رفع عطش از دلار و سکه

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۹۱
رفع عطش از دلار و سکه

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

 در آخرین روز کاری هفته گذشته نرخ رسمی ارز افزایش یافت و بانک مرکزی دلار رسمی را گران کرد و دلار را 4319 تومان اعلام کرد. اما در بازار طلا و سکه روند کاهشی در روز پنج شنبه ۲۱ تیر ماه 97 ادامه یافت و نرخ سکه طرح جدید ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه طرح قدیم نیز ۹۰ هزار تومان افت کرد. به گزارش «تعادل»، در شرایطی که قیمت هر انس جهانی به 1238 دلار رسیده هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) در بازار تهران با ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز چهارشنبه با رقم ۲ میلیون و ۶۸۶هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹۰هزار تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه به ارزش ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار تومان داد و ستد شد.  از سویی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۴۰ هزار تومان افت نسبت به روز چهارشنبه یک میلیون و ۳۱۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۵ هزار تومان کاهش به ارزش ۶۷۲ هزار تومان معامله شد.

 براساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت ۳۹۶ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۹۳۰ تومانی به ارزش ۲۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان فروخته شد.  دلیل تفاوت کاهش نرخ سکه با افزایش نرخ 18 عیار، در وجود حباب در سکه‌های طلاست و به دلیل رشد نرخ دلار در حاشیه بازار، قیمت طلای 18 عیار بالا رفته اما قیمت سکه متاثر از تحولات بازار ثانویه ارز و احتمال کاهش حباب‌ها باافت همراه است.  در بازار ارز رسمی نیز هر دلار امریکا با ۹ تومان رشد نسبت به روز چهارشنبه ۴هزار و ۳۱۹ تومان قیمت خورد. هر یورو با ۱۲تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۵ هزار و ۴۲تومان و هر پوند نیز با ۱۶ تومان کاهش ۵ هزار و ۶۹۹تومان ارزش‌گذاری شد.

 کشف قیمت دلار در کانال ۷۵۰۰ تومانی

 از سوی دیگر، به دنبال تحولات ایجاد بازار ثانویه ارز برای واردات کالاهای گروه سوم از طریق این بازار و نرخ توافقی بین صادر‌کننده و وارد‌کننده و صرافی‌ها، نیازهای ارزی از طریق کشف قیمت تامین می‌شود. نکته قابل توجه در این رابطه کشف قیمت دلار در کانال ۷۵۰۰ تومانی است که فاصله نسبتا زیادی با دلار ۴319 تومانی داشته و در عین حال به نرخ‌های موجود در بازار غیر رسمی نیز نزدیک است.

کارشناسان معتقدند بدون در نظر گرفتن آنچه در آینده برای این نرخ جدید رخ می‌دهد، می‌توان اظهار داشت این ساز و کار و نرخ ارز شناسایی شده در بستر آن، نشانه‌یی از حاکم شدن عقلانیت بر فضای سیاست‌گذاری اقتصادی و فاصله گرفتن از جنگ با مکانیسم بازار است.

 سرنوشت مبهم اوراق سکه

حدود یک ماه از اعلام بانک مرکزی مبنی بر ایجاد بازار ثانویه اوراق سکه گذشته اما با وجود بحث‌ها و مسائلی که در این رابطه مطرح و حتی زمان آغاز به کار طرح نیز اعلام شده، هیچ خبری از آن نیست. به نظر می‌رسد این طرح بانک مرکزی برای ورود به بورس نیز بایگانی شده است.

یک ماه پیش بود که بانک مرکزی اعلام کرد با مذاکراتی که شکل گرفته قرار است اوراق سکه را در بورس منتشر و معامله کند. ماجرا از این قرار بود که دارندگان سکه‌های پیش‌فروش که از بهمن ماه سال گذشته تا فروردین ماه امسال در این طرح شرکت و اقدام به خرید کرده بودند، می‌توانستند با ورود به بورس این سکه‌ها را در قالب اوراق به فروش رسانده و آن را قبل از سررسید نقد کنند. این در حالی است که سکه‌های پیش‌فروش تا زمان سررسید قابلیت نقد شوندگی نداشت و مورد معامله قرار نمی‌گرفت ولی در اوراق، روال متفاوت بوده و دارنده از امکان معامله آن برخوردار می‌شود. در این حالت فردی که اوراق سکه را خریداری می‌کند می‌تواند آن را دوباره به فروش رسانده یا اینکه نزد خود نگهداشته و در سررسید آن با مراجعه به شعب بانک ملی سکه پیش‌فروش را به‌طور فیزیکی دریافت کند.

گرچه مسوولان بانک مرکزی اعلام کردند که از ۱۰ تیر ماه این اوراق در بورس معامله خواهد شد اما در مورد مقرر چنین اتفاقی نیفتاد و با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از زمان اعلام، خبری از این طرح نیست.

 بازار ثانویه دلار، طلا و سکه را آرام کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید بازار ثانویه توانسته تاثیر مثبتی بر بازار ارز و بازارهای منتج از جمله طلا و سکه بگذارد.

فرید موسوی، با اشاره به تاثیر فعالیت بازار ثانویه بر کاهش قیمت دلار، اظهار داشت: وقتی نوسانات ارزی شروع شد مجلس و کارشناسان تاکید بر ایجاد بازار ثانویه داشتند تا از طریق بازار ثانویه یک‌سری از نیاز بازار پاسخ داده شود؛ در ابتدای امر دولت این موضوع را نادیده گرفت؛ اما در نهایت بازار ثانویه شکل گرفت.

 

ارسال نظر