اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۸۰

دستیابی به نرخ رشد سرمایه‌گذاری 4.1 درصدی

رییس کل بانک مرکزی از دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 3.7درصدی و ارزش افزوده مثبت تمام گروه‌ها و سرمایه‌گذاری 4.1درصدی در سال 1396 خبر داد.  ولی‌الله سیف به فارس گفت: مخالفان و کسانی که منافعشان با اقدامات اصلاحی بانک‌ مرکزی به خطر می‌افتد، طرفدار تغییر اینجانب هستند و در این خصوص جوسازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند و فرقی نمی‌کند که ماموریت در چه زمانی خاتمه می‌یابد؛ آنچه برای ما مهم است، این است که با جدیت تمام از هیچ کوششی برای انجام وظایف و امور محوله دریغ نورزیم.  رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: رانت‌خواران و قانون‌شکنانی که با جدیت و قاطعیت بانک مرکزی مواجه شده‌اند، از این شرایط راضی نبودند و نیستند و بنابراین سعی می‌کنند، تمام مسیرهای ممکن را بیازمایند تا شاید راهی بیابند و به مقصود خود برسند.  رییس بانک مرکزی تصریح کرد: عزم راسخ داریم که تا آخرین لحظه به حول و قوه الهی و بدون ترس و نگرانی بایستیم و مسیر درست خودمان را پیش ببریم.

سیف توضیح داد: واقعیت مهمی که غالبا آگاهانه یا از روی ناآگاهی نادیده گرفته می‌شود، درجه استقلال بانک مرکزی در نظام اقتصادی کشور و نیز حیطه اختیارات این بانک در نظام پولی و بانکی به ویژه در بعد نظارت بر بانک‌ها در مقایسه با موقعیت بانک مرکزی در اغلب کشورهاست که مستقیما بر اثربخشی بانک مرکزی موثر است. در این شرایط حداقل انتظار از اصحاب رسانه و تحلیلگران مستقل این است که به اصل منطقی سنجش عملکرد متناسب با اختیارات، توجه حرفه‌یی داشته باشند.

 

پرداخت مطالبات 6 هزار نفر از سپرده‌گذاران

نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون مطالبات بیش از 6هزار نفر از سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری با رقم بالای 200میلیون تومان سپرده پرداخت شد.  به گزارش خانه ملت، مسعود پزشکیان در تشریح آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای پیگیری مشکلات موسسات مالی و اعتباری افزود: پرداخت مطالبات 19هزار نفر از این افراد باقی مانده که به زودی مطالبات این تعداد از سپرده‌گذاران نیز پرداخت می‌شود.  بانک مرکزی برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد تومان زمان‌بندی لازم را انجام داده تا تمام سپرده‌گذاران به یک‌باره به بانک مراجعه نکنند و برای مراجعه هر یک روز خاصی را در نظر گرفته است.  

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در مورد گلایه برخی سپرده‌گذاران از پرداخت نکردن مطالبات در موعد مقرر یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مطالبات اختصاص یافته و حساب‌های سپرده‌گذاران موجود است، لذا بانک‌ها باید مطالبات را باید پرداخت کنند، البته موضوع راستی‌آزمایی اندکی زمان پرداخت را طولانی کرده است.

دولت هند با تاسیس بانک ایرانی موافقت کرد

روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» گزارش داد که وزیر دارایی این کشور بانک مرکزی هند را مجاز دانست تا قبل از آعاز تحریم‌های امریکا علیه ایران با تاسیس یک شعبه از بانک ایرانی پاسارگاد در این کشور و به‌طور مشخص در بمبئی موافقت کند.

به گزارش ایرنا، پیوش گویال وزیر دارایی هند با ارسال پیامی به بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که هیچ اعتراضی ندارد تا این بانک بخش خصوصی ایران قبل از شروع مرحله نخست تحریم‌های امریکا از 6 آگوست (15 مرداد)، شعبه خود را در بمبئی تاسیس کند. اگرچه این موافقت چند هفته قبل از آغاز مرحله نخست این تحریم‌ها انجام می‌شود اما سال‌هاست که این درخواست طرف ایرانی به دولت هند ارائه شده بود و بانک مرکزی این کشور هر بار از پذیرفتن آن طفره رفت.

تلاش امریکا برای محدود کردن مبادلات مالی ایران

یک مقام ارشد امریکایی با اشاره به تلاش کشورش برای محدود کردن مبادلات تجاری ایران گفت: دولت‌ها و موسسات مالی منطقه حاشیه خلیج‌فارس در حال همکاری نزدیک با امریکا هستند. در حالی که واشنگتن تلاش‌ها برای محدود کردن مبادلات تجاری ایران و دسترسی این کشور به منابع ارزی در منطقه را تشدید کرده است، یک مقام ارشد امریکایی گفت: امریکا و امارات یک شبکه غیرقانونی تامین مالی دولت ایران را نابود کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، سیگال ماندلکر معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی خزانه‌داری امریکا گفت: «ما به صورت مشترک یک شبکه تبادلات ارزی را که میلیون‌ها دلار به ایران پول انتقال می‌داد را مختل کردیم.» وی افزود: این شبکه در ماه مه ‌نابود شد. ماندلکر گفت: صرافی‌ها از سیستم مالی امارات برای انتقال پول نقد به خارج از ایران و تبدیل آن به دلار امریکا جهت استفاده توسط گروه‌های تحت حمایت ایران در منطقه استفاده می‌کردند.  به گفته ماندلکر، این شبکه که به دستور مقامات ارشد بانک مرکزی ایران عمل می‌کرد، مدارکی را جعل کرده بود تا معاملات خود را پشت شرکت‌های صوری پنهان کند.

وی افزود: دولت‌ها و موسسات مالی منطقه حاشیه خلیج‌فارس در حال همکاری نزدیک با امریکا هستند.  واشنگتن در تلاش است تا به‌طور کل مبادلات تجاری ایران را محدود کند و این تنها شامل فروش نفت و گاز نیست.

 

ارسال نظر