نگاه صنعت بیمه به چین و روسیه

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۲۳
نگاه صنعت بیمه به چین و روسیه

کسب و کار جدید چین و روسیه در ایران و مذاکرات شرکت‌های بیمه ایرانی با آسیایی‌ها به‌دنبال تحریم‌های جدید

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

به دنبال خروج امریکا از برجام و احتمال کناره‌گیری برخی شرکت‌های بیمه اتکایی اروپا از همکاری با ایران، مسوولان صنعت بیمه کشور به دنبال ایجاد ارتباط‌های بیشتر با شرکت‌های بیمه آسیایی و ازجمله چین و روسیه هستند تا قراردادهای اتکایی بهتری را در ماه‌های آینده شاهد باشند.

به گزارش «تعادل» در این زمینه با حضور عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی و نیکولای گلوشین، رییس کل شرکت بیمه اتکایی روسیه، تفاهمنامه همکاری میان بیمه مرکزی ایران و شرکت ملی بیمه اتکایی روسیه در زمینه بیمه‌های اتکایی امضا شد.

همتی با اعلام این خبر اظهار کرد: پرداختن به نقش مهم بیمه و بیمه اتکایی در تقویت تجارت خارجی و فرامنطقه‌یی، توسعه اقتصادی و اتحاد و یکپارچگی اجتماعی دو کشور ایران و روسیه از مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه است. تاکید بر ضرورت ارتقای همکاری‌های فنی و تخصصی اتکایی، هماهنگ و یکنواخت‌سازی بیمه‌نامه‌های اتکایی دارای اولویت زیاد در چارچوب قوانین و مقررات ملی هر یک از دو کشور به عنوان بخشی از مناسبات فیمابین طرف‌های تفاهمنامه به شمار می‌آید که نیازمند تعامل و اطمینان گسترده طرفین تفاهمنامه است.

رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه هر یک از طرفین باید زمینه حضور و فعالیت عاملین بیمه‌گری خود در بازارهای بیمه طرف دیگر را در چارچوب قوانین و مقررات جاری بیمه و بیمه اتکایی هریک از دو کشور از طریق همکاری و مشارکت با سایر شرکت‌های بیمه‌ و اتکایی فراهم ‌آورند.

همتی تبادل دانش و تجارب را از دیگر مهم‌ترین بندهای این تفاهمنامه دانست و گفت: مقرر شد هر یک از طرفین در زمینه‌های بیمه اتکایی و حاکمیت شرکتی برای بیمه‌گران اتکایی، مدیریت ریسک و انواع تکنیک‌های کاهش ریسک، کاربرد فناوری اطلاعات در زمینه بیمه اتکایی، تشویق آموزش و ارتقای سطح مهارت اکچوئری‌ها، ارزیابی خسارت، روش‌های سرمایه‌گذاری منابع و ذخایر دانش و تجربیات خود را به نحو مقتضی به طرف مقابل انتقال و آموزش دهند.

وی افزود: در همین راستا و برای ارتقای دانش فنی و تخصصی کارشناسان اداری و متخصصین بیمه اتکایی، طرفین با برگزاری سمینارهای هم اندیشی‌ها، دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با اعزام کارشناسان موافقت کردند.

بر اساس این تفاهمنامه طرفین متعهد شدند جهت واگذاری و قبولی بیمه‌های اتکایی برای توسعه تبادلات متقابل اتکایی به‌‌طور دوجانبه همکاری نمایند و هر یک گسترش فعالیت‌های مرتبط با منافع متقابل را تسهیل کنند و برای ارائه پوشش اتکایی برای ریسک‌های پیشنهادی از طریق قراردادهای اتکایی، همکاری کنند. این تفاهمنامه در 9ماده تنظیم و از تاریخ امضای طرفین لازم الاجرا خواهد بود.

این درحالی است که در ایران، صنعت بیمه یکی از بخش‌های بسیار مهم اقتصادی است که از عقب‌نشینی ایالات متحده از معاهده هسته‌یی اثر می‌پذیرد. اما به نظر می‌رسد با توجه به تجربه پیشین ایران در زمینه تحریم‌ها، صنعت بیمه این کشور با آمادگی بیشتری عمل نماید.

به گزارش «تعادل» بخش بیمه ایران دارای فرصت‌های بسیاری است که همچنان توان بالقوه‌یی برای سرمایه‌گذاری دارد. به گفته رییس کل بیمه مرکزی در ایران 3تریلیون دلار ظرفیت پوشش بیمه‌یی وجود دارد که تنها 30درصد آن را شرکت‌های بیمه پوشش داده‌اند و ۷۰درصد آن می‌تواند با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی پوشش داده شود و لذا همکاری شرکت‌های خارجی می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های گسترده در صنعت بیمه ایران باشد. همین ظرفیت بزرگ در سال‌های بعد از برجام باعث شده که گردش سرمایه سالانه صنعت بیمه در ایران از ۵۰ تریلیون تومان(11.87میلیارد دلار) گذر کند و بسیاری از شرکت‌های عمده را به ویژه از اروپا به ایران کشاند. در جولای سال ۲۰۱۷ بزرگ‌ترین بیمه‌گر اتکایی جهان، مونیخ ری یک قرارداد با شرکت بیمه سامان به امضاء رساند که این نخستین بیمه‌گر اتکایی خارجی بود که پس از برجام توانست این قرارداد را به انجام برساند. در اوایل اکتبر ۲۰۱۷ مذاکرات بیمه مرکزی با شرکت اسکور فرانسه، چهارمین شرکت بزرگ اتکایی جهان، به یک قرارداد منتهی شد که طی آن، این شرکت متعهد شد تا مازاد خسارت بیمه حوادث طبیعی در ایران را بپردازد. چند روز پس از این قرارداد، شرکت اسکور یک قرارداد با شرکت بیمه ملت با همین تعهدات اما در زمینه حوادث آتش سوزی و طبیعی تا سقف ۲۰۰میلیون یورو(۲۳۵میلیون دلار) به امضا رساند.

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان، وابسته به بانک پاسارگاد نیز مذاکراتی با شرکت‌های اسکور، پارتنر ریو ناسکوه به انجام رسانید. همچنین، سال گذشته شرکت اتکایی جی‌ای سی ری هند بازار ایران را برای سرمایه‌گذاری در نظر داشت.

در عین حال، پس از برجام، شرکت‌های اروپایی در پی خرید سهام شرکت‌های بیمه ایران نیز بودند.

 اما، تمامی این سرمایه‌گذاری‌ها پس از عقب‌نشینی ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، متوقف شده است. حوزه دیگر همکاری که زیر سایه بازگشت تحریم‌های ایالات متحده باید بر آن تاکید شود، دوره‌های آموزشی بود که بیمه‌گران اروپایی در تهران ارائه می‌دادند. این کلاس‌ها در به‌روزرسانی سطح دانش و تخصص بیمه‌گران ایرانی نقش بسزایی داشته است و عملکرد ایران در تطابق با استانداردهای بین‌المللی را بهبود می‌بخشید. همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود و پس از تحریم‌های اخیر امریکا، در ۱۵مه ‌۲۰۱۸ شرکت آلمانی آلیانز اعلام کرد که سطح سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنعت بیمه ایران کاهش می‌دهد و در عین حال آن را «ناچیز» عنوان نموده بود. بیشتر قراردادهای آلیانز با شرکت بیمه پارسیان بوده است.

 آلیانز در گفت‌وگو با المانیتور همین ادعا را عنوان کرد اما شرکت‌های اسکور و جی‌ای‌سی‌ری از پاسخگویی در این زمینه امتناع نمودند. اما نماینده پارتنر ری در پاسخ به المانیتور عنوان کرده است: ما هم‌اکنون، پیشرفت‌ها را در ایران رصد می‌کنیم و اثر آن را بر روابط بیمه اتکایی مان تحلیل می‌نماییم. نماینده سوییس ری نیز اعلام کرده است که این شرکت هم‌اکنون به ارزیابی اثر عقب‌نشینی ایالات متحده نسبت به کسب و کار خود است و این در حالی است که در انتظار دستورالعمل‌ها از سازمان‌های مرجع امریکایی و اروپایی است و مسائل تطبیق و تنظیم مقرراتی برای این شرکت بسیار حائز اهمیت است.

مدیر توسعه کسب وکار شرکت رتبه‌بندی کپیتال اینتلیجنت اظهار می‌کند: بیمه‌گران محتاط اروپایی، با وجود تهدیدهای ناشی از تحریم‌ها، بیشتر علاقه‌مند به خروج از ایران هستند تا اینکه به همکاری خود ادامه دهند حتی اگر کام نسبت به پتانسیل بالای بازار ایران آگاه باشند. وی در ادامه عنوان می‌کند: آنها شرکت‌های بیمه اروپایی منتظر دولت‌های شان برای تصمیم‌گیری نخواهند ماند زیرا سطح تجارت آنان با ایالات متحده بسیار بیشتر از کسب و کار آنان در ایران است.؛ وی می‌افزاید، بیمه مرکزی تجربه تحریم‌های بسیار سنگین‌تر را داشته است و نسبت به قراردادهای اروپایی بسیار با دقت عمل می‌کند به ویژه زمانی که از کلوزهای اسنپ بکا و قراردادهای تحت تحریم بهره مند می‌شود. زیرا تحریم‌های چند جانبه پیشین، صنعت بیمه را به سختی تحت‌الشعاع قرار داد و زمان طولانی گذشت تا صنعت با شرایط جدید ساز گار گردد.

در عین حال، ایران در حال مذاکره با کشورهای چین، روسیه و هند است. بیمه مرکزی همچنین در مجله خبری دو هفته‌نامه تازه‌های بیمه اعلام کرده بود که عقب‌نشینی ایالات متحده از برجام و نیز کاهش تجارت‌های اروپا را پیش‌بینی می‌کرده است. همچنین، ناظر بیمه ایران ابراز امیدواری کرده است که هیچ نوع مشکل حل نشدنی وجود ندارد. تنها بیمه کشتیرانی می‌ماند که ایران تلاش داشت تا پس از برجام در چندین کلوب پی ‌اند ‌ای عضویت داشته باشد. اما کلوپ اسکالد در اسلو هشدار داده است که مالکین کشتی و چارترهایی که می‌خواهند با ایران تجارت کنند باید بدانند که پوشش P & I برای این نوع معاملات امکان کمی برای ابقا دارند زیرا این ریسک وجود دارد که تحریم‌هایی از طرف ایالات متحده صورت پذیرد. بنابراین، در صورتی که اروپا نتواند نسبت به برجام پایبند باشد، ایران هیچ راهی جز تغییر جهت به شرکای آتی خود ندارد.

 

 

 

ارسال نظر