اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۲۴

اثر کاهش ارزش ریال بر افزایش تورم

گروه بانک وبیمه | مطالعات علمی نشان داده هر ۱۰درصدی که از ارزش پولی ملی کاسته شود، یک درصد به تورم داخلی افزوده می‌شود. براین اساس با رشد 50 درصدی نرخ دلار، به میزان 5 درصد به نرخ تورم داخلی اضافه می‌شود و با دو برابر شدن نرخ ارز، تورمی معادل 10 درصد به نرخ داخلی تورم اضافه می‌شود

سید حسین سلیمی نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت‌وگو با ایبِنا در خصوص توافق ایران و ترکیه برای مبادلات با لیر و ریال و همچنین ایجاد پیمان‌های پولی با سایر کشورها به‌منظور حذف دلار و تاثیرات این روند روی تجارت خارجی، اظهار داشت: درصورتی‌که حجم مبادلات تجاری بالا باشد، پیمان‌های پولی می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. حجم تجارت ایران و ترکیه منهای نفت تقریباً بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار است که انعقاد پیمان‌های پولی چندان نمی‌تواند کمک اساسی به تسهیل آن کند.

وی تصریح کرد: در ایران قیمت نفت، گاز و پتروشیمی صادراتی به دلار و یورو دریافت می‌شود. برای موفقیت پیمان‌های پولی لازم است تا با شرکای بزرگ اقتصادی کشور وارد مذاکره شویم و پول نفت، گاز و محصولات پتروشیمی با استفاده از پیمان‌های پولی اخذ شود.

وی افزود: با این روند می‌توان به‌تدریج تجارت ابران با کشورهای خارجی، بدون دلار انجام شود. بااین‌حال، پیمان‌های پولی می‌تواند گشایشی در نقل‌وانتقال پول ایجاد کند؛ زیرا انتقال دلار به کشور با مشکل روبروست.

وی در پاسخ به این پرسش که صادرکنندگان معتقدند افزایش نرخ ارز منجر به رونق صادرات می‌شود، خاطرنشان کرد: من مخالف صادرکنندگانی که این نظر رادارند نیستم؛ اما می‌گویم نرخ ارز تنها درد تولید و صادرات در کشور نیست. تولید در داخل کشور مشکلات فراوانی دارد که نرخ ارز تنها یکی از این موارد است.

 

تکذیب مالیات ارزش ‌افزوده در تراکنش‌های ‌بانکی

گروه بانک وبیمه | مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجرایی مالیات ارزی افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: خرید و فروش سکه مشمول مالیات ارزش افزوده نیست و اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی صحت ندارد.

به گزارش «تعادل» سید مجتبی احمدی در خصوص مطرح شدن مجدد شایعه دریافت مالیات ارزش افزوده از دستگاه‌های POS و کارتخوان‌ها اظهار داشت: این موضوع در گذشته نیز مطرح شده بود که تکذیب شد و سازمان مالیاتی چنین قصدی ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجرایی مالیات ارزی افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مودیان نظام مالیات ارزش افزوده مشخص هستند، تصریح کرد: هر مودی که مشمول قانون مالیات ارزش افزوده است بابت خدمتی که ارائه می‌کند باید مالیات آن را پرداخت کند. بنابراین تحت عنوان خرید از POS، مالیاتی پیش‌بینی نشده است.

وی با اشاره به اینکه مشمولان مالیات ارزش افزوده تا ۱۵ تیرماه امسال فرصت دارند، اظهارنامه‌های عملکرد مالیات ارزش افزوده فصل بهار خود را ارائه دهند، در خصوص وضعیت مالیات ارزش افزوده صنف طلا با توجه به نوسانات اخیر گفت: فکر نمی‌کنم نوسانات اخیر روی خرید و فروش‌ها تاثیر مثبت گذاشته باشد بلکه معمولا در این شرایط رکود نیز ایجاد می‌کند با این حال وضعیت آنها پس از بررسی عملکرد اظهارنامه و خرید و فروش آنها قابل تحلیل است. خرید و فروش سکه مشمول مالیات ارزش افزوده نیست.

فرصت ۶ ماهه برای ارائه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی گفت: طبق مصوبه دولت به صادرکنندگان پتروشیمی 6 ماه فرصت داده شده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کنند.

به گزارش ایسنا، امیرمحمد پرهام‌فر با بیان اینکه برخی تقاضاهای ارز در حال حاضر به سامانه نیما سوق داده شده است، اظهار داشت: دسته‌یی از افراد ارز مورد نیاز خود را از سیستم بانکی و دسته‌یی از طریق سامانه نیما دریافت کردند. در حال حاضر صادرکنندگان کالاهای پتروشیمی و کسانی که ارزآور هستند باید ارز را با همان نرخ ۴۲۰۰ تومان وارد سامانه نیما کنند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها ارز خود را به سامانه نیما می‌آورند، افزود: سایر صادرکنندگان الزامی به سامانه نیما ندارند و خودشان می‌توانند ارز وارد کنند. همچنین برخی واردکنندگان ارز خود را در توافق با صادرکنندگان تهیه و وارد کشور می‌کنند. اگر در مورد کالاهایی باشد که ضرورت ورود دارد و واردکننده‌ آن نتواند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تهیه کند، می‌تواند از سایر تامین‌کنندگان دریافت کند. پرهام‌فر درباره تاخیر در ارائه ارز به برخی درخواست‌کنندگان به دلیل خودداری پتروشیمی‌ها از تحویل ارز خود به سامانه نیما توضیح داد: مصوبه دوم اردیبهشت سال جاری دولت به صادرکنندگان پتروشیمی 6ماه فرصت داده است. در سه ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۲میلیارد دلار صادرات داشتیم. از این میزان نزدیک به دو میلیارد یورو در سامانه نیما عرضه شده و باقی هم 6ماه فرصت دارند ۱۰میلیارد باقیمانده را وارد سامانه نیما کنند. البته از ابتدای مصوبه نمی‌توان شدیدترین حالت را در نظر گرفت و همین بازه 6ماهه هم مزیت محسوب می‌شود، اما حتی این زمان ممکن است در آینده کمتر شود.

 

ارسال نظر