تشکیل بازار ثانویه ارز اولویت فعالان تجاری

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۰۹
تشکیل بازار ثانویه ارز اولویت فعالان تجاری

سکه در مرز 3میلیون تومان؛ طلای 18 عیار 242 هزار تومان شد

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

در حالی که بازار ارز و طلا در انتظار ایجاد بازار ثانویه ارز برای اعلام نرخ رقابتی و توافقی بین صادر‌کننده و وارد‌کننده است، نرخ طلا و سکه همچنان در بازار روند افزایشی دارد و روز شنبه 9 تیرماه 97 سکه طرح جدید به 2 میلیون و 985 هزار تومان رسید و در آستانه مرز 3 میلیون تومان قرار دارد. به گزارش «تعادل» برخی فعالان و مسوولان اتحادیه‌های صنفی اعلام کرده‌اند که تسریع در تشکیل بازار ثانویه ارز اولویت نخست حل مشکلات اصناف است و بر این اساس انتظار دارند که کار اداری تشکیل بازار ثانویه ارز سریع‌تر پیش برود، اما در عین حال در بازار آزاد خریداران و فروشندگان به خاطر افزایش زیاد نرخ طلا و سکه در حالت تردید به سر می‌برند و این در حالی است که مجلس نیز به دنبال ارائه طرح ممنوعیت واگذاری سکه به‌ صورت نامحدود است و البته در این زمینه هنوز مشخص نیست که مشمولان این طرح چه کسانی هستند و افراد تا چه سقفی می‌توانند، سکه بخرند و چه افرادی قادر به خرید خواهند بود؟

   

برخلاف اعلام قبلی، روز شنبه بازار ثانویه ارز در بورس راه‌اندازی نشد و معامله و اعلام نرخی صورت نگرفت و طبق اعلام سازمان بورس، ایجاد بازار ثانویه ارز، یک کار زمانبر است و در کش و قوس مسائل فنی و اداری و انجام معاملات و اعلام نرخ است که برخی کارشناسان نرخ آن را حول و حوش 6 هزار تا 6600 تومان برآورد کرده‌اند.

در بازار آزاد نیز خبرها حکایت از آن دارد که سکه طرح جدید با ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته با رقم ۲ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. طرح قدیم با ۱۰۱ هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه به ارزش ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان داد و ستد شد.

نیم سکه بهار آزادی با ۳۲ هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۴۶۹ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷ هزار تومان افزایش به ارزش ۷۹۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۵ هزار تومان رشد ۴۲۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت ۶ هزار و ۲۳۰ تومانی به ارزش ۲۴۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

در بازار ارز نیز هر دلار امریکا با ۲ تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴هزار و ۲۶۱ تومان قیمت خورد. همچنین هر یورو با ۵۴ ریال رشد نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴ هزار و ۹۸۰ تومان و هر پوند نیز با ۴۲ریال افزایش قیمت، ۵هزار و ۶۲۷تومان ارزش‌گذاری شد.

 تسریع در تشکیل بازار ثانویه ارز اولویت نخست اصناف

همچنین محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوسانات بازار ارز در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی اصناف و بازاریان است و بیشترین مساله این قشر از جامعه عدم ثبات در بازار ارز است، بنابراین باید در تشکیل بازار ثانویه ارز به عنوان اولویت نخست بازاریان و اصناف تسریع شود.

همچنین علی فاضلی رییس اتاق اصناف کشور با قدردانی از اهتمام و توجه رییس کمیسیون به موضوع حل مشکلات اقتصادی بازاریان و اصناف گفت: عدم ثبات بازار ارز، کمبود نقدینگی و ساماندهی ممنوعیت کالاهای وارداتی از مسائلی بود که در نشست مشترک با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

 فقط 10سکه

از سوی دیگر یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اجرای طرح پیش فروش سکه به این منظور بود تا نیاز افراد تامین شود و این طبیعی است که یک فرد به ۴۰ هزار سکه نیاز ندارد.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: این طرح قرار است در جلسه علنی یک‌شنبه یا سه‌شنبه هفته جاری تقدیم هیات رییسه مجلس شود. ما در این طرح به دنبال این هستیم تا بتوانیم در بازار وضعیت عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم. اگر دولت و بانک مرکزی نتوانستند در این زمینه موفق عمل کنند، مجلس وظیفه دارد وارد عمل شود. قانونگذار تصمیم گرفته تا در این زمینه محدودیت ایجاد کند و این طرحی است که از طرف مجلس داده شده و لایحه‌یی از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است که به هویت بانک مرکزی آسیب وارد کند.

بختیار افزود: اگر فردی بتواند در یک شب ۳۰ هزار یا ۴۰ هزار سکه را پیش خرید کند و در بازار به قیمت دوبرابر بفروشد و بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان سود کند، مجلس وظیفه دارد واکنش نشان دهد و جلو رانت را بگیرد.

وی با اشاره به نحوه واگذاری سکه‌های پیش فروش شده بر اساس این طرح بیان کرد: در این طرح هر کس هر تعداد سکه‌یی که پیش خرید کرده باشد تنها ۱۰سکه به او واگذار می‌شود و مابقی پولش برگردانده می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: هدف از پیش فروش سکه این بود که چون تعدادی افراد حقیقی و حقوقی زیادی به سکه نیاز دارند و در بازار سکه وجود ندارد، لذا برای تنظیم بازار این طرح اجرا شد در حالی که زمانی که بورس وجود دارد و سرمایه در اختیار ماست، می‌توانیم از طریق بازار سرمایه و سازوکارهای شفاف و به دور از رانت سکه عرضه کنیم.

هدف اصلی تامین نیاز افراد است و این امر طبیعی است که یک فرد به ۴۰هزار سکه نیاز ندارد لذا ما در طرح دوفوریتی می‌خواهیم محدودیتی ایجاد کنیم و خدشه‌یی به بانک مرکزی وارد نخواهد شد.

وی گفت: بر اساس این طرح هر کس هر تعداد سکه که پیش خرید کرده باشد ۱۰ سکه تحویل می‌گیرد و در رابطه با مابقی نیز پولش را دریافت می‌کند. اگر بانک مرکزی تشخیص دهد، می‌تواند سودی به افراد پرداخت کند اما بیشتر از ۱۰عدد سکه تحویل داده نمی‌شود.

 سفر حج با ارز ۳۹۰۰ تومانی

از سوی دیگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج با بیان اینکه طی رایزنی‌هایی که با رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی داشته‌ایم، درصدد هستیم که ارز مبادله‌یی حذف شده را در مورد حجاج استفاده کنیم و حجاج با ارز ۳۹۰۰ تومان به سفر حج بروند، گفت: با وجود افزایش قیمت‌ها و با توجه به شعار سال، صلاح نیست زائران ما پول ایرانی به بازارهای عربستان ببرند و پول ملی را تحقیر کنند.

قاضی عسکر در ادامه با اشاره به تفاوت قیمت بازار ارز یادآور شد: با توجه به آشفتگی بازار ارز در این روزها، قیمت دلار روی اعزام حجاج نیز اثر گذاشت، اما با رایزنی‌های انجام شده با رییس‌جمهور و همچنین رییس بانک مرکزی قرار شد با وجود حذف ارز مبادله‌یی این امر برای حجاج مستثنا شود و از این رو حجاج ما بتوانند با ارز ۳۹۰۰ تومان به سفر حج بروند.

 تردید در خرید طلا و سکه

همچنین برخی کارشناسان با اشاره به نوسانات نرخ سکه و طلا در بازار معتقدند که اخیرا تردید در بین خریدار و فروشنده زیاد به چشم می‌خورد و به خاطر بی‌ثباتی، نوعی رکود در خرید و فروش احساس می‌شود و مردم در خرید طلا و سکه و آینده نرخ آن دچار تردید شده‌اند و افزایش شدید نرخ در چند ماه اخیر باعث شده که عملا از بازار تقاضای طلا و سکه خارج شوند.

بهمن مهرکیش فعال با سابقه بازار طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نرخ طلا بر اساس اونس جهانی و ارز داخلی محاسبه می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت دلار که ارز مبادلاتی در کشور محسوب می‌شود از ثبات و امنیت برخوردار نباشد، بالطبع نوسانات آن بر بازار طلا اثر مستقیم داشته و باعث تشنج در آن می‌شود. آشفتگی بازار طلا سبب شد تا مردم به سمت بازارهای کاذب دیگر حرکت کنند و با این تغییر نگرش دیگر ضرورتی برای خرید طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌یی وجود ندارد.

وی سرگردانی تولید‌کننده و وارد‌کننده در محاسبه مقدار واحد طلا برای مدت مشخص در بازار ایران را به دلیل عدم ثبات ارز موجب استرس و تنش بازار طلا دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه قیمت دلار در کشور به خصوص در چند ماه اخیر نرخ ثابتی را تجربه نکرده پس فروشنده عمده نمی‌تواند، مبلغ مشخصی را مدنظر داشته و این سردرگمی باعث دلسردی مردم برای خرید از این بازار می‌شود.

وی با اذعان بر اینکه طلا کالایی است که همچنان بعد سرمایه‌یی خود را حفظ کرده است، گفت: در صورتی طلا وجه سرمایه به خود خواهد گرفت که مشمول بعد زمان به عنوان مثال بازه 20 تا 30 ساله قرار گیرد ولی اینکه بخواهیم این کالا را در بازه چندماهه مورد ارزیابی سرمایه‌یی قرار دهیم و انتظار سودهی داشته باشیم کاری عبث و بیهوده است.

عبدالهیان سازنده طلا و جواهر با اشاره به اینکه طلا و جواهر حرفه و مهارتی است که نیاز به تخصص دارد، خاطرنشان کرد: وجود افراد ناآشنا و آماتور در این گرایش شغلی باعث بروز عدم اطمینان مشتری، دادن قیمت‌های گمراه‌کننده و موجبات ناامنی بازار خواهد شد که نیاز دارد اتحادیه در این خصوص مشکلات را رفع کند.

وی این سوال را مطرح کرد: چرا بانک مرکزی ایران تاکنون آمار رسمی از میزان ذخیره طلای خود یا اینکه چه میزان سکه عرضه کرده منتشر نکرده است؟

سازنده طلا و جواهر با اشاره به واردکننده‌های بی‌نام و نشانی که تنها به فکر منافع شخصی و سودجویی از وضعیت کنونی جامعه هستند، گفت: ایران جزو کشورهایی است که نتوانسته خود را با صنعت طلا و جواهر دنیا تطبیق دهد، چراکه واردات بی‌رویه و انحصاری در کشور دست تولیدکننده را در پوست گردو نهاده است.

 تداوم سقوط بیت‌کوین

ارزش بیت‌کوین در آخرین معاملات به زیر ۶۰۰۰ دلار رسید تا بدین‌ترتیب این ارز مجازی ۶۰ درصد ارزش خود را در سال جاری از دست داده باشد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بیت‌کوین که بزرگ‌ترین ارز مجازی جهان از نظر اندازه بازار محسوب می‌شود تا پایان آخرین معاملات به ازای ۵۷۹۹ دلار مبادله شد که کمترین سطح از نوامبر سال گذشته محسوب می‌شود. این ارز مجازی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۵۷ درصد ارزش خود را از دست داده است.

از سوی دیگر در بازار جهانی دلار تا پایان معاملات هفتگی در بورس وال استریت به پایین‌ترین سطح ۳ روز گذشته خود در برابر یورو رسید.

به گزارش رویترز، پس از آنکه سران اتحادیه اروپا در نشست خود بر سر رسیدگی یکپارچه‌تر به مساله پناهجویان به توافق رسیدند هر یورو با 0.83درصد افزایش به 1.1663دلار رسید. شاخص دلار که نرخ برابری دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۷۶ درصد کاهش به 94.663 واحد رسید.

با این حال دلار سه ماهه دوم سال را در حالی به پایان رساند که ارزش آن در برابر همتایانش ۵ درصد افزایش یافت که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، اتخاذ سیاست‌های عادی‌سازی بانک مرکزی امریکا با سرعتی بیشتر از سایر بانک‌های مرکزی بود. در بین کشورهای نوظهور نیز پزوی مکزیک توانست به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود در برابر دلار برسد.

دلار کانادا نیز در برابر دلار امریکا روند صعودی داشت و به بالاترین ارزش ۱۰ روز اخیر خود رسید. این در حالی است که یوان چین نیز به مانند دلار روند نزولی داشت و بزرگ‌ترین افت ماهانه خود را به ثبت رساند.

 

ارسال نظر