توزیع بیش از 660 هزار سکه از 26 تیر ماه

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۵۹
توزیع بیش از 660 هزار سکه از 26 تیر ماه

شایعات خروج طلای آب شده قیمت سکه را گران کرد

 

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

در آستانه توزیع مرحله دوم سکه‌های پیش فروش شده با سررسید 3ماهه که پیش‌بینی می‌شود بیش از 660 هزار سکه به بازار توزیع شود تحت تاثیر شایعات مختلف مبنی بر پولشویی و جمع‌آوری طلای آب شده و خروج آن از کشور... میزان تقاضای طلا تا حدودی افزایش یافته و نرخ‌ها نیز ظرف 3روز گذشته بار دیگر افزایش یافته به طوری که نرخ هر گرم طلای 18عیار خام به 241هزار تومان در روز یک‌شنبه 24تیر ماه رسید و نرخ سکه نیز متاثر از افزایش نرخ طلا به 2.9میلیون تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل» در یک هفته اخیر متاثر از ایجاد بازار ثانویه ارز که روی نرخ دلار اثر گذاشت و نرخ دلار را در حاشیه بازار کاهش داد، قیمت سکه نیز تا 300هزار تومان کاهش یافت و نرخ سکه از 3میلیون به 2.7میلیون تومان کاهش یافت. اما در 3روز گذشته بار دیگر شایعات مربوط به پولشویی همچنین خروج طلا از کشور باعث شده که نرخ طلا و سکه بار دیگر افزایش یابد اما کارشناسان معتقدند که با عرضه سکه‌های پیش فروش شده بار دیگر قیمت سکه و طلا کاهش خواهد یافت زیرا به میزان 600 هزار سکه توزیع خواهد شد که باعث کاهش نرخ‌ها خواهد شد.

در این راستا، قیمت انواع سکه روز یک‌شنبه ۲۴تیر ماه در بازار تهران افزایش یافت به طوری که نرخ سکه طرح جدید ۱۷۳هزار تومان رشد داشت در شرایطی که نرخ هر اونس طلا با 2دلار افزایش به 1242دلار رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید(امامی) به ۲میلیون و ۸۹۶ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۳۰هزار تومان رشد نسبت به روز شنبه به ارزش ۲میلیون و ۷۰۴هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۸۰ هزار تومان رشد نسبت به روز شنبه یک میلیون و ۳۸۳هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۴۰هزار تومان افزایش به ارزش ۷۱۲هزار تومان معامله شد. براساس این گزارش هر قطعه سکه گرمی با ۵ هزار تومان رشد به قیمت ۴۰۴هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با رشد ۱۰هزار و ۶۰۰ تومانی به ارزش ۲۳۹هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد.

در بازار ارز رسمی هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴هزار و ۳۲۷تومان قیمت خورد. هر یورو بدون تغییر ۵ هزار و ۵۶ تومان و هر پوند نیز ۵ هزار و ۷۲۶تومان ارزش‌گذاری شد.

کارشناسان بازار معتقدند، بازار آزاد سکه طلا در تهران در آستانه عرضه سکه‌های پیش فروش شده به بازار با ترفند دلالان برای جلوگیری از زیان شاهد آن بود که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید افزایش یافت. زیرا 26تیر ماه موعد تحویل سکه‌های پیش فروش شده در سررسید 3ماهه است و انتظار می‌رود با ورود بالغ بر 660 هزار سکه جدید به بازار بخشی از حباب قیمتی موجود در بازار از بین برود اما دلالان و سفته‌بازان در این بازار بیکار ننشسته‌اند و بار دیگر به صورت مصنوعی قیمت‌ها را بالا برده‌اند تا با ورود سکه‌های جدید متضرر نشوند. این موضوع مورد تایید فعالان بازار سکه و طلا نیز هست؛ آنها گفته‌اند با وجود آنکه قیمت‌ها بالاست، فروش چندانی در بازار وجود ندارد و تشدید تقاضا وجود ندارد و از این رو افزایش قیمت‌ها به دور از واقعیت است.

 شایعات قیمت سکه را گران کرد

 رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت: علت افزایش قیمت سکه شایعات مطرح‌ شده درخصوص پولشویی است.

محمدولی درباره علت افزایش قیمت‌ها توضیح داد: اگر به تعهدات درست عمل شود در کوتاه‌مدت در کاهش قیمت اثرگذار است در غیر این صورت هم قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و هم نوسانات و شدت چالش‌ها بیشتر می‌شود. این روزها حرف و حدیث و شایعات در بحث ارز و سکه مطرح می‌شود و زمزمه‌هایی در بحث پولشویی شده که باعث افزایش قیمت‌ها شده است. رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: در قیمت طلای داخلی با قیمت جهانی خیلی فاصله نداریم. عرضه و تقاضا هم روی بازار سکه اثرگذار است و از طرفی بحث تحریم‌هاست که روز به روز نزدیک‌تر می‌شود و افراد هم ممکن است حرف‌هایی را بیان کنند که در بحث طلا و ارز اثرگذار باشد.

محمدولی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تقاضا از روز گذشته باعث افزایش قیمت سکه شده است، گفت: افزایش تقاضا اثرگذاری جزئی دارد اما در روزهای اخیر علت اصلی افزایش قیمت طلا افزایش تقاضا نبوده است. ممکن است افراد حضور پیدا کنند و بخواهند به صورت‌های خاصی سکه و طلاهای آب‌ شده خریداری و سرمایه خود را از مملکت خارج کنند اما اینکه افراد مصرف‌کننده مراجعه کرده و تقاضای سکه داشته باشند، بعید است و ظواهر این را نشان نمی‌دهد. وی با بیان اینکه نمی‌شود با وضعیت موجود قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد، گفت: اگر همین روالی که در یکی- دو روز اخیر بوده ادامه پیدا کند، ممکن است افزایش قیمت داشته باشیم اما اگر نوسانات آرامش پیدا کند، ممکن است کاهش قیمت داشته باشیم.

 راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله سکه

مدیریت بازار مشتقه بورس کالای ایران به راه‌اندازی اختیار معاملات سکه طلا مربوط به سررسید دی ماه ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت که قیمت بازگشایی این نمادها از دو میلیون و ۷۰۰هزار تا ۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.

از ۲۶تیر ماه سال جاری قرارداد اختیار معامله سکه طلا سررسید دی ماه ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و به این ترتیب از سه‌شنبه این هفته این معاملات قابل انجام خواهد بود.  این طور که مدیریت بازار مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرده در صورت افزایش قیمت سکه به بیش از ۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان یا کاهش آن به کمتر از ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان مطابق با نحوه درج قراردادهای اختیار معامله در مشخصات قرارداد، نماد معاملاتی جدید به نمادهای معاملاتی روز سه‌شنبه اضافه خواهد شد.

 پیش ‌بینی کاهش قیمت طلای جهانی

بانک بی‌ان‌پی فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت به کمتر از ۱۲۰۰دلار خواهد رسید.

به گزارش کیتکو نیوز، تحلیلگران بانک بی‌ان‌پی پاریباس فرانسه به سرمایه‌گذاران بین‌المللی هشدار دادند که قیمت جهانی طلا احتمالا در کوتاه‌مدت با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. براساس این گزارش تحلیلگران بی‌ان پی اعلام کردند که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه‌مدت به کمتر از 1200دلار خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود، فدرال رزرو امریکا طی ماه‌های آینده نیز نرخ بهره را افزایش دهد که این مساله به ضرر قیمت جهانی طلا و به نفع ارزش دلار خواهد بود.

 

 

ارسال نظر