز ساماندهی شود در بازار سکه در شرایط فعلی نیز افت قیمت رخ خواهد داد. دولت در بازار سکه نباید کاری به دسته‌بندی تقاضا داشته باشد، اگر دولت نقش مداخله‌گری خود را در بازار کاهش دهد بطور حتم وضعیت بازار رو به بهبود حرکت خواهد کرد.

 عرضه گواهی پیش فروش سکه پابرجاست

همچنین دبیرکل بانک مرکزی از حتمی بودن عرضه گواهی پیش فروش سکه در بورس خبر داد و گفت: زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لازم در حال آماده‌سازی است و به زودی این گواهی عرضه می‌شود. محمود احمدی، درباره تعویق عرضه گواهی پیش‌فروش سکه در بورس کالا، اظهار داشت: گواهی پیش‌فروش سکه کاری جدید است و به همین دلیل باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در خصوص آن انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه، برای عرضه گواهی پیش فروش سکه باید مناسبات و روابط خریدار و فروشنده به درستی تعیین شود، ادامه داد: از آنجایی که این گواهی‌ها ممکن است به شخص ثالث فروخته شود؛ بنابراین باید وضعیت آن به گونه مناسبی مشخص و تعیین شود.

دبیرکل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی با جدیت ایده عرضه گواهی پیش فروش سکه را پیگیری می‌کند و در حال بررسی و انجام امور در خصوص آن است. وی از ادامه برگزاری جلسات میان بانک مرکزی و بورس برای عرضه گواهی پیش‌فروش سکه خبر داد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص در حال انجام بوده و قرار است بورس به زودی زمان عرضه آن را اعلام کند.

یادآور می‌شود، طرح امکان خرید و فروش گواهی سکه‌های پیش فروش شده، با هدف تنظیم بازار مسکوکات این فلز زرد رنگ از سوی بانک مرکزی برنامه‌ریزی شد تا کسانی که اقدام به پیش خرید سکه کرده‌اند، این فرصت را داشته باشند که پیش از سررسید، دارایی خود را به تناسب ماه‌های باقیمانده تا تحویل سکه، نقد کنند.

پیش از این دبیرکل بانک مرکزی اعلام کرده بود که اجرای این طرح از دهم تیرماه کلید می‌خورد، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های آن اجرای آن به تعویق افتاد. طبق توافق بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات اوراق گواهی سپرده سکه‌های پیش فروش شده که در حکم سکه فیزیکی است، در بورس کالا انجام می‌شود.

طرح پیش فروش سکه که بانک مرکزی از بهمن ماه پارسال در سه مرحله اجرا کرد، در مجموع موجب شد تا هفت میلیون و ۶۰۰ هزار سکه تا اواسط اردیبهشت ماه پیش فروش شود. سکه‌های یک ماهه در اردیبهشت‌ماه و سه ماهه از ۲۶ تیر ماه سال جاری تحویل متقاضیان شد.

 ذخایر بانک مرکزی حفظ شود

 از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه پیش فروش سکه راهکار مناسبی نیست، معتقد است برای ساماندهی وضعیت اقتصادی باید برنامه‌ریزی جامعی برای مدیریت نقدینگی ارائه شود.

محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایبِنا با نادرست خواندن اقدام بانک مرکزی مبنی بر پیش‌فروش سکه، گفت: با این اقدام حباب قیمت سکه کاهش نخواهد یافت، زیرا باز هم سکه‌ها به دست متقاضی اصلی نخواهد رسید. تا زمانی که عده‌یی با خرید بیش از ۳۰ هزار سکه پیش قدم می‌شوند بطور حتم تقاضاها همچنان در این بازار وجود خواهد داشت. عرضه سکه به صورت پیش فروش در شرایط فعلی از منطق درستی پیروی نمی‌کند، هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که بانک مرکزی در شرایط فعلی که منابع خود را باید حفظ کند آن را در قالب پیش‌فروش سکه به تعدادی سرمایه‌دار واگذار کند.

خدابخشی با بیان اینکه پیش‌فروش سکه در برهه فعلی تاثیری در رفاه اقتصادی مردم نخواهد داشت، گفت: این تصمیم هیچ تاثیری در مدیریت نقدینگی نداشته و بیشتر بر ایجاد بازار سیاه از سوی برخی افراد دامن می‌زند. در برنامه دولت باید همه بازارها اعم خودرو، ارز، سکه، مسکن و غیره دیده شود تا با یک بسته پیشنهادی مدیریت سرمایه‌های سرگردان صورت بگیرد.

 

 

 

ارسال نظر