اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۰۹۱

پیگیری پیمان‌های پولی با عراق، روسیه و آذربایجان

رییس کل بانک مرکزی از پیگیری‌ها برای اجرایی شدن پیمان‌های پولی با کشورهای عراق، روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد.

ولی‌الله سیف درباره وضعیت پیمان‌های پولی گفت: به ظرفیت‌های پیمان‌های پولی دو و چندجانبه آگاه هستیم و در این رابطه با برخی کشورها پیمان‌هایی منعقد شده است.

رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: مدلی که در خصوص پیمان‌های پولی در دنیا اجرا می‌شود فضایی در خصوص کل عملیات تجاری ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین انجام این مهم تمام مشکلات را حل نمی‌کند. از موضوع انعقاد پیمان‌های پولی غفلت نشده و حتی نوع نگاه کشورهای مختلف به این موضوع رصد شده است. پیمان پولی دوجانبه ایران و ترکیه عملیاتی شده و در این رابطه به چند ال‌سی نیز عمل شده و در آینده موضوع انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهای عراق، روسیه و آذربایجان پیگیری می‌شود.

تخصیص ارز زیر ذره‌بین ستاد مبارزه با مفاسد‌اقتصادی

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی از تشکیل تیمی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای بررسی چگونگی تخصیص ارز دولتی خبر داد.

به گزارش خانه‌ملت «مسعود پزشکیان» با اشاره به دومین نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مقرر شده تیم‌هایی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود که اشتباهات گذشته را مستند و ایده‌ها را دریافت و اولویت‌بندی کنند تا نهایتا در ستاد تصمیم‌گیری شود.

تصمیم‌ها باید مبتنی بر تجربه و شکست‌های گذشته باشد تا دوباره در چاله‌یی که در گذشته افتادیم، سقوط نکنیم. پزشکیان با بیان اینکه در نشست اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره تخصیص ارزهای 4هزار و 200 تومانی بحث شد، ادامه داد: مقرر شده تیمی مجددا موضوع چگونگی تخصیص این ارز را بررسی کرده و به اعضای ستاد گزارش دهند که چرا این مشکلات ایجاد شده و برای پیشگیری از این مشکل چه راه‌حل‌هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین و ساده‌ترین مشکلاتی که اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره ارز 4 هزار و 200 تومانی بیان می‌کردند، لزوم شناخت خریدار و فروشنده است، چراکه این افراد به راحتی در سامانه نیما معامله کرده و اقداماتی انجام می‌دادند و این سامانه نیز مرکز رانت شده بود.

پزشکیان گفت: در شرایط کنونی دستور کار این جلسات شناخت وضعیت موجود و بررسی اتفاقات گذشته در زمان تحریم‌هاست تا مشخص شود که چه عواملی سبب بروز این مفاسد شده است. اگر این اطلاعات در دسترس باشد هیچ‌گاه با شک و شبهه تصمیم‌گیری نمی‌شود بلکه تصمیمات با قاطعیت گرفته می‌شود. برای اینکه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی عمل قاطع انجام شود، در گام نخست باید سیر گذشته را که سبب بروز مفاسد شده به درستی تحلیل و ارزیابی کرد تا کشور دوباره در چاله‌هایی که قبلا دچار آن شده بود، نیفتد. نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اقدامی که در دو جلسه اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت گرفته مرور اشتباهاتی در گذشته بود که سبب شد، عده‌یی از این فضا سوءاستفاده کنند.

خروج سرمایه از بانک‌های منضبط به سمت غیرمنضبط‌ها

گروه بانک و بیمه| یک کارشناس بانکی گفت: رقابت بر سر جذب سپرده با افزایش نرخ سود موجب می‌شود نقدینگی از بانک‌های منضبط به سمت بانک‌هایی برود که انضباط مالی را رعایت نمی‌کنند و ارائه تسهیلات را با مشکل مواجه می‌کند.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در گفت‌وگو با ایبنا درباره خروج سرمایه از بانک‌ها بر اثر کاهش نرخ سود اظهار داشت: خروج سرمایه، بانک‌ها را از ثبات مالی خارج خواهد کرد اما با توجه به اینکه بیش از ۹۰درصد حجم نقدینگی در سیستم بانکی است، وقتی نقدینگی وارد بازارهایی مانند مسکن یا سکه و دلار می‌شود در نهایت دوباره به بانک‌ها باز خواهد گشت.

وی با بیان اینکه تنها اتفاقی که در این میان رخ می‌دهد، جابه‌جایی منابع بین بانک‌هاست که سیاست‌گذاری بانک‌ها را با اختلال مواجه می‌کند، ادامه داد: اکنون جذب نقدینگی در بورس افزایش یافته که موجب می‌شود بین بانک‌ها رقابتی برای جذب این نقدینگی رخ دهد. وی تصریح کرد: این رقابت موجب می‌شود بانک‌ها نرخ‌های بالاتری را اعلام کنند و در نتیجه نقدینگی از بانک‌هایی که انضباط را رعایت می‌کنند به سمت بانک‌هایی می‌رود که انضباط مالی را رعایت نمی‌کنند و موجب می‌شود ارائه تسهیلات با مشکل مواجه شود و اثر نامطلوبی بر کل اقتصاد خواهد گذاشت. رحیمی‌انارکی در ادامه درباره وضعیت ارائه تسهیلات در بانک مسکن گفت: اکنون کمترین سود در شبکه بانکی مربوط به صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که نرخ سود این حساب برای بافت فرسوده به ۶ درصد و سایر مناطق به ۸درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ۴۵۰هزار فقره حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح شده که ۳۴۰هزار فقره زنده است و مابقی حذف شدند که ناشی از دریافت تسهیلات یا کسانی که مشمول شرایط نبوده‌اند و حساب خود را بسته‌اند یا بنا به دلایلی انصراف داده‌اند، بوده است.

رحیمی‌انارکی با بیان اینکه مانده حساب صندوق ۶۹۰۰ میلیارد تومان است، تاکید کرد: تا به حال ۵۳ هزار واحد مسکونی از تسهیلات صندوق یکم استفاده کرده‌اند که بیش از ۱۷هزار واحد در قالب زوجین بوده و در مجموع حدود ۴۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها پرداخت شده است.

 

ارسال نظر